اشتها برای نابودی

به گزارش مجله سرگرمی، نگاهی به دور و اطراف خود و جوی که حول عرضه Borderlands 3 شکل گرفته می اندازیم و کمی متعجب می شویم. زمان زیادی از آغاز به کار این مجموعه نمی گذرد، این مجموعه نه استودیوی سازنده چندان معروف و بزرگی دارد و نه در طول این سال های اخیر، چیز تازه ای از مجموعه بازی های Borderlands دیده ایم که بگوییم با قسمت ها و شماره های جدید، توانسته خودش را زنده نگه دارد. با این حال، چه زمانی که Borderlands 3 رونمایی می گردد، آن هم پس از سال ها و چه هفته گذشته که شاهد عرضه بازی بوده ایم، هیجان هواداران این مجموعه و محبوبیت آن کمی ما را به به فکر فرو برده؛ طوری که این سوال را از خود می پرسیم: دقیقا چه چیزی است که بازی های Borderlands را بین هوادارانش، کم و بیش جادویی نموده است؟ این بازی ها هرگز بی نقص نیستند، ولی فرقی نمی کند هوادار مجموعه باشید یا نه، به خوبی با بازی کردن Borderlands 3 می توانید پاسخ این سوال را پیدا کنید.

اشتها برای نابودی

زمانی که قسمت اول مجموعه بازی های Borderlands حدود یک دهه پیش عرضه شد، بازی نه تنها خوب نبود، بلکه هنوز دقیقا فاز خود را هم کشف ننموده بود؛ یعنی احتمالا سازندگان بازی هم به هنگام ساخت قسمت اول Borderlands چندان نمی دانستند می خواهند چه چیزی فراوری نمایند. با این حال، بازی Borderlands ایده نو و تازه ای داشت: اینکه یک دیابلو را در سبک اکشن اول شخص بازی کنیم.

تکامل Borderlands و اساسا آنچه از این بازی می شناسیم، با قسمت دوم آن شکل گرفت. بازی Borderlands 2 از همه نظر قسمت اول را گسترش داد، مسائل آن را رفع کرد و شاید مهم تر از همه، شخصیتی به خود گرفت. سال هاست که از عرضه Borderlands 2 می گذرد، ولی حتی همین حالا که قسمت سوم عرضه شده، ماهانه میلیون ها نفر مشغول بازی کردن شماره دوم هستند.

بسیاری از شرکت های بازی سازی تازه متوجه شده اند که بهتر است به جای عرضه سالی یک بازی در یک مجموعه، باید از خود بازی پشتیبانی نمایند و با محتوای جدید و پاسخ به بازخورد بازی نماینده ها، بازی و مجموعه را زنده نگه دارند. این موضوع را شرکت بازی سازی گیرباکس سال ها پیش درک نموده بود. زمان زیادی از عرضه Borderlands 2 می گذرد و در تمام این سال ها، شاهد عرضه بسته های الحاقی و محتوای جدید، چه رایگان و چه خریدنی، برای بازی بودیم. در ده سالی که شاهد عرضه دو قسمت Borderlands بوده ایم، یوبی سافت ده ها فرقه اساسین ساخته و وارد بازار نموده است، ولی تازه متوجه شده که شاید بهتر است یک فرقه اساسین عرضه کند و دو سه سال پس از آن را مشغول آپدیت و بزرگ تر کردن همان بازی باشد؛ سیاستی که اتفاقا هم بازی نماینده ها و هم یوبی سافت حسابی از آن راضی بوده اند.

دنیای مجموعه بازی های Borderlands، روند بازی خاص آن که یک اکشن اول شخص را با بازی های نقش آفرینی ادغام می نماید و تعیینا هواداران این بازی ها، این مجموعه را در تمام این سال ها زنده نگه داشته اند.

شرکت بازی سازی گیرباکس هم چند سال گذشته را مشغول کار روی یک Borderlands جدید بوده؛ یک بازی که از نظر پایه و اساس کاملا Borderlands است، ولی از هر لحاظ پیشرفت نموده و بزرگتر و بهتر شده.

آینده نگری

به راحتی می توانیم بگوییم که Borderlands 3 شباهت زیادی با قسمت قبلی این مجموعه بازی ها دارد؛ طوری که اگر کمی با این بازی ها برخورد داشته باشید، همه چیز Borderlands 3 برای تان آشنا به نظر می رسد. از نظر ساختاری چیزی تغییر ننموده است. هنوز هم با یک نقشه بزرگ و دنیای باز روبرو هستیم؛ در این نقشه مراحل اصلی و فرعی مختلفی دریافت و برای تمام کردن آن ها کوشش می کنیم، با خودروهای مختلف از سمتی به سمت دیگر می رویم و در خودروها مبارزه می کنیم و تمام مدت هم به دنبال پیدا کردن آیتم های بهتر هستیم. بازی Borderlands 3 همه این ها را هنوز در خود دارد، ولی از همه چیز به شما بیشتر و بهترش را می دهد.

در واقع اینکه قسمت جدید یک بازی، آن هم پس از این همه سال، شباهت زیادی به شماره قبلی خود داشته باشد، موضوع خوبی نیست. معمولا انتظار داریم قسمت جدید یک بازی ایده های نو و تازه ای را در خود جای داده باشد. همین موضوع هم مانع می گردد تا بخواهیم اسم یک شاهکار را به Borderlands 3 بدهیم و چپ و راست از آن تعریف کنیم. از آن طرف هم هرگز نمی توانیم شگفت انگیز و سرگرم نماینده بودن بازی را انکار کنیم. سازندگان Borderlands 3 آن قدر محتوای جدید برای بازی شان ساخته اند که بازی حتی برای کسی که قسمت های قبلی را بارها و با هر کلاس تمام نموده باشد، ذره ای تکراری نباشد.

حجم زیاد محتوای جدید در Borderlands 3 و وسعت بازی از همه نظر، به راحتی نبود ایده های بنیادی جدید را در بازی جبران می نماید. مخصوصا اگر این موضوع را در نظر بگیریم که هدف سازندگان Borderlands 3 ارایه یک تجربه جدید و متفاوت نبوده، بلکه واضح است که آن ها برنامه داشته اند تا بهترین Borderlands ممکن را بسازند.

اساسا Borderlands 3 بهترین و کامل ترین تجربه ممکن از یک Borderlands را مقابل مخاطب می گذارد؛ طوری که بازی فرمول Borderlands را تا جای ممکن پرداخت نموده و سنباده کشیده است.

Borderlands 3 آمده است که بماند؛ درست همانطور که سال ها پس از عرضه Borderlands 2 هنوز هم مشغول بازی کردن آن هستیم.

دیوانگی مکس

بهبودها و پیشرفت هایی که در Borderlands 3 می بینیم، آن قدر زیاد هستند که توانایی شمردن آن ها را نداریم. تعیینا بعضی از این بهبودها و تغییرات بزرگ و بعضی کوچک هستند، ولی اگر بخواهیم به صورت خلاصه از چگونگی پیشرفت بازی بگوییم، می توانیم به این شکل Borderlands 3 را توصیف کنیم: بازی یک تجربه Borderlands مدرن است که با در نظر دریافت استانداردهای یک اکشن اول شخص امروزی ساخته شده؛ طوری که دیگر خبری از کلنجار رفتن با مکانیک ها و بخش ها و سیستم های مختلف بازی نیست.

شاید یکی از تغییرات مهم بازی که به القای حس مدرن بودن آن یاری بسیاری نموده، پیشرفت سیستم های حرکت در بازی است. این بار کاملا متفاوت از بازی های قبلی حرکت می کنیم؛ طوری که کنترل بسیار بیشتری روی شخصیت خود داریم و مجموعه ای از حرکات بیشتر را می توانیم اجرا کنیم. می توانیم به سمت نقاط مختلف نقشه جهش کنیم و لبه ها را گرفته و از آن ها بالا برویم. یک مکانیک جدید لیز خوردن روی زمین هم کاملا روی مبارزات تاثیر گذاشته است. سرعت انجام هر حرکت هم در بازی بالا رفته است و به طور کلی، با مبارزاتی بسیار سریعتر در مقایسه با بازی های قبلی طرف هستیم. به طور کلی، سیستم حرکت جدید بازی، که تعیینا به همین دو سه نمونه پیشرفتی که گفتیم محدود نمی گردد و روی گوشه و کنار آن کار شده است، دیدمان را نسبت به هر مبارزه تغییر داده؛ یعنی وقتی در Borderlands 3 وارد یک مبارزه می شویم، تمام محیط را نگاه می کنیم و هرگز یک جا نمی ایستیم و مدام در حرکت هستیم.

بد نیست کمی هم به طراحی بسیار خوب مراحل و نقشه های بازی اعتبار دهیم که در کنار سیستم حرکتی جدید Borderlands 3 به خوبی قرار گرفته و کاری نموده است تا به هر نقشه به عنوان یک زمین بازی نگاه و بخواهیم از تمام نقاط آن استفاده کنیم.

حس خوب حرکت در بازی، زمانی کامل می گردد که سلاح ها و مکانیک های تیراندازی بازی هم به بهترین شکل ممکن تنظیم شده باشند. با توجه به اینکه بدون شک مهم ترین بخش بازی های Borderlands تفنگ ها و سلاح های مختلف آن هستند، می توانید مطمئن باشید که همه چیز تفنگ ها درست از آب درآمده است.

بازی میلیاردها تفنگ مختلف دارد. اغراق هم نمی کنیم، چون بازی خیلی از اوقات آیتم ها، البته آیتم های معمولی و نه آیتم های خفن، را به صورت اتوماتیک و با توجه به سطح تراز شما و وضعیت فعلی تان در لحظه فراوری می نماید. با این حال، هر تفنگ و سلاح حس مخصوص به خود را دارد. تفنگ ها وزن متفاوتی دارند و نحوه نشانه گیری با هر کدام هم متفاوت است. جدای از سلیقه شخصی خودتان، اعداد و ارقام هر تفنگ اینکه چه حسی در تیراندازی با آن داشته باشید را تعیین می نمایند. میزان چسبندگی نشانه به دشمنان، سرعت حرکت نشانه، قدرت شلیک ها روی نقاط مختلف دشمنان و تعیینه های متعدد دیگری، با دقت زیادی برای تفنگ های بازی محاسبه شده اند. تنوع تفنگ ها هم که به جای خود؛ فرقی نمی نماید از تفنگ های دوربین دار خوشتان بیاید یا کلت های کمری، هر چیزی در Borderlands 3 پیدا می کنید. با این حال، قول می دهیم وقتی تفنگ های عجیب و غریب تر بازی را ببینید، حتی سلیقه خودتان را هم کنار بگذارید؛ چون بازی های زیادی نداریم که تفنگ های آن ها موسیقی پخش و با موج دشمنان را پرتاب می نمایند.

البته تفنگ ها تنها وسیله شما برای صدمه زدن نیستند. بازی چهار کلاس دارد که هر کدام خودشان سه شاخه متفاوت از قدرت ها و توانایی های مختلف را مقابل شما می گذارند؛ یعنی آن قدر قدرت مختلف در بازی دارید که حتی اگر بازی را چند بار با یک کلاس یکسان تجربه کنید، بتوانید تجربه متفاوتی برای خود دست و پا کنید. تفاوت توانایی های هر کلاس در مقایسه با بازی های قبلی مجموعه بارها بیشتر شده است؛ طوری که نحوه بازی کردن تان با هر کلاس، زمین تا آسمان با کلاس های دیگر فرق می نماید؛ یک کلاس یک ربات بزرگ ظاهر می نماید و سوار آن می گردد و یک کلاس دیگر جانور دست آموز خود را به جان دشمنان می اندازد. البته بعضی از مهارت ها و توانایی های کلاس تعیینا از بقیه بهتر و باحال تر هستند و احتمالا شما هم سراغ آن ها می روید، ولی حداقل می دانید که امکان آنلاک کردن توانایی های دیگر هم وجود دارند؛ حتی اگر هرگز سراغ آن ها نروید.

این همه کوشش برای ساخت و پرداخت روش های مختلف برای لت و پار کردن، زمانی به درد می خورند که یک دشمن درست و درمان مقابل شما باشد. از این نظر هم می توانید مطمئن باشید که هوش مصنوعی دشمنان، به خوبی شما را به چالش بکشد.

در راستای حرفی که در بزرگتر شدن بازی از همه نظر گفتیم، تنوع دشمنان در Borderlands 3 چند برابر بازی قبلی است. غولآخرها هم کمی بیشتر شده اند و مبارزه با آن ها هم طولانی تر و جذاب تر شده است؛ طوری که به راحتی کشته نمی شوند و باید الگوی حمله آن ها را پیدا و با توجه به آن حمله یا دفاع کنید.

به طور کلی، مبارزات در Borderlands 3 آن قدر سرگرم نماینده، سریع و لذت بخش هستند که هرگز از آن ها خسته نشوید. بازی کوشش می نماید تا در همه حال چالش برانگیز باقی بماند و از شما بخواهد که از توانایی های تان به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

بدون مرز

پاندورا، سیاره ای که تا به امروز وقایع بازی های Borderlands در آن اتفاق افتاده بودند، دیگر تنها مکان بازی نیست. در Borderlands 3 به سیاره های مختلفی سفر می کنید. البته تصور نکنید یک کهکشان پر از سیاره مقابل شماست؛ در واقع بازی تعدادی سیاره دارد که هر کدام چند نقشه مختلف دارند. ولی هر نقشه نسبتا بزرگ طراحی شده و هر کدام هم پر از مراحل فرعی مختلف هستند. بازی فقط هم بزرگ و زیاد نیست و حجم تنوع در تمام بخش های بازی سرسام آور است.

سطح توجه به جزییات در تمام بخش های بازی، چه طراحی دنیای آن و محیط های مختلف بازی و چه طراحی سلاح ها و شخصیت ها، آن قدر بالاست که پس از بازی کردن Borderlands 3 دیگر بازی ها به نظرتان ساده می آیند.

صحبت از شخصیت ها به میان آمد، بد نیست بگوییم که Borderlands 3 برای تمام هواداران این مجموعه بازی ها، فرقی نمی نماید قسمت اول باشد یا قسمت دوم یا حتی بازی سریالی متفاوتی که در این مجموعه عرضه شد، چیزی برای رو کردن و غافلگیری دارد.

دیدن شخصیت های Borderlands و صحبت با آن ها، یکی از انگیزه های اصلی بازی کردن این مجموعه بازی هاست. این حرف را به این دلیل می زنیم چون مثل دو قسمت قبلی، اساسا Borderlands 3 هم داستان ندارد؛ بلکه تعداد زیادی شخصیت بسیار خوب دارد که با دیالوگ های شگفت انگیزی از شما پذیرایی می نمایند؛ دیالوگ هایی که به بهترین شکل ممکن اجرا شده اند. نکته مهم درباره Borderlands 3 این است که حتی کوچکترین کوئست بازی هم بهترین دیالوگ هایی که می توانید تصور کنید را دارد.

بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که طراحی ظاهری شخصیت ها هم از هر نظر بهتر شده و تعدادی از شخصیت ها حتی به طور کلی از نظر ظاهری تغییر نموده و بهتر شده اند.

نه تنها شخصیت ها با کیفیت بسیار بالاتری به تصویر کشیده شده اند، بلکه مدل تفنگ ها و محیط بازی و نورپردازی هم بسیار پیشرفت نموده است. البته که پیشرفت گرافیک حداقل انتظاری است که باید از بازی داشته باشیم؛ هر چه باشد یک نسل کنسولی بین Borderlands 3 و قسمت قبلی فاصله وجود دارد.

بازی در حال حاضر مشکل جدی در بارگذاری بافت ها دارد و هر چیز جدیدی که در تصویر ظاهر گردد، چه محیط باشد و چه شخصیت و چه آیتم، چند ثانیه ای طول می کشد تا کاملا بارگذاری گردد. مشکل بارگذاری بافت ها در بازی هایی که با آنریل انجین ساخته شده باشند به وفور یافت می گردد، ولی حل این مشکل غیرممکن نیست و از یک بازی در حد و اندازه Borderlands 3 انتظار می رود این مشکل را حل نموده باشد.

با تمام این اوصاف، یکی دو مشکل فنی و نبود داستان به درد بخور، لطمه ای به تجربه کلی بازی وارد ننموده و Borderlands 3 آنچه از بازی انتظار داشته ایم را حتی بهتر تحویل مان می دهد.

چرخه لذت

نهایتا، این موضوع را مطرح می کنیم که شاید Borderlands 3 با در نظر دریافت انتظارات هواداران این مجموعه بازی ها و تعیینا برای آن ها ساخته شده باشد، ولی قرار نیست این موضوع مانع لذت بردن دیگر افراد از بازی باشد. کاملا واضح است که Borderlands 3 را جماعتی ساخته اند که همه چیز این مجموعه برای شان بسیار مهم بوده است؛ طوری که میزان علاقه ای که در ساخت هر بخش بازی صرف شده را به خوبی به هنگام بازی کردن Borderlands 3 حس می کنید.

بازی آن قدر خوب است که بازی نماینده های جدید این مجموعه مطمئنا بدشان نخواهد آمد سراغ قسمت های پیشین بروند و نگاهی هم به آن ها بیاندازند.

هیجان پیدا کردن یک تفنگ جدید و یک آیتم جدید و اشتیاق برای استفاده از آن، حتی پس از ده ها ساعت هرگز تکراری نمی گردد و از بین نمی رود.

Borderlands 3 بازی عجیبی است؛ اگر بازی های نقش آفرینی را دوست دارید، یا اگر اکشن های اول شخص را می پسندید، یا حتی اگر از آن دسته گیمرهایی هستید که دوره ای دیابلو زندگی تان را ربوده بود، از Borderlands 3 لذت خواهید بود. بازی همه چیز برای تان دارد، فقط کافی است کمی به بازی کردن آن دل بدهید.

ببینید:

نام بازی: Borderlands 3

تهیه نماینده: 2K Games

سازنده: Gearbox Software

سبک: نقش آفرینی اکشن

پلتفرم: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، کامپیوتر

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 396

به "اشتها برای نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتها برای نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید