فراوری یخ های نادر اورانوس و نپتون در زمین

به گزارش مجله سرگرمی، دانشمندان برای نخستین بار توانستند سوپریخ های یونی موجود در اورانوس و نپتون را در آزمایشگاه فراوری نمایند.

فراوری یخ های نادر اورانوس و نپتون در زمین

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، برای نخستین بار در طول تاریخ، دانشمندان قادر به فراوری سوپریخ یونی شدند که شبیه به انواع دیگر یخ ها بر روی زمین نیست.

براساس گزارش تک تایمز، این یخ آنقدر عجیب و غریب است که به طور طبیعی بر روی کره زمین ایجاد نمی گردد اما اعتقاد بر این است که این نوع یخ در اعماق سیارات اورانوس و نپتون وجود دارد.

دانشمندان آزمایشگاه ملی لیورمور لارنس، با ارسال امواج پرقدرت لیزری به مقدار کمی آب، یخ های سوپریونی را فراوری کردند و همچنین توانستند تصاویر فوری از ساختار اتمی این یخ نادر را به دست بیاورند.

یخ های سوپریونی

بیش از 30 سال پیش، دانشمندان پیش بینی کردند که فشار زیاد و دمای سیاره های پرآب غول پیکری از جمله اورانوس و نپتون می تواند آب را به سوپریخ های یونی تبدیل کند. سوپریخ های یونی حالت عجیبی از ماده هستند که دارای شبکه های جامدی از اکسیژن و مایعی شبیه به هیدروژن هستند.

طبق این گزارش، این تیم تحقیقاتی در سری جدید آزمایشات، نه تنها سوپریخ های یونی را در دمای هزاران درجه فراوری کرد بلکه قادر به مشاهده ساختار اتمی میکروسکوپی آنها شد. محققان می گویند، تمام این رویدادها در کمتر از چند میلیاردم ثانیه رخ داد.

لازم به ذکر است؛ این نخستین بار در طول تاریخ فیزیک است که ساختار اتمی در فاز سوپر یونی توسط بشر مشاهده شد و محققان امیدوارند که نتایج این آزمایشات بتواند به درک بهتر سیارات غول پیکر یخی یاری کند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 201

به "فراوری یخ های نادر اورانوس و نپتون در زمین" امتیاز دهید

1 کاربر به "فراوری یخ های نادر اورانوس و نپتون در زمین" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری یخ های نادر اورانوس و نپتون در زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید