یمن، اختلاف زودهنگام عربستان و منصورهادی درباره تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض

به گزارش مجله سرگرمی، یک مسئول یمنی با تاکید بر تشدید اختلافات میان عربستان و دولت مستعفی یمن فاش کرد که ریاض با اسامی مطرح شده توسط منصور هادی برای تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض مخالفت نموده است.

یمن، اختلاف زودهنگام عربستان و منصورهادی درباره تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از عربی 21، یک مسئول یمنی اظهار داشت که عربستان با نام وزیران مطرح شده از سوی عبدربه منصور هادی رئیس جمهور دولت مستعفی یمن برای تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض مخالفت نموده است، دولتی که دو هفته پیش نام های پیشنهادی وزرای آن به طرف سعودی تحویل داده شد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

عبدالعزیز جباری ، نایب رئیس مجلس دولت مستعفی یمن، در حساب توئیتر خود نوشت که عربستان سعودی اسامی وزیران مطرح شده را رد نموده است.

طبق توافقنامه ریاض وزارتخانه های خارجی ، داخلی ، دفاع و دارایی را به رئیس جمهور مستعفی یمن اختصاص داده شده تا اسامی وزیران خود را انتخاب کند.

این گفت وگوها به دنبال جزئیات ملاقات عبدربه منصور هادی با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان سعودی بیان شد.

روز شنبه یک منبع که خواست نامش فاش نشود به عربی 21 اظهار داشت که دولت مستعفی یمن اسامی وزرای داخلی، خارجی، دارایی و دفاع را انتخاب نموده است.

این منبع اضافه نمود: عبدربه منصور هادی ، احمد صالح العیسی را که معاون دفتر وی و رئیس اتحادیه فوتبال است ، پس از برکناری احمد المیسری ، وزیر فعلی آن ، به درخواست عربستان ، به عنوان وزیر کشور انتخاب کرد.

وی اعلام نمود که عادل باحمید ، سفیر فعلی یمن در مالزی ، به عنوان وزیر امور خارجه ، جانشین محمد الخضرمی و حسین منصور ، برای تصدی سمت وزارت دارایی انتخاب شده ، علاوه بر این سرلشکر محمد المقدشی در سمت خود به عنوان وزیر دفاع باقی می ماند.

این منبع تأکید کرد که عربستان اسامی مطرح شده توسط منصور هادی را نپذیرفت و خواهان تغییر این گزینه ها شده است.

روز آدینه ، یک منبع رسمی یمنی گفت که خالد بن سلمان عصر چهارشنبه در جلسه ای به رئیس جمهور مستعفی یمن اطلاع داد که ریاض با بعضی نام های مطرح شده برای تشکیل دولت مخالف است ؛ دولتی که دو هفته پیش نام های پیشنهادی وزرای آن به طرف سعودی تحویل داده شد.

این منبع شرح داد که نوع صحبت و موضع طرف سعودی باعث نارضایتی منصور هادی شده است؛ منصور هادی که طبق گفته این منبع، انتظارداشت سعودی ها موضع دیگری داشته باشند و بندهای نظامی و امنیتی توافق ریاض را به جای اهتمام به نام های پیشنهادی برای تصدی پست های وزارتی، اجرایی نمایند.

این منبع دولتی اضافه نمود که ملاقات منصور هادی با خالد بن سلمان فضایی از خشم را به وجود آورد و موجب نارضایتی و عصبانیت رئیس جمهور دولت مستعفی یمن به دلیل دخالت عربستان در انتخاب نام های پیشنهادی شد.

وی در ادامه گفت که اعتراض طرف سعودی به نام های مطرح شده و به تعویق انداختن بخش نظامی و امنیتی آن بیانگر غفلت سعودی ها از طرف یمنی است؛ طرف یمنی که اکنون از تصمیم گیری برای انتخاب وزرای خود محروم شده و این موضوع نشانه عدم جدیت عربستان و عدم پذیرش همه تعهداتش است.

رئیس جمهور مستعفی یمن قبل از اجرای بند امنیتی و نظامی توافقنامه ریاض و سازوکار تسریع اعلام شده در اواخر جولای ، علاوه بر ارائه بعضی از اسامی پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه ها با اعلام تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض تحت فشار فشار عربستان و امارات قرار گرفته است.

در حالی که درگیری ها میان دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب تشدید شده ، ریاض در حال اتلاف وقت است تا اینگونه از دولت مستعفی برای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات امتیاز کسب کند.

پیش از این نیز روزنامه اخبار الیوم متعلق به علی محسن معاون رئیس جمهوری فراری یمن به نقل از منابع مطلع نوشته بود، سازوکار جدید سعودی برای اجرای توافق ریاض به بن بست رسیده، زیرا شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات حاضر به اجرای بخش نظامی آن بر اساس برنامه زمانی توافق نشده است.

عربستان در سرانجام ماه جولای از سازوکاری جدید برای تسریع در اجرای توافق ریاض میان شورای انتقالی و دولت مستعفی اطلاع داد که شامل لغو خودمختاری شورای انتقالی، تشکیل دولت با مشارکت هر دو طرف، عقب نشینی نظامی از شهرها، تثبیت آتش بس و مأمور کردن نخست وزیر به تشکیل دولت ظرف 30 روز بود.

بر همین اساس رئیس جمهوری مستعفی یمن 29 ژوئیه عبدالملک را مأمور تشکیل دولت کرد و در 2 حکم دیگر نیز استاندار و رئیس کل پلیس استان عدن را منصوب کرد.

بعضی منابع یمنی، کوشش سعودی برای به تعویق انداختن اجرای بخش نظامی توافق ریاض را کودتای دوم این کشور علیه دولت مستعفی در این توافق اظهار داشتند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1371

به "یمن، اختلاف زودهنگام عربستان و منصورهادی درباره تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یمن، اختلاف زودهنگام عربستان و منصورهادی درباره تشکیل دولت برآمده از توافق ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید