واکسن کرونا و جنگ سایبری

به گزارش مجله سرگرمی، مایکروسافت این حمله ها را به یک گروه هکر روسی و دو گروه کره شمالی نسبت داده و بدون نام بردن از هیچ شرکتی گفته که حمله ها در مواردی موفقیت آمیز بوده اند.

واکسن کرونا و جنگ سایبری

شرکت های تولیدکننده واکسن کرونا بیش از پیش با حمله و جاسوسی سایبری هکر های کشور های مختلف روبرو می شوند. در تازه ترین نمونه، همکاران شرکت بریتانیایی سوئدی آسترا-زنکا هدف حمله هکر ها با ایمیل های جعلی قرار دریافتد.

تولید دارو یا واکسن کرونا کاری پرخرج و زمان بر و نیازمند تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و کارشناسان باتجربه است. شرکت هایی که این جهت را با موفقیت طی می کنند می توانند به درآمد های هنگفتی دست یابند و همین مسئله آن ها را به هدف های جذابی برای هکر ها تبدیل کرده است.

در روز های پایانی ماه نوامبر خبرگزاری رویترز گزارش داد که شماری از همکاران شرکت داروسازی آسترا-زنکا ایمیل هایی جعلی با وعده شغل هایی با درآمد بسیار بالا دریافت کرده اند. هکر ها در این ایمیل های جعلی ابزار حمله دیجیتالی تعبیه کرده بودند تا از آن طریق به رایانه های پژوهشگران پروژه تولید واکسن کرونا شرکت بریتانیایی - سوئدی رخنه کنند.

رد پای هکر های کره شمالی

رویترز به نقل از منابعی که هویت شان فاش نشده گزارش داده که روش مورد استفاده در این حمله سایبری، از دست داشتن هکر های کره شمالی در این اقدام حکایت دارد. دارو یا واکسن کرونا برای شرکت های داروسازی حکم کیمیا را دارد و منابع کلانی در پژوهش ها و فرآیند تولید آن ها سرمایه گذاری شده و همچنان می شود.

جهش ارزش سهام شرکت آلمانی بیون تک، پس از اعلام موفقیت در تولید واکسن کرونا با همکاری شرکت آمریکایی فایزر در اوایل ماه نوامبر، نشان دهنده اهمیت این مسئله برای دولت ها و شهروندان تمام کشور های جهان است.

بر این اساس تعجبی ندارد که عده ای در صدد باشند راه میان بری برای دست یافتن به واکسن پیدا کنند و برای این منظور از طریق جاسوسی صنعتی به نتایج تحقیقات شرکت های مهم داروسازی دست یابند. در دوران دیجیتالی شدن جهان ابراز این کار حمله سایبری است.

آرنه شون بوم، رئیس اداره فدرال امنیت اطلاعات فنی آلمان (BSI) میزان خطر برای شرکت های داروسازی و تولیدکننده واکسن در این کشور را بسیار بالا ارزیابی می کند. او می گوید این اداره فدرال در جریان حمله های سایبری فراوانی به شرکت های داروسازی، موسسه های تحقیقاتی و دانشگاه های آلمان قرار گرفته و خطر حمله های هدفمند به این گونه مراکز همچنان وجود دارد.

تا کنون هیچ حمله سایبری موفقیت آمیزی به شرکت های داروسازی آلمانی گزارش نشده، اما موارد متعدد حمله به شرکت های داروسازی در کشور های مختلف و مورد شرکت آسترا-زنکا بیانگر جدی بودن مخاطره است.

حمله سایبری به هفت شرکت در پنج کشور

یکی از مدیران ارشد مایکروسافت میانه ماه نوامبر از حمله های متعدد سایبری به هفت شرکت مهم داروسازی در کشور های فرانسه، هند، کانادا، کره جنوبی و آمریکا خبر داد.

مایکروسافت این حمله ها را به یک گروه هکر روسی و دو گروه کره شمالی نسبت داده و بدون نام بردن از هیچ شرکتی گفته که حمله ها در مواردی موفقیت آمیز بوده اند. گفته می شود هر سه گروه در ارتباط با دولت های روسیه و کره شمالی قرار دارند.

یک شرکت آمریکایی فعال در حوزه امنیت سایبری ماه اکتبر از حمله هکر ها به یک شرکت داروسازی ژاپنی خبر داد و حمله کنندگان را چینی معرفی کرد. در ماه ژوئیه نهاد های امنیتی آمریکا، کانادا و بریتانیا در بیانیه مشترکی هکر های روسی را به حمله سایبری به موسسه ها و شرکت هایی متهم کردند که مشغول تحقیق برای ساخت واکسن کرونا هستند.

گروه سابقه دار روسی

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا در گزارشی با شرح مفصل فعالیت هکر های روسی آن ها را به حمله سایبری به مراکز پژوهش و تولید واکسن کرونا در این کشور و آمریکا و کانادا متهم کرد.

این مرکز، گروه روسی Cozy Bear را مسئول حمله سایبری به مراکز پژوهشی با هدف سرقت اطلاعات با ارزش معرفی کرد. این گروه که گفته می شود وابسته به حکومت روسیه است همچنین مسئول حمله سایبری به شبکه درونی ایمیل های حزب دموکرات آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 معرفی می شود.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا تابستان امسال حمله نهاد های امنیتی روسیه به افراد و مراکزی که برای مقابله با پاندمی کرونا تلاش می کنند را کاملا غیرقابل قبول خواند. روسیه همواره این اتهام ها و دخالت در حمله های سایبری را رد کرده است.

میکو هیپونن، کارشناس فنلاندی امنیت سایبری، جاسوسی صنعتی و علمی به درخواست حکومت ها را امر غیرمعمول نمی داند و می گوید وظیفه نهاد های امنیتی حفاظت از کشورهایشان در برابر چنین حمله هایی است.

از ابتدای اوج دریافت شیوع ویروس کرونا، کار پژوهش و آزمایش برای یافتن دارویی برای مداوای بیماری کووید19 یا کمک به بهبود مبتلایان در کشور های مختلف آغاز شد و خبر جاسوسی و حمله های سایبری به مراکز تحقیقاتی و شرکت های داروسازی نیز از همان زمان انتشار یافت.

ظاهرا با نزدیک شدن چند شرکت به تولید واکسن کرونا و موفقیت برخی از آن ها در این زمینه بر شدت حمله های سایبری افزوده شده است. گرچه نهاد های امنیتی برخی از این حمله ها را موفقیت آمیز اعلام کرده اند، اما تا کنون شواهدی درباره استفاده از اطلاعات به سرقت رفته در دست نیست.

برپایه آماری که دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز ارائه می کند، تا غروب شنبه، پنجم دسامبر بیش از 66 میلیون مبتلا به کووید19 در 191 کشور شناسایی شده و فراتر از یک میلیون و 522 هزار نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1370

به "واکسن کرونا و جنگ سایبری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا و جنگ سایبری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید