مرگبارترین کوه های دنیا برای کوهنوردی

به گزارش مجله سرگرمی، باتوجه به آمار مرگ و میر کوهنوردان حرفه ای و سختی صعود به کوه ها، دسته بندی مرگبار ترین کوه های دنیا شکل گرفته است.

مرگبارترین کوه های دنیا برای کوهنوردی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از gearjunkie، خطرناک ترین و مرگبار ترین کوه ها سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می کشانند. افراد زیادی معتقدند که صعود از برخی کوه ها کار راحتی است اما در واقعیت اینطور نیست. لیستی از کوه های خطرناک و مرگبار(قسمت 2) به صورت زیر است:

کوه اورست در مرز نپال و چین

کوه اورست بلندترین کوه زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا برابر با 8848 متر است. این کوه در رشته کوه های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته است. از زمانی که کوهنوردان به کمپ اصلی می رسند، کل زمان صعود چیزی حدود 6 تا 9 هفته به طول می انجامد. از زمان رسیدن به کمپ اصلی تا صعود به قله، حدود 40 روز طول می کشد. البته نباید فراموش کرد که زمان تطبیق بدن با آب و هوا را نمی توان به اجبار کوتاه تر نمود.

خطر واژه ای جدایی ناپذیر از اورست است و باید بدانید که هر چقدر هم که تدابیر ایمنی اندیشیده گردد، باز هم احتمال خطر به صفر نمی رسد. آمار نشان می دهد که سالانه حدود 6 نفر در این سفرها جان خود را از دست می دهند که اکثرا به دلیل سقوط از کوه اتفاق می افتد.

البته بزگ ترین خطر برای کوهنوردانی که قصد صعود به قله اورست را دارند آماده نبودن و بی تجربگی است. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد تصور می نمایند رفتن به قله اورست مثل یک پیاده روی معمولی در جهتی سربالایی است و عملا کوهنوردی محسوب نمی گردد و اگرهم مسئله ای پیش بیاید، به آنها یاری می گردد. اما حقیقت این است که در مواقع بروز خطر، هر کسی به فکر خویش است و ممکن است اصلا برای نجات افراد دیگر هیچ کاری انجام ندهند به همین دلیل است که باید با آمادگی جسمانی، روحی، تجهیزات کامل و گروهی مورد اعتماد سفر کنید.

بین سال های 1921 تا 1999 و در 1169 صعود به قله اورست، 170 نفر جان خود را از دست داده اند اما خوشبختانه در قرن اخیر با وجود افزایش 5 برابری تعداد سفرهای صعودی به اورست، میزان مرگ ومیر کاهش چشم گیری داشته است. بین سال های 2000 تا 2015 و طی 5832 صعود انجام گرفته به قله اورست، 112 مورد مرگ گزارش شده است.

با توجه به گزارش پایگاه های کوهنوردی هیمالیا، در پاییز سال 2015 بیماری های مرتبط با ارتفاع با 90 مورد مرگ در صدر جدول آمار مرگ ومیر قرار دارند و بعد از آن سقوط با آماری 67 نفری، در درجه دوم قرار گرفته است. همچنین در منطقه آبشار یخی خومو تابحال 31 مورد مرگ گزارش شده است.

سیولا گراند در پرو

سومین کوه خطرناک جهان کوهستانی است با نام سیولا گراند. این کوهستان به دلیل صخره ها و شیب تند و البته ارتفاع 6400 متری، یکی از کوهستان هایی است که صعود به آن بسیار مشکل و مرگ آور است. به همین دلیل کمتر کسی ریسک صعود به آن را می پذیرد. داستان یکی از صعودهای این کوهستان که از آن فیلمی هم ساخته شده مربوط می گردد به سال 1985 میلادی؛ زمانی که دو کوهنورد با نام های جو سیمپسون و سیمون یاتس راهی این کوهستان می شوند اما در این جهت سیمپسون از یکی از صخره های این کوهستان به میان صخره ای تا ارتفاع 30 متری سقوط می نماید. سه روز در میان این صخره تنها با ذوب برف ها زندگی می نماید تا این که او را پیدا می نمایند و نجاتش می دهند.

البته این تنها صعود به این کوهستان نبوده و نخواهد بود، این کوهستان با تمام خطراتش همواره منتظر کوهنوردان ماجراجو است.

کوه واشنگتن در آمریکا

کوه واشنگتن که در نیوهمشایر آمریکا واقع شده است با ارتفاع 1916 متر بلندترین قله ای است که در شمال شرقی آمریکا قرار گرفته و در عین حال یکی از زیباترین کوه های شرق رودخانه می سی سی پی است. به این قله لقب دریاچه ابر نیز داده اند چرا که قله این کوه از پایین در میان ابرها پنهان شده است.

این کوهستان از آن نظر مرگبار است که آب و هوای منطقه به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و ممکن است دمای هوان آن تا منفی 50 درجه هم برسد. این کاهش دما با طوفان و تند بادهایی همراه است که به راحتی می تواند کوهنوردان را به کام مرگ بکشاند.

گاهی سرعت وزش باد در این منطقه تا 371 کیلومتر در ساعت هم می رسد که بسیار خطرناک است و تا به حال جان چندین کوهنورد را گرفته و این قدرت را دارد که باز هم جان های زیادی را بستاند.

کوهستان دنالی در آلاسکا

بلندترین قله آلاسکا، دنالی است که ارتفاعی حدود 6194 متر دارد. به همین جهت مردمان منطقه به آن لقب کوه عظمت (Denail) را داده اند.

فاکتور های زیادی باعث شده اند تا این کوه یکی از مرگبار ترین و خطرناک ترین قلل جهان باشد، برای مثال زلزله خیز بودن منطقه و خطر ریزش سنگ ها و همچنین آب و هوای نامساعد.

دنالی به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا و همین طور عرض جغرافیایی دارد، میزان درصد اکسیژن در آن از نیم هم کمتر است و این یعنی تنفس به سخت ترین شکل ممکن. ضمناً امکان دارد از ارتفاع 5300 متری به بعد درجه حرارت هوا به زیر 20 درجه سانتی گراد برسد. این عوامل کافی است تا توجیهی باشد بر مرگ 100 نفر از کوهنوردانی که جانشان را در صعود به این قله از دست داده اند.

کوهستان آیگر در سوئیس

کوهستان آیگر در کشور سوئیس قرار گرفته است و جزئی از منطقه کوهستانی آلپ برنیس (Bernese Alps) است. آیگر با ارتفاع 3970 متر شاید خیلی مرتفع به نظر نرسد اما در فهرست مرگبارترین کوهستان های جهان قرار گرفته است. از خطراتی که در این کوهستان گردشگران را تهدید می نماید می توان به آب و هوای غیر قابل پیش بینی و نامساعد، همچنین برف و بهمن های شدید، وجود مه غلیظ در اغلب اوقات سال و از همه هولناک تر ریزش سنگ و صخره های کوهستان اشاره کرد.

آمارها نشان می دهند که از سال 1935 میلادی 64 کوهنورد در این کوهستان جان باخته اند. اما به احتمال زیاد شمار آن ها از 64 نفر بیشتر است. این کوه نوردان اغلب در روبرو شدن با آب و هوای غیر قابل پیش بینی منطقه غافلگیر شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 425

به "مرگبارترین کوه های دنیا برای کوهنوردی" امتیاز دهید

1 کاربر به "مرگبارترین کوه های دنیا برای کوهنوردی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگبارترین کوه های دنیا برای کوهنوردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید