پرداخت تسهیلات و بسته های حمایتی به کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی

به گزارش مجله سرگرمی، یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار از پرداخت تسهیلات ارزان و بسته های حمایتی به کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی در قالب حمایت وزارت رفاه اطلاع داد و با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی درباره مشکلاتی که برای بعضی از کارفرمایان و کارگران در این زمینه ایجاد می گردد، شرح داد.

پرداخت تسهیلات و بسته های حمایتی به کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی

جهت دریافت خدمات طراحی و بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

علی اصلانی در گفت و گو با خبرنگاران، از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس ها و مینی بوس ها از روز شنبه اطلاع داد و گفت: بر اساس پیشنهادات مطرح شده در کمیته بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی وزارت کار، مذاکراتی با صدا و سیما در خصوص آموزش کلی افراد و کارگرانی که می خواهند به داخل کارگاه یا کارخانه بروند، در بحث رعایت فاصله اجتماعی، نحوه حضور در سر کار، سِرو غذا و سرویس های ایاب و ذهاب انجام شده است.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله اجتماعی در اتوبوس ها و مینی بوس ها برای کارگران هزینه بالایی دارد، گفت: اگر در یک اتوبوس فرضا 30 مسافر جا می گیرد و کارفرما برای جا به جا کردن کارگرانش ماهانه 3 میلیون تومان می پردازد، اکنون با اجرای این طرح، کارفرما ناچار است یک اتوبوس دیگر برای باقی کارگران بگیرد و مجددا هزینه دیگری متحمل گردد تا دستورالعمل وزارت بهداشت در خصوص فاصله گذاری اجتماعی رعایت گردد.

اصلانی اضافه نمود: با توجه به آنکه در اتوبوس رعایت فاصله نشستن باید صورت گیرد، اگر کارفرما وسیله رفت و آمد تهیه نکند، کارگران ناچار باید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند و با تاکسی و اتوبوس های عمومی به سرکار بروند که طبعا مشکلاتی را برای کارگران به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیته بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی وزارت کار در عین حال از ابلاغ بخشنامه ای به تمام استانها از روز شنبه اطلاع داد که بر اساس آن دستوالعمل رعایت مسایل کرونایی در بازگشت کارگران از سفرهای نوروزی تعیین شده است.

اصلانی با بیان اینکه بر اساس طرح فاصله گذاری اجتماعی برای هر کدام از صنوف و واحدهای تولیدی شیوه نامه جدیدی تدوین شده است، گفت: از آنجا که در خصوص شرایط کارگرانی که از سفرهای نوروزی برگشته و منتظر رفتن به سرکار هستند، باید یک مرجع واحد تصمیم بگیرد لذا مقرر شد تا سازمان تامین اجتماعی و حوزه روابط کار وزارت کار بخشنامه ای را در این خصوص آماده و روز شنبه به تمام استانها ابلاغ نمایند تا همه کشور از یک بخشنامه تبعیت نمایند.

وی در خصوص جزییات این بخشنامه گفت: علیرغم آنکه در ایام عید اعلام کردند کسی مسافرت نرود تا پس از بازگشت ناقل کرونا نباشد ولی عده بسیاری راهی سفر شده یا از قبل مسافرت رفته بودند، از جمله کارگرانی که مسافرت رفته و حالا از سفر برگشته و می خواهند به کارخانه برگردند، لذا این مساله مطرح شد که از ورود آنها به کارخانه ها و کارگاه ها به دلیل احتمال داشتن کرونا جلوگیری و قرنطینه شوند.

این مقام مسئول کارگری توضیح داد: ابهامی که در این خصوص وجود دارد این است که کارگری که مسافرت رفته و می خواهد بعد از دو هفته تعطیلی به سرکار برگردد، اگر 14 روز در قرنطینه باشد، نمی داند پس از بیرون آمدن از قرنطینه از کار تعلیق می گردد یا نه و کارفرما برای او مرخصی استعلاجی رد می نماید یا استحقاقی؟ از این رو کارفرمایانی که چنین کارگرانی دارند، باید بدانند که چطور عمل نمایند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در ادامه به پرداخت بیمه بیکاری به کارگران آسیب دیده از کرونا و عدم بهره مندی کارگران ساختمانی و قالیبافان و رانندگان تاکسی از مزایای بیمه بیکاری اشاره نمود و گفت: به دنبال ابلاغ شیوه نامه جدید وزارت کار که سه شرط مشمول بودن قانون کار، قانون بیمه بیکاری و قانون تامین اجتماعی برای ثبت نام در سامانه درخواست بیمه بیکاری گذاشته شد، در جلسه کمیته بهداشتی ـ فرهنگی وزارت کار به این مساله اعتراض کردیم که با این دستورالعمل عده بسیاری از کارگران از جمله کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی و زنان کارگر سرپرست خانوار همچنان از مزایای بیمه بیکاری و 5000 میلیارد تومانی که برای یاری به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته محروم می شوند.

او ادامه داد: در آن جلسه مسئولان دولتی در پاسخ به ما اعلام کردند چون به این قشر از کارگران تسهیلات ارزان قیمت دولتی و بسته های حمایتی مناسب اختصاص خواهد یافت، به وسیله وزارت رفاه رسیدگی و حمایت خواهند شد و به همین دلیل کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی را از صندوق بیمه بیکاری جدا کردیم.

رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز از ثبت نام بیش از 9000 نفر در سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری این استان خبرداد و گفت: متقاضیانی که در این سامانه ثبت نام می نمایند پیامکی به آنها ارسال می گردد که بر اساس آن مشمول دریافت بیمه بیکاری می شوند یا نه. با توجه به آنکه اعلام ثبت نام در سامانه قبل از ابلاغ شیوه نامه جدید وزارت کار انجام شده و عده بسیاری در این سامانه ثبت نام نموده بودند و بعدها دیدند که امکان شناسایی این عده سخت می گردد، شیوه نامه جدید ابلاغ شد و با غربالگری جدید تعداد کمتری شامل دریافت بیمه بیکاری شدند.

به گفته اصلانی، ثبت نام در سامانه مشکلاتی را برای کارگران و کارفرمایان به وجود آورده است؛ چنانچه بسیاری از کارفرمایان با کد کارگاهی در سامانه ثبت نام نموده اند که بتوانند برای کارگران خود بیمه بیکاری بگیرند ولی از آن طرف به دلیل ثبت درخواست بیمه بیکاری اعلام شده که نمی توانند از تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی دولت استفاده نمایند و از دریافت آن محروم شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 843

به "پرداخت تسهیلات و بسته های حمایتی به کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت تسهیلات و بسته های حمایتی به کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید