نکاتی که باید درباره دستگاه جوشکاری بدانید

به گزارش مجله سرگرمی، دستگاه جوشکار وسیله ای است که از یک جریان الکتریکی پرقدرت برای گرم کردن و ذوب فلز استفاده می نماید تا دو قطعه به هم جوش بخورند. این دستگاه می تواند فلزاتی مانند آهن، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم را جوش دهد. انواع مختلفی از دستگاه های جوشکاری مانند دستگاه MIG، دستگاه قوس الکتریکی، دستگاه TIG و جوشکار معکوس در بازار وجود دارند. با این حال، خرید دستگاه جوشکاری اغلب به آنالیز زیادی احتیاج دارد. بدین علت که در بازار می توان دستگاه های جوش مختلفی را براساس برند، قیمت و ویژگی ها مشاهده کرد. به همین علت، ما راهنمای خرید دستگاه جوشکاری به شما یاری می کنیم تا بتوانید دستگاه مناسب خود را تهیه کنید.

نکاتی که باید درباره دستگاه جوشکاری بدانید

انواع دستگاه جوشکاری

انواع مختلفی از دستگاه های جوشکاری در بازار موجود هستند که هر کدام عملکرد، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. هر نوع دستگاه جوشکاری ا به سطوح مهارت متفاوتی احتیاج دارد و از نظر سرعت، کنترل و انواع موادی که می توان از آنها برای جوشکاری استفاده کرد، متفاوت هستند. با این حال، در ادامه به انواع دستگاه جوش اشاره می کنیم:

دستگاه جوش MIG

دستگاه جوشکاری MIG با استفاده از فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی با یک الکترود کار می نماید که به طور اتوماتیک به وسیله تفنگ جوشکاری با سرعت از پیش تنظیم شده ثابت تغذیه می گردد. الکترود با قطعه کار فلزی ذوب می گردد و یک حوضچه جوش ایجاد می نماید که به عنوان فلز پرکننده برای تشکیل اتصال به کار می رود.

دستگاه جوش MIG برای مبتدیان مناسب است، زیرا استفاده از آن آسان خواهد بود. این دستگاه یک جوش و تمیز بدون سرباره (مواد زائد) فراوری می نماید. با این حال، هزینه های راه اندازی و نگهداری اولیه بالایی دارد. دستگاه جوشکاری MIG را فقط می توان در شرایط بدون باد استفاده کرد، بنابراین برای استفاده در فضای باز مناسب نیستند.

دستگاه جوش قوس الکتریکی

دستگاه جوشکاری قوس الکتریکی به عنوان جوشکار استیک نیز شناخته می گردد. این دستگاه از فرآیند جوشکاری قوس الکتریکی با یک میله فلزی یا الکترود به عنوان فلز پرکننده بهره می برد. الکترودها در یک ماده شار پوشانده شده اند که در حین ذوب شدن، یک گاز محافظ آزاد می کنند تا حوضچه جوش مذاب را از آلودگی محافظت کنند. اگر کابل دستگاه خراب گردد، این امکان را دارید تا برای خرید انواع کابل جوشکاری اقدام کنید.

از جوشکاری قوس الکتریکی ساده بوده و یادگیری آن آسان است، بنابراین برای افرادی که تجربه جوشکاری کمی دارند ایده آل است. در این روش، جوش سرباره (مواد زائد) بر روی اتصال ایجاد می گردد که باید در حین کار بریده یا خراشیده گردد. جوشکارهای قوس الکتریکی نیز نسبت به دستگاه جوش MIG پاشش بیشتری ایجاد می کنند (ذرات فلزی که هنگام جوشکاری به بیرون پرتاب می شوند)، اما قدرت بالاتری را ارائه می دهند.

دستگاه جوش TIG

TIG مخفف تنگستن گاز بی اثر است و شبیه به جوشکاری MIG است، با این تفاوت که به جای استفاده از یک الکترود به عنوان فلز پرکننده، از الکترودهای تنگستن طولانی غیر قابل مصرف برای جوش دادن مستقیم دو فلز به یکدیگر استفاده می نماید. در جوشکاری TIG می توان از هر دو جریان DC و AC بهره مند شد.

جوشکاری TIG به جوشکار کنترل بیشتری روی فرآیند کار می دهد تا یک جوش با کیفیت ایجاد گردد. با این حال، تسلط بر این فرآیند پیچیده تر و دشوارتر از سایر انواع جوشکاری است و به طور قابل توجهی کندتر است بدین علت فلز پرکننده ای وجود ندارد. این فرآیند هیچ سرباره ای برای تمیز کردن پس از جوش فراوری نمی نماید، اما فلزات پایه باید قبل از آغاز جوشکاری تمیز گردد، زیرا هر نوع ماده خارجی ممکن است جوش را آلوده کند.

دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر نوعی جوشکاری MIG یا قوس الکتریکی است. جوشکارهای سنتی از ترانسفورماتور برای تغذیه موتور خود استفاده می کنند، در حالی که جوشکاران مدرن از اینورتر بهره می برند. جوشکارهای اینورتر برای تبدیل موثر جریان الکتریکی از AC به DC استفاده خواهند کرد. واحدهای برق ترانسفورماتور قدیمی مقرون به صرفه تر و پیچیده تر از اینورتر هستند، اما وزن زیادی دارند و سریعتر گرم می شوند.

