اجداد دو میلیون ساله انسان در آفریقا

به گزارش مجله سرگرمی، پارانتروپوس روباستوس احتمالا در گذر زمان به شکلی تکامل پیدا نموده که در موقع گاز زدن و جویدن غذای سفت و غذا هایی که جویدن آن ها سخت بوده (مانند ریشه سطحی گیاهان) بتواند با یاری آرواره و دندانش نیروی شدیدتری فراوری نمایند.

اجداد دو میلیون ساله انسان در آفریقا

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

جمجمه یک پارانتروپوس روباستوس

محققان استرالیایی یک جمجمه دو میلیون ساله (پارانتروپوس روباستوس) در جنوب آفریقا کشف نموده اند که نور تازه ای بر فرگشت انسان می افکند. فسیل کشف شده فسیل یک پارانتروپوس روباستوس مذکر است، گونه ای که عموزاده اجداد انسانی ما بوده و هم زمان با آن ها می زیسته است.

دانشمندان بخش باستان شناسی دانشگاه لا تروب ملبورن استرالیا سرپرستی عملیات کاوش و بازسازی جمجمه بسیار نادر دندان عظیم را در محوطه باستانی دریمولن در شمال ژوهانسبورگ برعهده داشته اند. محققان این فسیل را -که در سال 2018 در روز پدر در آفریقای جنوبی (بیستم ماه ژوئن) یافته شده است- هیجان برانگیز توصیف نموده اند.

دکتر انجلین لیس گفت: اغلب سوابق فسیلی فقط شامل یک دندان می گردد که این جا و آن جا پیدا می گردد، از این رو یافتن نمونه ای نظیر این بسیار کمیاب است و البته به نوعی خوش شانسی.

او می افزاید: پارانتروپوس روباستوس ها تقریبا هم زمان با اجداد مستقیم ما هوموارکتوس ها زندگی می نموده اند و این جمجمه در نزدیکی فسیل یک کودک هومو ارکتوس کشف شده که تیم پژوهشی در همان محوطه در سال 2015 کشف نموده بودند.

دکتر لیس می گوید: این دو گونه تفاوت های بسیار زیادی داشتند، هوموارکتوس مغز نسبتا عظیم و دندان های کوچکی داشتند و پارانتروپوس روباستوس دندان های نسبتا عظیم و مغز کوچکی داشتند که این مساله نشان دهنده راستا های فرگشتی متفاوت آن هاست.

دکتر لیس اضافه نمود:

تحقیقات آینده روشن خواهند کرد که تغییرات محیطی آن ها را تحت تنش غذایی قرار داده یا نه و این که این مساله چگونه بر تکامل انسان اثر گذاشته است.

جس مارتین دانشجوی دوره دکترا در دانشگاه لا تروب می گوید این یافته ها که امروز در نشریه نیچر اکولوژی و اوولوشن منتشر شده اند به درک بهتر ما از اجداد انسانی مان می انجامد. مارتین می گوید که کار با این فسیل های انسانی مانند کار با مقوا است و او برای زدودن گرد و خاک به جامانده از روی آن از نی پلاستیکی استفاده نموده است.

او می افزاید جمجمه کشف شده، نشان دهنده یک نمونه نادر از تکامل خُرد در اجداد انسان است که نشان می دهد پارانتروپوس روباستوس، مدل جویدن خاص خود را به تدریج، احتمالا طی صد ها هزار سال، در پاسخ به تغییرات محیطی تکامل داده است.

تصور می گردد که دو انسان تبار (hominin: گونه های شبیه انسان) یعنی هوموارکتوس (انسان راست قامت) و انسان هایدلبرگی هم زمان با پارانتروپوس روباستوس در آفریقا زندگی می کردند.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1269

به "اجداد دو میلیون ساله انسان در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجداد دو میلیون ساله انسان در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید