دیفن هیدرامین کامپاند (Diphenhydramine Compound)

به گزارش مجله سرگرمی، دیفن هیدرامین کامپاند بعلاوه به علت داشتن دیفن هیدرامین می تواند عوارض ضد موسکارینی از خود نشان دهد .احتمال تحریک مخاط معده و ایجاد ناراحتی معده ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ با مصارف زیاد آن وجود دارد .

دیفن هیدرامین کامپاند (Diphenhydramine Compound)

موارد مصرف دیفن هیدرامین کامپاند

این دارو برای تسکین سرفه و نشانه های احتقانی آن مصرف می شود بعلاوه انقباض نایژه ها ناشی از هیستامین را هم تخفیف می دهد.

مکانیسم اثر دیفن هیدرامین کامپاند

این تر کیب دارای اثر ضد هیستامین و ضد کولینرژیک است و باعث تسکین سرفه می شود . به دلیل داشتن کلرور آمونیوم داری اثر خلط آور و به دلیل داشتن اثر آنتی کولینرژیک باعث کاهش ترشحات نایژه می شود .ضمناً علایم احتقان را که اغلب با سرفه همراه است از بین می برد و باعث کاهش احتقان بینی و نایژه می شود .

شربت دیفن هیدرامین بچه ها با رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده آن عمل می نماید. یعنی در بازی رقابتی جایگاه بازی، بر روی جایگاه اختصاصی هیستامین می نشیند و جلوی تاثیر آن را می گیرد.

بعلاوه این دارو دارای خاصیت مهار نماینده عصبی (در رقابت با اثرات ماده استیل کولین که پیغام عصبی را انتقال می دهد) است؛ به گونه ای که اثر ضدسرفه شربت دیفن هیدرامین به دلیل اثر مستقیم بر مرکز رفلکس سرفه در بصل النخاع مغز است.

به طورکلی شربت دیفن هیدرامین بچه ها موجب کاهش علائمی مانند عطسه، آبریزش و خارش از چشم ها و بینی می شود. این شربت باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ هم می شود و از این طریق در بهبود علائم بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی نقش دارد.

زمان و مقدار مصرف شربت دیفن هیدرامین بچه ها

در بچه ها زیر دو سال، هیچ دوز معینی برای مصرف دارو وجود ندارد و مصرف آن توصیه نمی شود

در بچه ها دو تا پنج ساله: 25/6 میلی گرم، هر چهار تا شش ساعت. بیشتر از 5/37 میلی گرم در روز نشود

در بچه ها پنج تا شش ساله: 5/12 تا 25 میلی گرم، هر چهار تا شش ساعت. بیشتر از 150 میلی گرم در روز نشود

توجه: در هر پنج سی سی از شربت دیفن هیدرامین، 5/12 میلی گرم دارو وجود دارد. حال اگر به 25/6 میلی گرم دارو احتیاج باشد، باید 5/2 سی سی (یعنی نصف پنج سی سی) از شربت داده شود. بقیه مقادیر هم به همین ترتیب محاسبه می شود.

تفاوت شربت دیفن هیدرامین ساده با شربت دیفن هیدرامین کامپاند

تفاوت شربت دیفن هیدرامین کامپاند با دیفن هیدرامین در آمونیوم کلریدی است که دیفن هیدرامین کامپاند دارد. این تفاوت باعث اثر خلط آوری این شربت می شود. به همین خاطر در برطرف سرفه خلط دار بسیار موثر است.

از نام های دیگری که این شربت که به آن ها هم شناخته و تجویز می شود؛ شربت دیفرامیکس (Diframix)، شربت دیفاند (Diphand) و شربت سیروفن کامپاند (Struphen Compound) است.

شربت دیفن هیدرامین کامپاند برای از بین بردن سرفه خلط دار بسیار موثر است. بعلاوه انقباض نایژه ها که ناشی از اثرات هیستامین است، بهبود می دهد.در بچه ها زیر شش سال، مصرف دیفن هیدرامین کامپاند توصیه نمی شود. هیچ مقدار درستی از شربت دیفن هیدرامین و کامپاند بچه ها برای مصرف بچه ها زیر شش سال وجود ندارد.

غلیظ شدن و چسبندگی ترشحات راه هوایی

دیفن هیدرامین جزو داروهایی است که باعث غلیظ شدن و چسبندگی ترشحات راه هوایی در بچه های زیر دو سال می شود و به همین خاطر احتمال مرگ ناگهانی را در آنها افزایش می دهد، پس بهتر است از مصرف خودسرانه آن برای نوزاد بپرهیزید و در مواقع اضطراری دوز لازم را زیر نظر پزشک دریافت کنید. مصرف داروی دیفن هیدارمین برای نوزاد می تواند عوارض تشنج را هم به همراه داشته باشد.

گیاه بارهنگ جایگزین دیفن هیدرامین برای نوزاد و کودک

بارهنگ، اثر قابض و نرم نمایندگی دارد و به اسم تب بر، تصفیه نماینده خون، آرام نماینده و رافع تحریکات مجاری تنفسی و ادراری مطرح است بعلاوه بارهنگ در برطرف ناراحتی های آسم آمفیزم، اسهال های ساده و صفراوی، خون ریزی های دستگاه گوارش، ورم مخاط دهان، درد دندان و حتی درد گوش، موثر است. بارهنگ همچون مصرف شربت دیفن هیدرامین برای نوزادان، استفاده می شود و با مالیدن آن بر روی لثه باعث التیام درد دندان و لثه نوزاد می شود.

گیاه بارهنگ برای نوزادان می تواند بر کاربردهای زیر مورد استفاده قرار بگیرد:

-درد دندان

-التیام زخم

-بهبود انواع سرفه

-جایگزین دیفن هیدرامین برای نوزاد

در کل این گیاه فوق العاده می تواند در مواردی که در متن گفته شد موثر باشد ولی باید نیم نگاهی به عوارض احتمالی مصرف آن برای نوزاد هم داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. بنابر این بهتر است در این مورد با پزشک مشورت کنید.

فارماکوکینتیک دیفن هیدرامین کامپاند

اثر خوراکی این دارو پس از 15-60 دقیقه ظاهر می شود. دفع آن کلیوی بوده و به صورت متابولیت است .کلرورآمونیم از راه دستگاه گوارش طی 3-6 ساعت جذب شده و در کبد متابولیزه و به اسید کلریدریک و اوره تبدیل و از کلیه دفع می شود.

قبل از مصرف دیفن هیدرامین

اگر به این دارو آلرژی دارید ، نباید از آن بهره ببرید.

در صورت دارا بودن شرایط زیر هم حتما قبل از استفاده با پزشک متخصص مشورت کنید :

مسائل شکمی یا روده ای

مسدودیت مثانه یا دیگر مسائل ادراری

کولوستومی یا ایلئوستومی

بیماری کبد یا کلیه

آسم، بیماری مزمن انسداد ریه یا دیگر اختلالات تنفسی

بیماری قلبی، کاهش فشار خون

سرفه با خلط یا سرفه بر اثر سیگار ، برونشیت مزمن یا اتساع رگ ها

اختلالات تیروئیدی

آب سبز چشم

و یا اگر پتاسیم مصرف می کنید.

هنوز معین نشده است که دیفن هیدرامین به جنین آسیب می زند یا خیر . پس در صورتی که باردار هستید، قبل از استفاده حتما از پزشک سوال کنید.

دیفن هیدرامین می تواند به وسیله شیر مادر به نوزاد برسد و به او آسیب وارد کند . آنتی هیستامین ها هم فراوری شیر را کند می نمایند . پس در صورت شیرده بودن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منع مصرف دیفن هیدرامین کامپانداین دارو در عیب شدید کار کبد و کلیه ، در بیمارانی که مبتلا به اسیدوز اولیه تنفسی می باشند و در صورت وجود پوفیریا نباید مصرف شود.

عوارض جانبی دیفن هیدرامین کامپاند

احتمال تحریک مخاط معده و ایجاد ناراحتی معده ، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ با مصارف زیاد آن وجود دارد . در بیماران با اختلال کار کلیه ممکن است عوارض پوستی حساسیتی افزایش یابد. این دارو بعلاوه به دلیل داشتن دیفن هیدرامین می تواند عوارض ضد موسکارینی از خود نشان دهد .

تداخلات دارویی دیفن هیدرامین کامپاند

به دلیل وجود دیفن هیدرامین در این فراورده استفاده همزمان با مضعف های CNS ممکن است اثرات مضعف این دارو را افزایش دهد . استفاده همزمان ان با دارو های انتی کولینرژیک اثرات جانبی این دارو را تشدید می نماید .

مصرف همزمان دارو های سمی برای گوش مانند سالیسیلات و وانکو مایسین با این دارو ممکن است علایم اثرات سمی انها بر روی گوش(از جمله وزوز گوش و سر گیجه) را بپوشاند. به دلیل وجود سیترات سدیم در فراورده احتمال تداخل با کینیدین ، ضد اسید ها به خصوص بی کربنات سدیم ، دارو های حاوی کلسیم دیگوکسین وجود دارد.

هشدار ها دیفن هیدرامین کامپاند1- این فراورده در اختلال کار کلیه باید با احتیا ط تجویز شود.

2- مصرف این دارو در صرع ، هیپرتروفی پروستات ،احتباس ادرار ، گلوکوم و بیماری های کبد باید با احتیاط صورت گیرد .

توصیه های دارویی دیفن هیدرامین کامپاند

1- این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود .

2- به منظور تحریک گوارشی همراه غذا مصرف شود .

3- در صورت مصرف این دارو تشخیص آپاندیسیت و علایم سمی بر گوش ناشی از دارو مشکل می شود.

نکته با اهمیت:داروها و شربت ها به اسم درمانی برای مریضی هاست که تشخیص استفاده آنان با تجویز پزشک باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1832

به "دیفن هیدرامین کامپاند (Diphenhydramine Compound)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیفن هیدرامین کامپاند (Diphenhydramine Compound)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید