ثبت سه خانه تاریخی کاشان در لیست میراث ملی

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/اصفهان رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از ثبت سه خانه تاریخی صباغیان، حکیم باشی و سرو در لیست آثار ملی اطلاع داد.

ثبت سه خانه تاریخی کاشان در لیست میراث ملی

مهران سرمدیان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: خانه حکیم باشی که به شماره 33495 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده یکی از کم نظیرترین آثار دوره قاجار قلمداد می گردد و مالک آن شخصی به نام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف ترین پزشکان دربار ناصرالدین شاه قاجار بوده است.

وی اضافه کرد: این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقابزرگ قرار گرفته است که با 2400 مترمربع مساحت، شامل پنج حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل آیینه کاری، گچ بری و نقاشی های زیبا و کم نظیر در آن به کار رفته است.

وی توضیح داد: خانه سرو نیز که به شماره 33491 در لیست میراث ملی به ثبت رسیده، 370 مترمربع مساحت دارد و از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه است و ویژگی خاص آن وجود فضاهای متعدد در مساحت کم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان اضافه کرد: زیرزمین اصلی خانه سرو به صورت دست کن اجرا شده و زیر سقف آن نیز با خطوط گچی به صورت دستی شکلی از رسمی بندی و یزدی بندی ترسیم شده است.

وی اظهار کرد: خانه تاریخی صباغیان نیز هفته گذشته به شماره 33159 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید که از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه قلمداد می گردد که حدود 670 مترمربع مساحت با سه زیرزمین و 17 اتاق است.

سرمدیان گفت: از نکات قابل توجه این خانه وجود اتاق پنج دری در هر سه جبهه شمالی، غربی و جنوبی است که بازسازی آن به وسیله بخش خصوصی در حال تکمیل است تا به عنوان اقامتگاه سنتی پذیرای مسافران و گردشگران خواهد بود.

تا به امروز بیش از 1700 اثر تاریخی واجد ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد 335 اثر در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1992

به "ثبت سه خانه تاریخی کاشان در لیست میراث ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت سه خانه تاریخی کاشان در لیست میراث ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید