مینو محرز: هنوز هم از واکسن برکت دفاع می کنم

به گزارش مجله سرگرمی، علی رغم اینکه مدت ها به شکل جدی با رسانه ها درباره ویروس کرونا و آخرین اخبار ساخت واکسن ایرانی کرونا مصاحبه می کرد، اما مدتی بود که سکوت اختیار نموده بود. مینو محرز، متخصص بیماری های عفونی و از مسئولان ارزیابی علمی واکسن برکت درباره دلایل سکونتش، به فشار سنگین کاری در طول پیک پنجم کرونا و برخورد بعضی از رسانه ها اشاره می نماید.

مینو محرز: هنوز هم از واکسن برکت دفاع می کنم

به گزارش خبرآنلاین، او همچنان از مدافعان سرسخت واکسن کروناست و درباره آینده کووید نگرانی های جدی دارد و از مهم ترین توصیه اش به مردم استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی است. در ادامه مصاحبه با مینو محرز را می خوانید:

مدتی بود از شما خبری نبود، با رسانه ها مصاحبه نداشتید و در سکوت بودید؟

روحیه ام مناسب نبود، از یک طرف آمار مرگ و میر ها در پیک پنجم بسیار بالا بود و واقعا دوره سختی را گذرانیدم و اصلا وقت مصاحبه نداشتم، از طرفی از برخورد بعضی رسانه ها ناراحت بودم، بعضی رسانه ها با جبهه گیری های خاص برداشت های خودشان را از حرف های من برجسته می کردند و در این فضا تصمیم گرفتم مدتی با رسانه ها صحبت نکنم مگر اینکه احتیاج گردد به مردم اطلاع رسانی کنم.

در حال حاضر درباره چه موضوعی باید به مردم اطلاع رسانی کنید؟

متاسفانه بعضی ها استفاده از ماسک را فراموش نموده اند و این خیلی خطرناک است. هنوز هم مهم ترین توصیه ها برای پیشگیری از کووید استفاده از ماسک، شست و شوی دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. علاوه بر این ها واکسن هم اثرگذاری ثابت شده ای برای جلوگیری از مرگ و میر دارد، اما سه روشی که گفته شد مهم ترین عوامل پیشگیری است که اخیرا می بینیم رعایت این پروتکل ها کمتر شده است.

شرایط اومیکرون در جهان را چطور ارزیابی می کنید؟

اومیکرون بابت سرعت انتقال بالایی که دارد، در حال توسعه در جهانست، مرگ و میر سویه اومیکرون به نسبت سویه دلتا بسیار پایین است، اما چون تعداد زیادی از افراد جامعه را مبتلا می نماید، می تواند برای بعضی ها از جمله کسانی که واکسن نزده اند خطر مرگ داشته باشد. بر همین اساس، چون استقبال از واکسن در آمریکا به نسبت اروپا کمتر بوده، تعداد مرگ و میر های کرونا در آمریکا این روز ها به شدت افزایش یافته است.

درباره ورود اومیکرون به کشور و اینکه چه سرنوشتی خواهد داشت، چه فکر می کنید؟

اگر رعایت پروتکل های بهداشتی فراموش گردد، همان مسائل پیک های سابق پیش خواهد آمد، متاسفانه بعضی ها استفاده از ماسک را فراموش نموده اند، درحالی که هنوز هم ماسک، شستن دست ها و توجه به فاصله اجتماعی مهم ترین فاکتور های پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می گردد.

تجربه جهان نشان داده کسانی که واکسن زده اند کمتر دچار مرگ و میر ناشی از ابتلا به اومیکرون شده اند، پس توصیه می گردد حتما کسانی که واکسن نزده اند اقدام نمایند و واکسن زده ها هم نسبت به زدن دوز سوم حتما هر چه زودتر پیگیر باشند. اما به نظر می رسد با توجه به شرایطی که در پیک پنجم داشتیم، فعلا آمار مرگ و میر ها پایین باشد.

چطور؟

ببینید در پیک پنجم واقعا شرایط وحشتناکی را پشت سر گذاشتیم، شخصا طی 45 سال کار طبابت آن قدر جواز فوت صادر ننموده بودم که در آن ایام انجام دادم، بدترین تجربه بود و متاسفانه فوتی های زیادی داشتیم، با توجه به آن اندازه از ابتلا، در حال حاضر آمار ها پایین است.

یعنی معتقدید که ایمنی گله ای بوجود آمد؟

ایمنی گله ای پیش آمده، اما باید توجه کنیم که کلا ایمنی گله ای موقت است و تاثیرگذاری موقتی دارد، با هر سویه تازه ممکن است باز به همان آمار های زیاد ابتلا و مرگ و میر برسیم.

درباره واکسن برکت صحبت کنیم، شما از مدافعان این واکسن بودید،، اما بدقولی ها در فراوری واکسن کمی روی اعتماد عمومی اثر گذاشت.

ببینید من هنوز هم از واکسن برکت دفاع می کنم، از لحاظ علمی این واکسن موثر و بی عارضه است، خودم باورش دارم که سه دوز از برکت را تزریق کردم، بدقولی های فراوری و توزیع به گروه علمی ربطی ندارد، اما بخاطر حجم زیاد فراوری واکسن در جهان، و اینکه بعضی از مواد فراوری واکسن وابسته به عواملی هست، مسائلی در فرایند فراوری پیش آمد، اما این مسائل ربطی به اعتبار علمی واکسن برکت ندارد.

آینده کووید چه می گردد؟

پاسخ به این سوال مشکل است، اما فعلا چیزی که می توانم بگویم این است که امیدوارنماینده نیست، ویروس کرونا مدام تغییر ماهیت می دهد و حتی قوی تر هم می گردد و این مساله نگران نماینده است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1953

به "مینو محرز: هنوز هم از واکسن برکت دفاع می کنم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینو محرز: هنوز هم از واکسن برکت دفاع می کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید