معرفی هوفاریقون یا علف چای و خواص درمانی آن

به گزارش مجله سرگرمی، گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 80 سانتی متر با ساقه های متعدد و منشعب، برگ های آن متقابل، بیضوی، کمی دراز و سطح فوقانی پهنک برگ پوشیده از تعدادی خال های سیاه می باشد که در واقع

معرفی هوفاریقون یا علف چای و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Hypericum perforatum L.، نام فرانسه Millepertuis و نام انگلیسی آن Hypericum می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، علف چای، گل راعی، هوفاریقون، گل هزار چشم، حشیشة القلب، گل شهناز، گل چایی و داذی رومی نامیده شده است.

تیره گیاه:

علف چای Hypericaceae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و چند ساله به ارتفاع حدود 80 سانتی متر با ساقه های متعدد و منشعب، برگ های آن متقابل، بیضوی، کمی دراز و سطح فوقانی پهنک برگ پوشیده از تعدادی خال های سیاه می باشد که در واقع کیسه های ترشحی مملوء از اسانس هستند. در انتهای ساقه، گل دهنده، گل های آن به طور گروهی و مجتمع به صورت چتری و هر گل دارای 5 گلبرگ به رنگ سفید یا زرد براق و معطر می باشد. میوه اش به صورت کپسول و تخم مرغی شکل که محتوی تعدادی تخم است.

طبیعت هوفاریقون:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

اغلب در منطقه ها معتدله کشورهای اروپایی، آسیایی، آمریکایی و در استرالیا انتشار دارد. در ایران هم بیشتر در نواحی جنگلی استان های شمالی، آذربایجان، کردستان، باختران، همدان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان و سمنان روئیده می شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در سرشاخه های گلدار:

اسانس روغنی فرّار، گلوکوزید هایپرین، ماده قرمز رنگ هایپریسین، تانن، رزین، کولین، روتین، تعدادی گلوکوزید، روغن ثابت، تعدادی آلکالوئید، ویتامین های C, A، مواد رنگین از جمله کاروتنوئید و کلروفیل و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

سرشاخه های گلدار

نحوه مصرف:

معمولاً سرشاخه های گلدار را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می کنند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و اندازه مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می کند.

خواص درمانی:

مسکن اعصاب و تسکین دهنده سردردهای عصبی، ضد هیستری و خواب آور، ضد افسردگی و تسکین دهنده دردهای عصبی صورت، ضد میگرن و بازکننده گرفتگی صدا، ضد سیاه سرفه و تقویت کننده دستگاه تنفسی، ضدعفونی کننده مجاری ادراری و صفرابر، ضد نفس تنگی و خلط آور، رفع کننده التهاب سرخ رگ ها و تب بر، ضد نقرس و بندآورنده اسهال خونی، نیرودهنده و اشتهاآور، ضد استسقاء و رفع کننده شکم روش، ضد یرقان و رفع کننده قولنج های کبدی، خارج کننده سنگ کلیه و دفع کننده کرم روده می باشد. در ضمنً برای کم خونی دختران جوان، بواسیر، قطع حالت قاعدگی در زنان جوان، اختلالات مختلف قاعدگی، تأخیر در وقوع قاعدگی، مننژیت، سرماخوردگی، دردهای سیاتیک و سینه درد هم مفید است. در استعمال خارجی جوشانده هوفاریقون پاک کننده به جای مانده مواد آرایشی در منافذ پوست می باشد و پوست را هم جوان می کند.

تذکر:

مصرف هوفاریقون برای خانم های باردار و مادران شیرده ممنوع و برای بچه ها زیر 2 سال و اشخاصی که از اسپری های ضد آسم استفاده می کنند هم مضر می باشد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1851

به "معرفی هوفاریقون یا علف چای و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هوفاریقون یا علف چای و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید