اولین نسخه فرنکنشتاین با رکورد 1.17 میلیون دلار فروخته شد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - زمانی که فکر این داستان به فکر مری شلی رسید تنها 18 سال سن داشت. حالا نسخه اولیه داستان گوتیک ترسناک و دوران ساز او، فرنکنشتاین؛ یا پرومته مدرن، پس از فروش در حراجی به مبلغ یک میلیون و 170 هزار دلار، رکورد جهانی بالاترین قیمت پرداختی برای یک اثر چاپ شده به وسیله یک زن را به خود اختصاص داده است.

اولین نسخه فرنکنشتاین با رکورد 1.17 میلیون دلار فروخته شد

این چاپ اول یکی از 500 نسخه رمان فرنکنشتاین است که در سال 1818 منتشر شد و اولین بار است که از سال 1985 به حراج گذاشته می گردد. حراجی کریستیز که این کتاب را فوق العاده نادر توصیف کرد، در ابتدا تخمین می زد این اثر بین 200 تا 300 هزار دلار به فروش برسد. این خانه حراج گفت این بالاترین رکوردی است که تا کنون در جهان برای اثری که به وسیله یک زن نوشته شده پرداخت شده و شرکت کنندگانی از سرتاسر جهان داشته است. رکورد اثر چاپ شده به وسیله یک زن پیش از این متعلق به نسخه اولیه اِما از جین آستن بود که در سال 2008 به وسیله خانه حراج بونهمز به مبلغ 150 هزار پوند فروخته شد. نسخه ای از قصه های بیدل نقال اثر جی کی رولینگ هم در نوامبر 2007 به قیمت 1.95 میلیون به فروش رفت؛ اما این اثر دست ساز و مصور بود، نه چاپی.

سخنگوی خانه حراج کریستیز گفت: چاپ اول این رمان با جلد اصلی اش فوق العاده ظریف و بسیار نادر است؛ بنابراین نسخه ای از این دست و با این شرایط خوب، برای مجموعه داران بسیار مطلوب است. به طور کلی این بازار بسیار قوی است و شاهد افزایش تقاضا برای نمونه های ناب نویسندگان برجسته ادبی هستیم.

شلی، دختر ویلیام گادوین فیلسوف و مری وُلستونکرفت فیلسوف فمینیست، در تابستان 1816 در حالی که با همسرش، پرسی شلی، و لرد بایرون در کنار دریاچه ژنو اقامت داشتند، ایده فرنکنشتاین را عنوان نمود. این سه نفر در حال خواندن ترجمه فرانسوی داستان های ارواح آلمانی بودند که بایرون پیشنهاد داد هرکدام داستان ترسناک خودشان را بنویسند.

شلی در پیش گفتار نسخه سال 1831 رمانش نوشت خود را مشغول فکرکردن به یک داستان کرد؛ داستانی برای رقابت با کسانی که ما را به انجام این کار تهییج نموده بودند.؛ چیزی که با ترس های رازآلود طبیعت مان سخن بگوید و وحشتی پرهیجان را بیدار کند. چیزی که باعث گردد خواننده از نگاه کردن به اطراف خوف کند و تپش قلبش بالا برود.

داستان او درباره چگونگی خلق یک موجود از اعضای بدن انسان به وسیله ویکتور فرنکنشتاین و جان بخشیدن به او، اول ژانویه 1818 به صورت ناشناس و تنها در 500 نسخه به وسیله انتشارات لکینگتون، هیوز، هاردینگ، میوِر اند جونز منتشر شد. هنگامی که پرسی شلی این رمان را به اسم اثر خودش به انتشارات جان مورای داد، پذیرفته نشد. میراندا سیمور در بیوگرافی این نویسنده می نویسد لکینگتون که عمدتا با کتاب های مقرون به صرفه سر و کار داشت، یک سوم سود خالص خود را به ماری داد. به گفته سیمور، آن موقع زمان مناسبی برای کارهای بحث برانگیز نبود و ساختن موجودی از اعضای بدن انسان بدون مدد الهی موضوعی بسیار بحث برانگیز محسوب می شد.

با مقدمه ای از پرسی و تقدیم کتاب به ویلیام گادوین، پدر نویسنده که آن موقع ناشناس بود، فرنکنشتاین نقدهای متفاوتی دریافت کرد: والتر اسکات تحت تاثیر نبوغ بدیع و قدرت غیرمعمول تخیل شاعرانه نویسنده نهاده شد، در حالی که مجله ادبی کوارترلی ریویو پرسید آیا سر یا قلب این نویسنده بیمار نیست؟

شلی ویرایش تجدیدنظر شده ای از این رمان را در سال 1831 به نام خود منتشر کرد. امروز فرنکنشتاین به اسم یکی از اولین رمان های علمی-تخیلی، ترسناک و فلسفی جهان به تعداد می رود که به پرسش های کلیدی درباره معنای انسان بودن پرداخته و الهام بخش اقتباس های بسیاری بوده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1816

به "اولین نسخه فرنکنشتاین با رکورد 1.17 میلیون دلار فروخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین نسخه فرنکنشتاین با رکورد 1.17 میلیون دلار فروخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید