با این روش یک کسب و کار پیروز داشته باشید

به گزارش مجله سرگرمی، می گویند: پیمودن یک شبه ره صد ساله! توهم است. درست. اما قرار نیست با این ضرب المثل، از آن ور بام بیفتیم. قرار نیست در هر کاری تا به مانعی بر می خوریم، بزنیم پای ره صد ساله بودن و سعی و کوشش را بی خیال شویم.

با این روش یک کسب و کار پیروز داشته باشید

به نظر نکته ساده و پیش پا افتاده ای می رسد اما این موضوع یکی از مهم ترین اصول پیروزیت در کارآفرینی و کسب و کار همین است. اینکه کشف کنیم که هستیم و خودمان را باور کنیم که می توانیم با کوشش به نتیجه مطلوب برسیم. در ادامه قرار است در خصوص جزئیات خیلی ریزی حرف بزنیم که در مسیر شروعین کارآفرینی تاثیرات بسیار مهم و بزرگی در پی دارد. این نکات طلایی را از زبان علی نعمتی شهاب، مشاور تحلیل و توسعه کسب وکار می شنویم.

جزئیات؛ نسخه ای شفابخش

این روزها مسئله کارآفرینی پرکاربرد ترین واژه ای شده که از زبان مردم و رسانه ها می شنویم. همه در پی برترین راه چاره برای خود هستند و در این زمینه ایده هایی مجذوب نماینده و مدرن در سر می پرورانند. اما برای عملی کردن یک ایده باید راهی طولانی طی کرد. خیلی ها از همان ابتدا به عملی کردن ایده می رسند جا می زنند و پا پس می کشند. کمتر کسی یک ایده را به مرحله اجرا می رساند.

واقعاً چرا دنیای کارآفرینی این قدر با رؤیا و قصه بافی بدون عمل گره خورده؟ پاسخ این سوال در جزئیات ماجرا نهفته است.

برای عملی کردن یک ایده باید به جزئیات توجه کرد حتی کوچکترین جزئیات.

همین نکات کوچک است که اگر به آن ها توجه نگردد می تواند باعث شکست یک ایده عالی گردد، یا باعث پیروزی یک ایده ساده و حتی تکراری گردد. ندیدن همین جزئیات و ریزه کاری های کار ممکن است ما را از رسیدن به هدفمان ناامید کند.

آنالیز ها نشان می دهد که توجه نکردن به اصول ساده اولیه کارآفرینی است که باعث می گردد یک جوان کارآفرین با ایده های فراوان، انگیزه کار را از دست بدهد، دچار سرخوردگی گردد و قبل از به نتیجه رسیدن، دست از کار بکشد.

کلیدواژه های طلایی

پیش از هر چیز دور اشتباهات را باید خط بکشید. اما تا اشتباهات را نشناسیم که نمی توان از آن در امان بود. برترین و اولین اقدام بعد از اینکه به فکر اجرایی کردن ایده تان افتادید، آنالیز همه جانبه همه اجزای محیطی کارآفرینی است.

مثل تیم شرکا و همکاران، منابع مورد احتیاج، زیرساخت های حقوقی و قانونی و بسیاری موارد دیگر. اگر به این نکات توجه نکنیم در بطن کار با مسائلی روبه رو می شویم که ممکن است تنها راه خلاصی از آن خداحافظی با دنیای کسب و کار باشد.

در ادامه کلید واژه هایی را لیست می کنیم که به شما یاری می نماید این مسیر را به سلامت پشت سر بگذارید.

قوی وارد گود شوید

اولین چیزی که باید قبل از شروع به کار به آن توجه کنیم آرامش درونی و آمادگی روحی و روانی است. این آمادگی به ما یاری می نماید تا در مسیر کارآفرینی و راه اندازی کسب وکار فشارهای محیط بیرونی را تحمل کنیم و دوام بیاوریم. با آمادگی روحی و روانی می توانیم از دریای پرتلاطم کسب وکار عبور کنیم و به ساحل آرامش برسیم.

کسی که خودش را نمی شناسد از توانمندی ها و نقاط ضعفش باخبر نیست و نمی داند چرا و چطور می خواهد در مسیر کارآفرینی قدم بردارد و در مواجهه با اولین مانع از حرکت می ایستد. اما برعکس کسی که با خودشناسی و تکیه بر گوهر درونی خود پیش می رود، می تواند ایده و اندیشه خود را به واقعیت بدل کند و پیروز گردد.

خودشناسی باعث می گردد که در مقابل مسائل ترسی به دل راه ندهیم. شخصی که آمادگی روحی و روانی داشته باشد قابلیت های خود را می شناسد. نکات زیر در رابطه با خودباوری و خودشناسی در کسب و کار است، آن ها را مرور می کنیم.

من که نمی توانم ایده هایم را اجرا کنم. پس راه چاره این است که باید در پی یک تیم قوی و قابل اعتماد باشم. تیمی که بتواند ایده هایم را همان طوری که من می خواهم عملی کند. مهم تر از آن، اینکه حاضر باشد بدون پول کار را به صورت شراکتی انجام دهد.

پاسخ: ایده ات را اول به خودت بفروش و حاضر باش روی آن وقت و سرمایه صرف کنی، بعد به سراغ دیگران برو!

ایده های من خیلی عالی و خوبند و فقط باید با افراد و شرکت هایی که می توانند آن ها را اجرا نمایند و برایشان اهمیت دارد ارتباط داشته باشم. اما من که ارتباطی ندارم!

پاسخ: ارتباط را می گردد با شجاعت و سماجت ساخت. اما آیا فکر نموده ای چرا دیگران باید به ایده شما (که هنوز تا تبدیل شدن به محصول نهایی فاصله بسیاری دارد) علاقه نشان دهند؟

من مگر چقدر پس انداز و سرمایه دارم که بخواهم بخشی از آن را روی ایده ام سرمایه گذاری کنم؟ سخت ترین بخش داستان همین جاست: این که بخواهی پولی را که با سختی در طول سال ها جمع آوری نموده ای (یا حتی از آن بدتر، پولی را که از خانواده و دوستانت جمع نموده ای) روی ایده هایی سرمایه گذاری کنی که معلوم نیست دست آخر به چه نتیجه ای می رسند.

پاسخ: از ترس باخت که نمی گردد مسابقه را شروع نکرد! شاید هم پیروز شدی. چه تضمینی وجود دارد که چند سال بعد، از ریسک نکردنت پشیمان نشوی؟

ترس را به جان خریداری کنید

این بهانه تراشی ها همگی در واقع برای پنهان کردن ترس است و نداشتن آمادگی روحی و روانی برای وارد گود اجرا شدن و عملی کردن ایده ها. البته طبیعی است که از ترک خوش نشینی در زندگی روزمره و وارد شدن به دنیایی که در آن هیچ اصل قطعی و تثبیت شده ای وجود ندارد و راه بی نهایتی که مسیرش تاریک و سنگلاخ است و روشن نیست، باید بترسیم.

ترس در ادبیات علم مدیریت معادل ریسک در نظر گرفته شده است. ریسک یعنی احتمال وقوع اتفاقات پیش بینی نشده ای که می تواند باعث بروز ضرر یا منفعت برای ما گردد. در کنار ریسک منفی می توانیم ریسک مثبت داشته باشیم. اما این نکته را در نظر بگیرید که ما به خاطر حفظ بقا طوری خلق شده ایم که فقط ریسک های منفی را می بینیم.

درست است که در کار کردن ممکن است با ریسک مواجهه شویم، اما از کجا معلوم که ریسک ما مثبت نباشد؟

یادتان باشدکلید خوش شانسی در دستان خودمان است تا بتوانیم قفلی را که به فکر و فکرمان زده شده است، باز کنیم. پس در شروع کارآفرینی باید ریسک مثبت و منفی را با هم بپذیریم.

مشکل بی عملی یکی از مسائل عمده و اساسی است که سر راه به پایان رساندن ایده های کارآفرینی سبز می گردد.

برای دور زدن این مشکل، همواره از جایی شروع کنید که بتوانید در مراحل اولیه خودتان به تنهایی از پس آن برآیید.

عواملی که باعث بی عملی در کارآفرینی می گردد

تنبلی

وقتی که بخواهی کاری جدی ای انجام بدهی، هزار و یک بهانه جور می کنی برای اینکه حتماً آن کار را هم شروع نکنی، چه برسد به پایان رساندن کار. اصولاً کار کردن سخت است دیگر و تنبلی بسیار آسان! یادتان باشد شروع کردن انجام کارها، سخت ترین کار دنیاست. باید ثابت قدم و پرکوشش بود.

اولویت قائل نبودن

ما همواره کارها و پروژه های کاری و شخصی و داوطلبانه ای داریم که زمان زیادی از وقتمان را به آن ها اختصاص می دهیم. از آنجایی که یا در کوتاه مدت برایمان درآمدزا هستند یا اینکه حس خوبی در ما ایجاد می نمایند، اولویت اول ما، وقت گذاشتن روی آن هاست.

ضعف در مدیریت احساسات

همه ما انسان هستیم و گرفتار عواطف و احساسات، در چنین شرایطی کار کردن سخت است و ممکن است حتی باعث به تعویق افتادن چند روزه کارها گردد.

شازده کوچولو باشید!

تجربه نشان می دهد که در پس همه این عوامل، یک عامل دیگر قرار گرفته است که سه عامل بالا تنها پوسته ای در مقابل این عامل محسوب می شوند.

کسب وکار مثل یک گل و گیاه است؛ گیاهی که باید کاشته گردد و از آن مراقبت گردد تا به میوه و گل و نتیجه برسد. شازده کوچولو که یادتان هست؟ شازده کوچولویی که تمام زندگی ش را وقف مراقبت از گلش نموده بود و حتی زمانی که پا به زمین گذاشت هم تمام فکر و ذکرش گلش بود. ما هم باید در کسب و کار چنین باوری را در خودمان به وجود بیاوریم.

مسئولیت پذیر در کسب و کار

بیایید کمی واقع بین باشیم. مسئولیت پذیری کلیدواژه اصلی زندگی ما به عنوان یک کارآفرین است که باید مدنظر داشته باشیم. البته طبیعتاً این طور نیست که ما در زندگیمان به صورت کلی مسئولیت پذیر نباشیم؛ اما به هر حال در خصوص کسب وکار هم چندان حس مسئولیتی نداریم! چرا؟ چون وقتی چیزی در حد یک ایده است و هنوز تبدیل به تعهدی در دنیای بیرون از وجود انسان نشده و به عمل نرسیده، مجبور کردن خودمان به وقت گذاشتن روی آن، اصلا کار ساده ای نیست.

مغز انسان در انتخاب میان ملموس و ناملموس به صورت پیش فرض و اتوماتیک طرف چیزهای ملموس و روشن را می گیرد.

در کارآفرینی کاشف خودتان باشید

کشف کنید که هستید و قرار است چه محصولی را به چه کسی بفروشید و چرا مشتری باید ازشما خرید کند. مسئولیت ایده خود را بپذیرید، دست به کار شوید و هر کاری را که ضروری است، انجام بدهید، بدون ترس جلو بروید، در برابر حس های منفی خود و دیگران مقاومت کنید. تحقق ایده ها، کار سختی است اما شدنی.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2277

به "با این روش یک کسب و کار پیروز داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این روش یک کسب و کار پیروز داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید