کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می شوند؟

به گزارش مجله سرگرمی، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودرو های گذر موقت 3 ماه اجازه تردد در سطح شهر را دارند و می توان به مدت سه ماه دیگر پلاک این خودروها را تمدید کرد.

کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می شوند؟

به گزارش خبرنگاران، مهدی دادفر با اشاره به جزئیات تردد خودروهای گذر موقت در سطح شهر، گفت: خودروهای گذر موقت 3 ماه اجازه تردد در سطح شهر را دارند و می توان به مدت سه ماه دیگر این پلاک خودروها را تمدید کرد، یعنی این نوع خودروها در کل می توانند به مدت 6 ماه در کشور تردد نمایند.

وی اضافه نمود: خودروهایی در گذشته با عنوان گذر موقت وارد کشور شده اما خارج نشده اند، قاچاق به شمار می فرایند و گمرک نیز اخیرا فهرست آنها را اعلام نموده است. این خودروها توسط پلیس توقیف و فرد مالک به عنوان قاچاقچی دستگیر خواهد شد.

دادفر گفت: این خودروها به هیچ وجه اجازه تردد در سطح شهر را ندارند و تردد آنها ممنوع است و پلیس آگاهی به شرایط این خودروها رسیدگی می نماید. در عین حال گمرک نیز اعلام نموده است که بعضی از خودروها از سال 97 تا به امروز با پلاک گذر موقت در کشور وجود دارند، اما می توان گفت بسیاری از خودروها با پلاک گذر موقت حتی از سال 80 در پارکینگ ها هستند و قاچاق محسوب می شوند.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو با اشاره به رونق خرید و فروش خودروهای چینی در بازار، گفت: خودروهای چینی که به تازگی در بازار به فروش می رسند به صورت قطعات منفصله CKD وارد شده و داخل کشور فراوری می شوند و به هیچ عنوان خودرویی به صورت بدنه کامل CBU وارد کشور نمی گردد.

وی ادامه داد: 20 درصد خودروهایی که در داخل کشور به فروش می رود ساخت داخل است و تمام قطعات آنها از چین وارد می گردد. به دلیل شفاف بودن فضای واردات خودرو، هیچ گونه واردات انحصاری و قاچاقی انجام نمی گردد.

دبیر انجمن واردنمایندگان خودرو با بیان اینکه از حدود 12 هزار و 700 خودرویی که از سال 97 در گمرکات کشور وجود داشته بیش از 12 هزار خودرو ترخیص شده اند، گفت: اکنون 2 هزار و 873 خودرو در گمرکات جمهوری اسلامی مانده، اما خبری از ترخیص آن ها نیست، زیرا این خودرو ها ثبت سفارش نشده اند، به همین دلیل به هیچ عنوان اجازه ترخیص آنها داده نمی گردد.

پیشتر مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک خواهان مشخص تکلیف خودروهای عبور موقت شده بود.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1684

به "کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام خودروهای خارجی قاچاق محسوب می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید