شناسایی بیش از 200 تپ اختر با تلسکوپ چینی

به گزارش مجله سرگرمی، ستاره شناسان چینی با استفاده از رادیو تلسکوپ 500 متری دیافراگم کروی خود موسوم به فست پیروز به شناسایی 201 تپ اختر شده اند که بعضی از آنها منحصر به فرد هستند.

شناسایی بیش از 200 تپ اختر با تلسکوپ چینی

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از سی جی تی ان، تپ اخترها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می نمایند و پالس های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می نمایند. بعضی از تپ اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می نمایند. ستاره های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند. برای نمونه تپ اختری به قطر 20 کیلومتر 1.5 برابر جرم خورشید را در خود جای داده است. تپ اخترها هنگام تولد دمایی در حدود چند میلیون درجه سلسیوس دارند و بلافاصله شروع به سرد شدن می نمایند. نحوه و سرعت سرد شدن نیز به مواد تشکیل دهنده و چگالی آن ها بستگی دارد.

تپ اخترها میدان های مغناطیسی قدرتمندی دارند و مطالعه بر روی آنها دانش بشر در حوزه فیزیک را ارتقا می دهد. اولین تپ اختر در سال 1968 کشف شد و از آن موقع 3000 تپ اختر شناسایی شده اند که 201 مورد از آنها توسط چینی ها کشف شده است.

برنامه ریزی چین برای شناسایی تپ اخترها در سال 2020 شروع شد و تا ماه مارس امسال میلادی 5 درصد از بخش برنامه ریزی شده از آسمان مورد آنالیز نهاده شد و 201 تپ اختر شناسایی شد. انتظار می رود این آنالیز در ماه های آینده نیز ادامه یابد.

منبع: خبرگزاری فارس