مزایای جوشکار اینورتر این است که مقدار آنها کوچکتر و سبکتر است و چرخه کاری بالاتری دارند، به این معنی که می توانند قبل از احتیاج به زمان برای خنک شدن، برای مدت طولانی تری جوشکاری کنند. آنها بعلاوه برای اجرای هر کاری کارآمد هستند و قدرت آنها را می توان متناسب با انواع جوش تنظیم کرد. تنها نقطه ضعف جوشکار اینورتر، برد مدار پیچیده آن است، بنابراین اگر خراب گردد، کل برد باید تعویض گردد.

نکات مهم در خرید دستگاه جوش

دستگاه های جوشکاری دارای ویژگی هایی هستند که در عملکرد کاربر تاثیر می گذارند. شما باید در کنار آنالیز مشخصات، قیمت برترین مدل های دستگاه جوشکاری را ارزیابی کنید. در ادامه به مهمترین نکات و مشخصات دستگاه های جوشکاری اشاره می کنیم:

منبع تغذیه

بدیهی است که منبع تغذیه ای که در کارگاه خود دارید، بر دستگاه تأثیر دارد. اگر فقط یک منبع برق خانگی 240 ولت دارید، تا حدودی به مقدار منبع برق دستگاه جوشکاری محدود خواهید بود. به طور کلی، یک دستگاه تا 110 تا 130 آمپر در منبع داخلی با دوشاخه استاندارد 13 آمپر 3 پین شما به خوبی کار می نماید.

اینورترهای جوشکاری بالاتر از حدود 250 آمپر به منبع تغذیه 3 فاز مانند واحدهای صنعتی احتیاج دارند. یک منبع برق 3 فاز را می توان در ساختمان های مسکونی نصب کرد، اما باید به وسیله یک برقکار انجام گردد که هزینه های خاص خود را در نظر می گیرد. یک دستگاه مبتنی بر ترانسفورماتور می تواند جریان های جوش بزرگ تری را با منبع تغذیه خانگی 240 ولت تامین کند.

چرخه کار

چرخه کاری مقدار گیری مدت زمان کارکرد تجهیزات جوش قبل از توقف و خنک شدن است. چرخه وظیفه به عنوان درصد ذکر شده است، به عنوان مثال 120A 35%. در این مثال، دستگاه جوش می تواند با 120 آمپر برای 35 درصد زمان مشخص کار کند. معمولاً چرخه کار در این دستگاه پنج دقیقه است، بنابراین این دستگاه قبل از احتیاج به خنک شدن، 35 درصد از 5 دقیقه (1.75 دقیقه) در 120A کار خواهد نمود.

دستگاه های مقرون به صرفه تر با کارایی کمتر، معمولاً چرخه کاری کمتری دارند. چرخه کار می تواند عاملی باشد که می توانید در نظر بگیرید، زیرا جوش دادن در مدت زمان کم، توقف برای خنک شدن و سپس آغاز مجدد بسیار خسته کننده است. بعلاوه، اگر قرار بود مواد ضخیم را به طور مکرر در آمپرهای بالاتر جوش دهید، بهتر است دستگاه جوش بالاتر از آمپری که استفاده می کنید را خریداری کنید تا مطمئن شوید که چرخه کاری در آن آمپر کفایت می نماید.

موارد دیگری که باید در خرید دستگاه جوش در نظر بگیرید، عبارتند از:

  • جوشکاری قوس الکتریکی برای جوش دادن مواد ضخیم تر طراحی شده است، در حالی که دستگاه MIG برای مواد نازک تر مناسب خواهد بود.
  • اگر حمل و نقل دستگاه جوش برای شما موضوع مهمی است، به سراغ دستگاه های کم وزن مانند اینورتر بروید.
  • به قیمت دستگاه جوش توجه کنید. برندهای معتبر بازار که محصولاتشان ویژگی های بسیاری دارند، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.
  • برای فرآیندهای مختلف جوشکاری باید از گازهای فشرده متفاوت استفاده گردد. سه گاز فشرده پرکاربرد شامل اکسیژن، آرگون و دی اکسید کربن هستند.

خرید برترین دستگاه جوشکاری از ابزارمارت

جوشکاری یکی از مهمترین فرآیندها در اتصالات فلزی است و به لطف جوشکاری محکم و بادوام است. از طرف دیگر، جوشکاری نامناسب ممکن است به مصالح ساختمانی آسیب برساند و پولی که به سختی به دست آورده اید را هدر دهد. بنابراین، خرید یک دستگاه جوش قابل اعتماد بسیار مهم است. برای تهیه برترین دستگاه جوش و خرید ابزارآلات با مقرون به صرفه ترین قیمت می توانید از وبسایت معتبر و تخصصی ابزارمارت اقدام کنید.

منبع: اتاق
انتشار: 3 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2239

به "نکاتی که باید درباره دستگاه جوشکاری بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید درباره دستگاه جوشکاری بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید