قدیمی ترین درها در سراسر دنیا

به گزارش مجله سرگرمی، پشت طراحی در ها هم مانند هر چیز دیگر در این جهان ماجرا هایی هست که دانستن آن ها ممکن است برای بعضی از مردم جالب باشد.

قدیمی ترین درها در سراسر دنیا

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ طراحی یک در موضوع جالبی است: یک تخته چوبی با دستگیره که روی لولا ها حرکت می نماید. با این حال، پس از مطالعه درباره در های باستانی و عتیقه، تعیین شد که آن ها در طول تاریخ اهداف زیادی را دنبال می کردند و باعث بروز اتفاقات جالبی شدند. فرهنگ های گوناگون باعث طراحی های مختلفی برای در ها از جمله طراحی معنوی، آسان و محافظتی شدند.

در هایی به سبک استعماری هلندی

سال ساخت: 1600 s

یافت شده در: انبار ها

مواد سازنده: چوب و لولا

آنالیز اجمالی طراحی: به نظر می رسد یک درب متوسط است، اما دارای یک تقسیم افقی است که اجازه می دهد تا نیمه بالایی باز گردد. در صورتی که کاربر بخواهد کل درب را باز کند، دو لولای میانی درب را نگه می دارند.

سبک استعماری هلند با مهاجران هلندی که به کشور های مستعمره آمریکا سفر می کردند، در دنیا پخش شد. خود درب آراسته نیست، اما بازتابی از آیین پوریت است که در آن موقع متداول بود. به طور خاص، درب های هلندی دارای یک تقسیم افقی هستند که اجازه می دهد نیمه بالایی درب باز گردد در حالی که پایین ثابت می ماند. این طرح به کشاورزان اجازه می داد بدون از دست دادن حیوانات خود، نور را به داخل انبار بفرستند.

در صومعه در ال اسکوریال

سال ساخت: 1567

یافت شده در: ال اسکوریال، اما در جا های دیگر از معماری اسپانیایی الهام گرفته شده است.

مواد سازنده: چوب و آهن فرفورژه

آنالیز اجمالی طراحی: درب چوبی سنگین با گل میخ های فرفورژه که به جای چرخش بلند می گردد.

ال اسکوریال یک مکان عظیم با چندین ساختمان است که برای ادای احترام به پادشاه چارلز پنجم ساخته شدند. از این مکان به عنوان مقبره، قلعه، کتابخانه، موزه و دانشگاه استفاده می شد. پسر چارلز پنجم، پادشاه فیلیپ دوم، معمار سلطنتی خوان باوتیستا دو تولدو را برای طراحی این پروژه سفارش داد. ساختار کامل شده بیش از 1200 در دارد. درب ورودی صومعه از چوب با تزئینات آهن ساخته شده بود. این درب ها به جای حرکت به جلو و عقب، برای باز شدن بلند می شوند.

دروازه های بهشت

سال ساخت: 1425

یافت شده در: تعمیدگاه مقدس سان جیووانی

مواد سازنده: چوب و برنز

آنالیز اجمالی طراحی: عملکرد درب های معمولی را دارد، اما به دلیل کنده کاری های زیبا و رنگ طلایی بسیار معروف شده است.

دروازه های بهشت جفت در های طلاکاری شده از جنس برنز هستند که توسط لورنزو غیبرتی برای غسل تعمیدات سن جیووانی در فلورانس ایتالیا ساخته شدند. غیبرتی درب ها را به پنج قسمت تقسیم کرد که هر کدام صحنه هایی از عهد عتیق را به تصویر می کشد. در اطراف آن صحنه ها او مرز های تزئینی با نماد ها و نیم تنه ها را قرار داد.

درب های کلیسای جامع گوتیک

سال ساخت: 1400-1500

یافت شده در: کلیسا های جامع

مواد سازنده: چوب و آهن فرفورژه

آنالیز اجمالی طراحی: دستی بالا و نوک تیز که مانند درب معمولی کار کنید.

معماری گوتیک از رومانسک به عنوان گزینه برتر طراحی کلیسا ها و کلیسا های جامع در اروپا پیروی کرد. در حالی که شباهت های واضحی بین این دو سبک وجود دارد، معماری گوتیک همانطور که در طراحی درب معمولی آن موقع نشان داده شده بود، از زاویه بیشتری برخوردار است. در های گوتیک دارای برجستگی های برجسته یا طاق نما ها و جزئیات ظریفی هستند که منعکس نماینده ماهیت پیچیده تر سبک گوتیک است.

درب شوجی

سال ساخت: 1192

یافت شده در: خانه ها

مواد سازنده: چوب و کاغذ سخت

آنالیز اجمالی طراحی: درب های مشبک با پوشش کاغذ قابل جابجایی که به صورت کشویی کنار هم قرار می گیرند.

شوجی درب های پارتیشن ظریف و مشبک هستند که معمولاً با کاغذ سفید پر می شوند و اتاق را از فضای بیرونی جدا می نمایند. وقتی کاغذ سخت روی آن گذاشته گردد، اجازه می دهد تا نور ملایمی وارد اتاق گردد. در تابستان های مرطوب ژاپن، کاغذ برداشته می گردد تا هوا در اتاق گردش داشته باشد. در حالی که Shoji در حدود سال 1192 در دوره Kamakura طراحی شد، اما هنوز هم در خانواده های مدرن ژاپنی رایج هستند.

درب Portcullis قرون وسطایی

سال ساخت: 476 / 1100

یافت شده در: قلعه ها

مواد سازنده: چوب، فلز یا ترکیبی از این دو.

آنالیز اجمالی طراحی: دروازه ای معلق که توسط زنجیر یا طناب نگه داشته شده و در شیار های عمودی سنگی قلعه قرار گرفته است. در هنگام حمله، نگهبانان زنجیر ها را آزاد می کردند و به راحتی استخوان خاجی را پایین می آوردند.

درب Portcullis قرون وسطایی، که ریشه در قرن ششم رم دارد، دروازه ای مشبک بود که مانع ورود افراد متجاوز به قلعه ها می شد. اگرچه در بیشتر مواقع آن را بالا می بردند، اما در هنگام حملات غافلگیرانه یا احساس خطر، نگهبانان قلعه به راحتی دروازه معلق را به وسیله سیستم قرقره می انداختند. این دروازه ها بسیار سنگین بودند و پس از آزاد کردن قرقره ناگهان سقوط می کردند. این درب ها برای هر رهگذری که هنگام حمله زیر آن ها ایستاده بود، خطرناک بودند.

درب های رومانسک

سال ساخت: 900

یافت شده در: کلیسا ها

مواد سازنده: چوب و فلز

آنالیز اجمالی طراحی: به صورت مستطیل یا گرد و معمولاً دو برابر می گردد. آن ها در زیر طاق های گردی قرار دارند که دارای تزئینات مذهبی است.

معماری سبک رومانسک شامل انواع مختلفی از سبک های فرهنگی، از جمله سبک های امپراتوری روم، بیزانس و اوتونی است. این سبک در کنار محبوبیت روزافزون مسیحیت ظهور کرد، زیرا احتیاج جدیدی به ساختمان های مذهبی عظیمتر برای اسکان راهبان، کشیشان، راهبه ها و نمازگزاران وجود داشت. معماران در های ساختمان های رومانسک را در زیر طاق های تزئینی گرد و در اندازه های مختلف نصب کردند.

درب های ایتاکارادو

سال ساخت: 693

یافت شده در: کاخ ها، خانه ها و معابد

مواد سازنده: چوب سرو

آنالیز اجمالی طراحی: از چوب سرو ساده ساخته شده و به عنوان در معمولی عمل می نماید.

در های ایتاکارادو صفحات اساسی چوب سرو هستند که معمولاً مستطیل های تراشیده شده ای هستند که گاهی اوقات تزئینات فلزی نیز روی آن ها دیده می گردد. در طول نسل ها، طراحان درب های itakarado را با استفاده از چوب ضخیم تر و حتی تغییر یک تخته برای چندین چوب متصل بهبود بخشیدند. اولین نمونه از این در ها را می توان در هوریوجی، معبد باستانی بودایی یافت.

درب سنسور پا چینی

سال ساخت: 604

یافت شده در: کتابخانه سلطنتی

مواد سازنده: ناتعیین، به احتمال زیاد چوب و سیستم قرقره

آنالیز اجمالی طراحی: ناتعیین است

ممکن است بسیاری از مردم تصور نمایند که درب های اتوماتیک یک اختراع مدرن است، اما آن ها از زمان های بسیار قدیم وجود داشته اند. در قرن هفتم در چین، از یک سنسور پا استفاده می شد که در را باز می کرد و بازدیدنمایندگان را به کتابخانه سلطنتی راه می داد. اگرچه اطلاعات کمی در خصوص نحوه عملکرد این درب وجود دارد، اما می توان فرض کرد که در آن یک سری اهرم و قرقره وجود دارد که در اثر لمس پا به یک نقطه خاص آغاز به کار می نمایند.

درب های پانتئون

سال ساخت: 125 میلادی

یافت شده در: پانتئون رومی

مواد سازنده: برنز

آنالیز اجمالی طراحی: بلند و کاملاً سنگین، اما عملکرد آن در لولا ها همانند یک در معمولی است.

در های Pantheon به اندازه در های مصری یا هندی پیچیده نیستند. برخی از محققان موافق این هستند که این در ها شبیه به در های اصلی روم باستان هستند، اما برخی دیگر معتقدند که آن ها کپی های کوچکتر و رنگ آمیزی نشده از قرن شانزدهم هستند. با سقوط رم، امپراتوری های رقیب مقادیر بی شماری کالای با ارزش را به دست آوردند، بنابراین منطقی است که صحت طراحی درب های پانتئون را زیر سوال ببریم. در دوران باستان، رومی ها به احتمال زیاد از این درب ها عبور می کردند تا خدایان را پرستش نمایند.

درب های کا مصری

سال ساخت: 2686 قبل از میلاد

یافت شده در: مقبره ها و معابد

مواد سازنده: سنگ آهک یا چوب

آنالیز اجمالی طرح: معمولاً تخته ای از سنگ آهک با نقاشی ها و کتیبه های مختلف که بر روی دیوار ثابت می شد. در برخی مواقع، در های کا قادر به چرخش هستند.

در های کا به عنوان عنصری از روح، درب های کاذبی در مقبره ها بودند که به روح اجازه عبور از سرزمین های زنده و مرده را می دادند. عزاداران بر روی میز های نزدیک در های Ka یادداشت هایی را برای شخص مرده می گذاشتند تا بتواند به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کند. از آنجا که مصریان باستان غرب را با مرگ همراه می کردند، درب های کاذب اغلب در ضلع غربی یک مقبره یا معبد قرار می گرفتند. بسته به ثروت یک خانواده، در برخی از مقبره ها چندین درب کاذب برای هر شخص وجود داشت.

درب های تراشیده شده هندی

سال ساخت: ناشناخته

یافت شده در: خانه ها و قلعه ها

مواد سازنده: چوب و یا فلز

آنالیز اجمالی طراحی: درب های چوبی عظیم با حکاکی های پیچیده که نشان دهنده آب و هوای اجتماعی، مذهبی و سیاسی در زمان ساخت آن ها است.

درب های تراشیده شده هندی اغلب چهره های مهمی از آیین هندو، یکی از محبوب ترین ادیان در این کشور را به تصویر می کشد. به طور کلی، طراحی درب ها منعکس نماینده شرایط سیاسی، مذهبی و اجتماعی است که درب ها در آن ساخته شده اند. خدای هندو گانش، که سر فیل دارد، اغلب در بالای در حک شده بود. به عنوان خدایی که مسئول از بین بردن موانع است، قرارگیری وی بر روی درب منطقی است. به معنای واقعی کلمه، فیل ها اغلب در جنگ های باستان استخدام می شدند و درب ها و موانع دیگر را می شکستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1678

به "قدیمی ترین درها در سراسر دنیا" امتیاز دهید

1 کاربر به "قدیمی ترین درها در سراسر دنیا" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین درها در سراسر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید