مسجد تک مناره عزآباد به فهرست آثار ملی ایران پیوست

به گزارش مجله سرگرمی، مسجد تک مناره عزآباد در شهرستان اشکذر، در فهرست آثار ملی کشور با شماره 32055 به ثبت رسید.

مسجد تک مناره عزآباد به فهرست آثار ملی ایران پیوست

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، محمود ادیبان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر با اعلام این خبر گفت: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی -تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذی ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی تاریخی مسجد تک مناره عزآباد متعلق به دوره صفوی واقع در استان یزد، شهرستان اشکذر، روستای عز آباد، پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 32055 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر اضافه نمود: این مسجد، سالیان متمادی مورد استفاده و محل اقامه نماز جمعه و جماعت بوده است که دارای دو شبستان تابستانی و زمستانی (سردخانه و گرمخانه)، ایوان بلند، فضای گنبد خانه و محراب، مناره بلند، صحن وغرفه های دور تا دور است و از معماری زیبا و ارزشمندی برخوردار است. این مسجد تماماَ از خشت و گل بنا شده و دارای تزئینات گچی در محراب و ورودی است و آجر های شرفی نیز سر در ایوان کار شده است.

او در ادامه به تخصیص اعتبار به مبلغ چهارصدو پنجاه میلیون ریال، در امسال به منظور مرمت پشت بام ایوان، گنبدخانه، غرفه های ضلع شمالی صحن مسجد و آجرفرش آن اشاره نمود و اضافه نمود: در سالهای قبل نیز توسط اداره میراث فرهنگی، مرمت و بازسازی شبستان زمستانه، کاهگل و آجرفرش پشت بام در این بنا اجرا شده است.

این بنا در کنار آثار تاریخی وثبتی دیگر این روستا از جمله قلعه تاریخی عزآباد، مجموعه تغاره بند ، مسجد سرحوض ، آب انبار خانم جان ، مسجد آبشور و بافت تاریخی این روستا، مجموعه فرهنگی، تاریخی زیبایی را به وجود آورده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 118

به "مسجد تک مناره عزآباد به فهرست آثار ملی ایران پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد تک مناره عزآباد به فهرست آثار ملی ایران پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید