تصویری خارق العاده و نادر از تپه های شنی مریخ

به گزارش مجله سرگرمی، تپه های شنی دهانه کونوفسکی در گذشته نیز موردتوجه دانشمندان قرار گرفته و محققان در خصوص نوار هایی روی تپه های شنی مریخ متحیر شده بودند. ناسا در سال 2021 گفته بود: یک فرضیه این است که [نوارها]به علت شکاف های یخ ایجاد می شوند که از فوران های ضعیف تر یا تنش های حرارتی مربوط به چرخه روز و شب تشکیل شده اند، اما تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.

تصویری خارق العاده و نادر از تپه های شنی مریخ

این عکس به وسیله دوربین HiRise مدارگرد شناسایی از دهانه Kunowsky گرفته شده است که تیمی از دانشگاه آریزونا آن را اداره می نماید. تغییرات فصلی باعث وجود این تپه های متمایز شده است.

تیم HiRise درباره تشکیل این تپه ها می گوید: در اواخر زمستان، یخ زدگی دی اکسید کربن در عرض های جعرافیایی بالا آغاز به تصعید می نماید. بر فراز تپه های ماسه ای، نقاط یخ زدایی شده و آب شده انبوه در شیب های تند، الگو های چشمگیری را ایجاد می نمایند. این صحنه با توجه به شکل تپه ها و بعلاوه الگو های ایجادشده، بسیار هنرمندانه است.

تصعید زمانی اتفاق می افتد که یک جامد مستقیماً به گاز تبدیل می گردد. این فرایند نقش زیادی در ایجاد منظره ها دیدنی مریخ دارد؛ از جمله تغییرات چشمگیر دهانه Galle که با نام دهانه خندان شناخته می گردد.

تپه های شنی دهانه کونوفسکی در گذشته نیز موردتوجه دانشمندان قرار گرفته و محققان در خصوص نوار هایی روی تپه های شنی مریخ متحیر شده بودند. ناسا در سال 2021 گفته بود: یک فرضیه این است که [نوارها]به علت شکاف های یخ ایجاد می شوند که از فوران های ضعیف تر یا تنش های حرارتی مربوط به چرخه روز و شب تشکیل شده اند، اما تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.

در چند وقت گذشته و با پیشرفت صنایع فضایی، اخبار هیجان انگیز دیگری نیز درباره سیاره مریخ منتشر شده است. به عنوان مثال، اخیراً مریخ نورد کنجکاوی ناسا در مریخ سنگ اُپال یا عقیق کشف کرد که این امر می تواند به وجود یک منبع آب در این سیاره اشاره داشته باشد؛ سؤالی که دانشمندان از چندی قبل درحال پیداکردن پاسخ مناسبی برای آن بوده اند.

چند هفته پیش، در مطلب دیگری برترین عکس های گرفته شده از مریخ در سال 2022 را جمع آوری نموده بودیم که جنبه های متفاوتی از سیاره سرخ را نشان می دهند.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2197

به "تصویری خارق العاده و نادر از تپه های شنی مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویری خارق العاده و نادر از تپه های شنی مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید