دوراهی کنکور یا کرونا؛ کدام مهم تراست؟

به گزارش مجله سرگرمی، سال گذشته فریاد ها به آسمان بود؛ از همه سو؛ از مجلس گرفته تا خانواده ها و دانش آموزان و مردمی که شاید بچه کنکوری هم نداشتند. در اولین تابستانِ با کرونا هنوز به نظر خیلی ها جمع شدن هزاران کنکوری برای شرکت در آزمون سراسری بدترین اتفاقی بود که می توانست بر تنور شیوع بیماری بدمد.

دوراهی کنکور یا کرونا؛ کدام مهم تراست؟

از وبسایت سازمان بهداشت جهانی دیدن نمایید.

اعتماد در ادامه نوشت: نمایندگان کمیسیون آموزش که ماه های اول آغاز به کارشان در مجلس را هم می گذراندند، شدیدتر و صریح تر از باقی منتقدان به سازمان سنجش می تاختند که کنکور را به تعویق بیندازد، لغو کند یا هر کاری جز در معرض خطر قرار دادن جان کنکوری ها و خانواده های شان. کنکور همان سال گذشته هم نشان داد که قوی تر از صدای داد و بی داد ها است. چاره ای انگار جز برگزاری نبود، با تاخیر، با افزایش شعب محل آزمون و مراقبت های بهداشتی هم که شده باید برگزار می شد.

سال جاری دومین تابستان کنکوری با کرونا است. سال جاری دیگر صدای اعتراض چندانی بلند نشده، خیلی ها هم دیگر دیده اند که چاره ای جز این نیست. فقط جمعی از دانش آموزان سال دوازدهمی هستند که خودشان مانده اند و شبکه های اجتماعی و هشتگ زدن ها. اما همان معترضان مجازی هم باید در همین روز هایی که خیز موج پنجم بیماری برداشته شده عاقبت سر جلسه بروند و از خم کنکور بگذرند. یکی از همین کنکوری ها می گوید: کنکور از کرونا مهم تر است.

توییتر را که باز کنید و دنبال هشتگ های کنکور بگردید به لیستی از شماره تلفن ها می رسید که دست به دست می چرخند: شماره دفتر رییس جمهوری، مجلس، شماره همراه وزیر بهداشت، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران و بعضا هم شماره بیت رهبری. نوجوانان در آستانه کنکور در این روز های اخیر مدام این شماره ها را به دست هم رسانده اند که زنگ بزنید و اعتراض کنید، جان مان در خطر است. اما این صدا ها دیگر مانند سال گذشته به جایی نرسید.

کمتر کسی از میان مقامات پیدا شد که حتی در خصوص تاریخ برگزاری کنکور هم اعتراضی داشته باشد. یک سری دانش آموز کلاس دوازدهمی هستند با استرس کنکور و کرونا و یک سری خبر هایی که در رسانه ها منتشر می شوند که همه هم تاکیدشان بر برگزاری کنکور بوده. حالا زمان آزمون رسیده است.

یکی از معلم ها همین کلاس دوازدهمی ها می گوید این حرف ها و خبر هایی که در خصوص کنکور منتشر می گردد فقط روی استرس بچه ها تاثیر گذاشته وگرنه عملا کار دیگری در خصوصش نمی شد کرد: حقیقتش خیلی از بچه ها هستند که واقعا دل شان می خواهد امتحان را بدهند و تمام گردد و خلاص شوند. این تکرار اعصاب شان را فرسوده می نماید، اما بعضی بچه ها هم از بیماری می ترسند. دوست نداشتند کنکور برگزار گردد. این درگیری بین این بچه ها همواره هست.

محمدرضا نیک نژاد می گوید که با تمام مخالفتش با کنکور به نظرش می رسد که با این شرایطی که آزمون سراسری دارد واقعا نمی توان به حذفش فکر کرد و فقط باید امیدوار بود که با رعایت پروتکل ها برگزار گردد: باور کنید حتی برگزار نشدن و تعویقش هم برای بعضی بچه ها آثار استرسی فراوانی دارد، بعضی ها مریض می شوند گاهی حتی عوارض جانی دارد. ما در این سال ها شاهد همه این ها بوده ایم. خود ما که در شرایط عادی کنکور دادیم هنوز گاهی خوابش را می بینیم. حالا با این کرونا و کل استرسی که در جامعه هست واقعا آثار روحی اش به نظرم ماندگار خواهد بود.

نیک نژاد معتقد است که کنکور برای عده ای هنوز هم بسیار اهمیت دارد. در عین حال تعداد دانشگاه های پولی به نسبت گذشته چنان بالا رفته که انتظار می رود از استرس و صندلی کنکور اندکی کاسته شده باشد: دانشگاه های دولتی شاید 7.5 درصد از دانش آموزان را جذب نمایند، اما همان 7.5 درصد بیشتر از 70 درصد داوطلبان را مشغول خود می نمایند. به علاوه اعداد و ارقام بسیار زیاد اقتصادی پشت کنکور هست. کسانی که از کنکور کسب عایدی می نمایند و به نظرم بخشی از مسوولان اثرگذار در این داستان هم عضوشان هستند، تا استرس ایجاد ننمایند نمی توانند به مقدار کافی عایدی داشته باشند. برای همین این تبلیغات و استرس را بالا می برند تا منافع شان تامین گردد.

مسوولان که گاهی ردشان را می گردد در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش گرفت و به عقیده او ارتباط شان با مدارس غیرانتفاعی و آکادمی های کنکور سبب می گردد که این موضوع قابل حذف نباشد.

راهکار از نظر او این است که خانواده ها مطلع شوند که پیروزیت فرزندان شان بسته به قبولی دانشگاه دولتی نیست: من دو دانش آموز داشتم که یکی در دانشگاه آزاد بافق خواند و یکی دانشگاه آزاد تهران جنوب. حال یکی از آن ها کارمند نوکیا در فنلاند است و آن یکی کارمند یکی از زیرمجموعه های مایکروسافت در تهران. این اطلاعات را به بچه ها نمی دهند، نرفتن به دانشگاه دولتی به این معنا نیست که در پیروزیت به رویش بسته می گردد.

یعنی مساله اصلا سیاه و سفید نیست. همین بچه های ارشد اغلب از کارشناسی های دانشگاه پیغام نور هستند، چون به صورت خودخوان بارآمده اند و می توانند در مقاطع تحصیلات تکمیلی پیروز تر عمل نمایند. حالا این استرس بر دوش استرس از بیماری ایستاده. نیک نژاد می گوید در همین یک سال و اندی هم موسسه های کنکور و یاری آموزشی با بسته های رنگ به رنگ آنلاین و اپلیکیشن و کتاب های مختلف سودشان را از کنکور به دست آورده اند. این بازار تعطیلی بردار نیست.

دوراهی اخلاق و آینده

پویا روز پنجشنبه کنکور ریاضی می دهد، مساله ای که اتفاقا میان او و خانواده اش هم مطرح شده که آیا این کنکور دادن به خطر کرونا می ارزد یا نه: مادر و پدرم همواره گفته اند هرطور می خواهی برای زندگی ات تصمیم بگیر. من هم نگران هستم، اما در آخر فکر می کنم نمی توانم از این سه سال درس خواندن بگذرم. بحث رفتن و نرفتن در خانه شان جدی بوده. می گوید همان سال گذشته که شرایط پیچیده کرونا و کنکور را دیدند و حدس هم می زدند که این ماجرا طولانی گردد مادرش به او گفته که نگران سال بعد نباشد، می تواند یک سال بیشتر منتظر بماند و بعد کنکور بدهد.

روی دیگری که به آن اشاره می نماید حضور احتاقتصادی مبتلایانی است که به خاطر کنکور و به خاطر سال ها و ماه ها کوششی که نموده اند ممکن است کد های اخلاقی را زیر پا بگذارند و به سراغ جلسه آزمون بروند: یکی از دوستانی که این چند سال را با هم برای کنکور خواندیم چند وقت پیش مشکوک به کرونا شد.

پرسیدم تصمیمت چیست؟ گفت من چند سال برای کنکور خوانده ام باید چه کار کنم؟ از یک طرف مساله اخلاقی است که به بقیه آسیب نزنی از یک طرف فکر می کنی سه سال زحمتت به باد می رود. دوستم نرفت تست بدهد، گفت دکتر گفته احتمالا سرماخوردگی معمولی است. اما الان فکر می کنم شاید خیلی ها مثل این دوست من باشند که علایم داشته باشند و به کسی نگویند. این استرس با من هست. اما چه می گردد کرد.

حرفش دور از انتظار نیست. یک میلیون و 368 هزار داوطلب در کنکور 1400 ثبت نام نموده اند و از این میان آنچه رسما اعلام شده این است که 128 داوطلب فرم خوداظهاری کرونا را پر نموده اند. حالا با چنین ترس هایی اهمیت کنکور چقدر است که کسی مانند او حاضر است خطر را به جان بخرد و سر جلسه برود؟ سال ها است به ما گفته اند که اگر دانشگاه خوبی قبول نشوی زندگی خوبی هم نخواهی داشت. من مخالف این موضوع هستم، اما وقتی مدام برایت تکرار می نمایند روی تو هم تاثیر می گذارد. برای همین کنکور را می دهم، اما می دانم روی تمرکز بسیار تاثیر می گذارد با ماسک و شیلد باید بنشینی سر جلسه و یک نفر کنارت سرفه کند همه تمرکزت به هم می ریزد.

سال جاری گفته شده که تعداد امکان برگزاری آزمون سراسری هم افزایش یافته است. فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش چند روز پیش تر گفت: در آزمون هایی که در سال گذشته در شرایط کرونایی برگزار گردید، براساس اعلام وزارت بهداشت و نظرسنجی که از داوطلبان آزمون های سراسری انجام شد، بیش از 90درصد شیوه نامه های بهداشتی رعایت شده بود و گزارشی از ابتلا به کرونا برای داوطلبانی که در جلسه آزمون حضور داشتند وجود نداشت.

در کنکور سراسری سال گذشته برای معین شهر محل آزمون داوطلبان معیار سازمان وجود 250 داوطلب در هر گروه آزمایشی بود که اگر شهری این تعداد داوطلب را داشت به اسم حوزه برگزاری آزمون انتخاب می شد. این معیار برای تسهیل تردد داوطلبان و کاهش تعداد مسافرت ها به 150 نفر کاهش پیدا کرد. این کاهش معیار باعث شد از 392 شهر در سال گذشته به 414 شهر حوزه برگزاری آزمون افزایش پیدا کند و از 3 هزار حوزه در سال 99 به 3 هزار 522 حوزه در کنکور سراسری سال 1400 برسیم. به گفته او به نسبت سال گذشته تعداد داوطلبان کنکور سراسری 35 هزار نفر کاهش یافته.

ایلیا هم کنکوری است، اما او می گوید حتی فکر اینکه سر جلسه نرود را هم ننموده: کنکور حتما مساله مهم تری از کرونا است. شاید برای پسر ها این موضوع هم باشد که اصلا مساله سربازی در میان است. شاید یک دختری بگوید حالا سال جاری نشد سال بعد می روم، اما من باید فکر کنم سازمان نظام وظیفه ممکن است یکهو بیاید تو را ببرد سربازی. در این هفته های گذشته گروه های مخالف برگزاری کنکور را رصد می نموده، دیده که حتی به رهبری هم نامه زده اند، اما می گوید می دانسته که اصلا چاره ای جز کنکور نیست و این کوشش ها بی فایده است.

می گوید سعی می کردند هشتگ های شان در شبکه های اجتماعی دیده گردد، اما نمونه اش را سال قبل هم دیده بوده و هیچ کدام فایده نداشتند. با این اوضاف فکر می نماید این گروه از همسالانش به چه امیدی آغاز به اعتراض نموده بودند؟ جواب می دهد: شما اصلا در جامعه ما امید می بینید؟ بحث فقط این است که من بروم جلو حالا به کجا مهم نیست. یعنی انگار فشاری که روی آدم است تخلیه می گردد، فقط همین.

کنکور 1400 مانند سال گذشته برگزار می گردد، این بار سر وقت خودش. سال جاری در شرایطی به روز های کنکور می رسیم که زنگ خطر سویه دلتای کرونا در جنوب کشور به صدا عایدیه و حرکتش به سمت مرکز و مرکز هم تایید شده است. از بیمارستان های مختلفی در تهران خبر رسیده که بخش ها دوباره دارند تخت های شان را به بستری بیماران کرونا اختصاص می دهند.

واکسن هنوز مثل خواب دور از دسترسی است که تنها وعده های فراوانش گوش همه را پر نموده. مساله اخلاقی مواجهه با کرونا هم با سخت تر شدن و طولانی شدن شرایط رنگ می بازد. در میان این آشوب نوجوان 17 یا 18 ساله ای که سال ها است زندگی آینده اش در رسیدن به دانشگاه تعریف شده اگر مبتلا به کرونا هم شده باشد گاه ترجیح می دهد پای حق خودش بایستد تا به خاطر حق دیگران کوتاه بیاید. در نگاه این نوجوانان کنکور از کرونا مهم تر است، دست کم در مدرسه این را آموخته اند.

منبع: فرارو
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1754

به "دوراهی کنکور یا کرونا؛ کدام مهم تراست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوراهی کنکور یا کرونا؛ کدام مهم تراست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید