تکلیف حج 1400 نامشخص است

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشهای بدست رسیده، تکلیف حج 1400 نامشخص است.

تکلیف حج 1400 نامشخص است

قضیه چیست؟

ویروس کرونا حج گذشته را محدود کرد و عربستان با 10 هزار زائر مقیم این کشور مراسم حج واجب را برگزار کرد. با کاهش شمار مبتلایان کرونا در این کشور، عمره پس از یک سال تعلیق از سر گرفته شد. عربستان قصد داشت به تدریج مرزها را به روی زائران خارجی باز کند، اما شناسایی نوع جهش یافته ویروس کرونا، مرزهای این کشور را بار دیگر به روی اتباع خارجی بست. هرچند با شروع واکسیناسیون کرونا در این کشور احتمال می رود حج سال جاری با حضور زائران خارجی دارای کارت واکسن کرونا برگزار گردد، سازمان حج و زیارت ایران هم از وزیر بهداشت قول گرفته واکسن زائران ایرانی را تامین کند. با این همه هنوز از مذاکرات حج بین عربستان و دیگر کشورها خبری نیست.

در آذر سال 99، سازمان حج و زیارت از شروع برنامه ریزی حج 1400 اطلاع داد. مسئولان این سازمان و بعثه حتی با مراجع عظام جلسه ای برگزار کردند تا تایید و نظر آنها را درباره حج در شرایط اضطراری دریافت نمایند. زائرانی هم که از حج 99 باز مانده بودند هزینه سفرشان از قبل پرداخت شده و نزدیک به یک سال است که در بانک مرکزی مانده است.

سازمان حج و زیارت مذاکراتی هم با کشور ترکیه داشته تا شاید از این طریق تکلیف حج 1400 زودتر معین گردد. علی رضا رشیدیان که قبلا از احتمال انجام مذاکره مجازی با عربستان اطلاع داده بود، در زمان گفت وگو با رئیس سازمان امور دینی و بعثه حج ترکیه، از رفتار عربستان در حج گذشته و اعلام دیرهنگام برگزار نشدن این مراسم گله کرد و گفت که طرف عربستانی تا به امروز به صورت رسمی زمان برگزاری مذاکرات حج آینده را چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری معین ننموده است.

این رفتار عربستان سابقه دار است؛ دولت سعودی حدود یک ماه مانده به برگزاری حج 99 خاطرنشان کرد که این مراسم را بدون حضور زائران خارجی برگزار می نماید، در حالیکه از ماهها قبل در واکنش به تاخیر عربستان در اعلام این تصمیم، بسیاری از کشورها از شرکت در مناسک واجب حج انصراف داده بودند. این رفتار دولت عربستان بعدها با اعتراض و واکنش تند بعضی کشورها از جمله ایران روبرو شد.

شرایط مبهم ویروس کرونا عربستان را بار دیگر به وقت کشی انداخته است، بسیاری از کشورها منتظر مشخص زمان مذاکره حج هستند. معاون سازمان حج و زیارت ایران نیز می گوید تا وقتی مذاکره ای انجام نگردد و تفاهم نامه حج را امضا نکنیم نمی توان درباره حج آینده تصمیم روشنی را خاطرنشان کرد.

اکبر رضایی پیرامون اینکه تکلیف حج 1400 نامعین است، تاکید می نماید: انتظار می رود عربستان هرچه زودتر تاریخ مذاکرات حج تمتع سال آینده کشورهای اسلامی را اعلام کند.

او یادآوری می نماید: سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به حج تمتع باید آمادگی لازم را برای تشرف زائران به حج 1400 داشته باشد. هرچند که برنامه ریزی های لازم در حوزه مسائل اجرایی را شروع نموده ایم و آمادگی لازم برای برگزاری حج 1400 را داریم.

رضایی ادامه می دهد: با توجه به این که هنوز تفاهم نامه حج 1400 با عربستان به امضا نرسیده است، نمی توانیم شرایط روشنی درباره حج سال آینده ترسیم کنیم. البته نه تنها ایران، بلکه سایر کشورهای اسلامی هم تا زمان بستن تفاهم نامه نمی توانند به درستی تصمیم گیری نمایند.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با تاکید بر این که برنامه ریزی دقیق برای اعزام زائران به حج تمتع منوط به نهایی شدن مذاکرات و امضای تفاهم نامه حج 1400 است، می گوید: هر سال در این روزها، مذاکرات حج تمتع نهایی می شد، بنابراین انتظار می رود عربستان هرچه زودتر مذاکرات را نهایی و تفاهم نامه حج تمتع را ببندد تا کشورها در زمان مناسب و کافی به برنامه ریزی پرداخته و زائران نیز با آمادگی به این سفر معنوی بروند.

رضایی با اشاره به این که ویروس کرونا همه جهان را تحت الشعاع قرار داده است، مهمترین مسأله در حج تمتع را سلامت زائران می داند و اضافه می نماید: به همین دلیل مباحث اجرایی حج متناسب با این امر پیگیری خواهد شد تا زائران بدون دغدغه به حج تمتع مشرف شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1446

به "تکلیف حج 1400 نامشخص است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکلیف حج 1400 نامشخص است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید