15 نشانه کمبود ویتامین C

به گزارش مجله سرگرمی، ویتامین C یک ماده مفید و حیاتی برای حفظ سلامتی است و برای جلوگیری بروز خطر مبتلا شدن به کمبود این ویتامین باید به طور مرتب و ترجیحاً روزانه آن را مصرف گردد.

15 نشانه کمبود ویتامین C

در حالی که در کشورهای پیشرفته و پیشرفته به دلیل اضافه کردن ویتامین C به شکل مصنوعی به برخی از غذاها و مکمل های مصرفی خطر مبتلا شدن به کمبود این ویتامین اساسی در بدن نسبتاً کمیاب و نادر است، اما هنوز هم تقریباً 7 ٪ از بزرگسالان در ایالات متحده تا حدودی تحت تأثیر کمبود ویتامین C در بدنشان قرار دارند.

برخی از شایع ترین و رایج ترین عامل هایی که باعث افزایش خطر کمبود ویتامین C در افراد می شوند عبارتند از: مصرف رژیم غذایی نامناسب که دارای مقادیر مورد احتیاج ویتامین C نباشد، مصرف بیش از حد الکل، بی اشتهایی، ابتلا به برخی بیماری شدید روانی، استعمال سیگار و دخانیات و بعلاوه استفاده از دستگاه دیالیز به دلیل مسائل کلیوی.

اگرچه علائم کمبود شدید ویتامین C می تواند ماه ها طول بکشد که به صورت آشکار بوجود بیاید تا برای شما قابل تشخیص باشد، علائم ظریف تر و سطحی تری نیز برای تشخیص آن ها وجود دارد.

15 علامت و نشانهٔ شایع برای تشخیص ابتلا به کمبود ویتامین C:

1.زبر و خشن شدن پوست

کلاژن پروتئینی است که در بافت های همبند مانند پوست، مو، مفاصل، استخوان ها و رگ های خون فراوان است. ویتامین C نقش بسیار مهم و حیاتی در فراوری این کلاژن ها دارد.

وقتی میزان ویتامین C بدن از میزان مشخصی پایین تر بیاید، ممکن است فرد در معرض خطر ابتلا به یک بیماری پوستی با نام کلارتوسیس پیلارسیس (keratosis pilaris) قرار بگیرد.

از علائم شایع بوجود آمدن این بیماری این است که در قسمت های مختلف بدن از جمله: دست و پا در قسمت پشت بازوها، ران ها یا باسن سطح پوست فرد مبتلا پر از دانه های ریز مانند پوست مرغ پرکنده می گردد این قضیه تا حدودی به دلیل تجمع پروتئین کراتین در داخل منافذ سطحی پوست است.

مبتلا شدن به این بیماری (کراتوز پیلاریس) ناشی از کمبود ویتامین C، به طور معمول پس از گذشت بین سه تا پنج ماه از مصرف نا کافی ویتامین C در افراد بوجود می آید و درمان آن این است که به سادگی مصرف ویتامین C به حالت نرمال افزایش یابد که برای این کار می توان از مکمل های این ویتامین مهم استفاده کرد.

با این حال، دلایل بالقوهٔ دیگر بسیاری برای مبتلا شدن به این بیماری (کراتوز پیلاریس) ممکن است وجود داشته باشد که باعث دچار شدن شخص به این بیماری باشد، بنابراین مبتلا شدن شخص به این بیماری به تنهایی برای تشخیص اینکه فرد دچار کمبود ویتامین C باشد، کافی نیست.

خلاصه: کمبود ویتامین C می تواند باعث ایجاد دانه های ریزی مانند آکنه در سطح پوست بازوها، ران ها یا باسن گردد. اما، ظهور و شکل گیری این دانه ها و برآمدگی ها به تنهایی برای تشخیص این که شخص به کمبود این ویتامین مبتلا شده است کافی نخواهد بود.

2.پیچ خوردن و وز شدن موها

از میان آثاری که کمبود ویتامین C می تواند بر روی ظاهر افراد ایجاد کند، می توان به پیچ خوردن و وز شدن موها اشاره نمود. این پیچ خوردن مو ها به دلیل مسائل و اختلالاتی است که در ساختار پروتئین مو ایجاد می گردد، که باعث تغییر شکل مو ها و کند شدن سرعت رشد آن ها می گردد.

موهای پیچ دار و وز شده یکی از نشانه های شاخص وجود کمبود ویتامین C در بدن است، اما ممکن است این نشانه کاملاً آشکار و واضح نباشد، زیرا احتمال شکستن یا ریزش این مو های آسیب دیده و پیچ خورده بسیار بیشتر از حالت عادی است و به همین دلیل بیماری ها و مسائل مربوط به مو ها که به دلیل کمبود ویتامین C برای مو بوجود می آید، معمولاً بعد از گذشت حدود یک ماه از آغاز درمان با استفاده از میزان کافی و مناسب از مکمل های دارای ویتامین C، تا حدود زیادی رفع می گردد.

خلاصه: یکی از نشانه های شاخص مبتلا شدن افراد به کمبود ویتامین C در بدن بوجود آمدن اختلالاتی در ساختمان و شکل ظاهری موهای بدن است به این صورت که ممکن است موها وز شوند، پیچ بخورند، اما تشخیص این علامت ممکن است تا حدودی سخت باشد، زیرا این موها آسیب دیده بیشتر از سایر موهای سالم در معرض خطر ریزش و شکستگی واقع شده است، به همین دلیل ممکن است قبل از آن که متوجه این نوع موها در سطح بدن خود شوید این مو ها بریزند و دیده نشوند.

بیشتر بخوانید: 8 علامت کمبود ویتامین در بدن، دلیل ریزش مو را بدانیم!

3.فولیکول های مو

فولیکول های مو در سطح پوست شما دارای رگ های خونی زیادی هستند که خون و مواد مفید مورد احتیاج آن ها را در آن منطقه تا حد احتیاج تأمین می نمایند.

هنگامی که بدن افراد تا حدودی دچار کمبود ویتامین C گردد، ممکن است این کمبود روی رگ های گفته شده تأثیر بگذارند و این رگ های خونی کوچک تا حدود زیادی شنماینده شوند و به راحتی آسیب ببینند، و این باعث می گردد لکه های قرمز روشن و تا حدودی کوچک در اطراف این فولیکول های مو پدیدار شوند.

این قضیه گاهی با نام خونریزی محیطی و سطحی پوست شناخته می گردد و یک علامت مستند در زمینهٔ کمبود شدید ویتامین C شناخته شده است.

بعلاوه جالب است بدانید که مصرف مکمل های ویتامین C به طور معمول این علائم و نشانه های بوجود آمدن کمبود ویتامین C را در بدن، می تواند در طی مدت زمان حدود دو هفته تقریباً به طور کامل رفع می نماید.

خلاصه: فولیکول های مو دارای بسیاری از رگ های خونی ریز در سطح پوست است که به دلیل کمبود ویتامین C ممکن است تا حدودی آسیب دیده شوند و در نقاطی دچار پارگی شوند و این قضیه می تواند خود را به شکل ظاهر شدن تعدادی لکه های قرمز روشن در اطراف فولیکول ها، نشان دهد.

4.بوجود آمدن ناخن های قاشقی شکل

ناخن های قاشقی شکل اغلب از شکل ظاهری آن ها تشخیص داده می شوند، به این صورت که سطح این ناخن ها مقعر و گود می گردد (شبیه یک قاشق) و در برخی موارد روی سطح بسیار ترد و شنماینده نیز هستند.

بوجود آمدن این شکل از ناخن بیشتر به دلیل وجود کم خونی ناشی از بروز فقر آهن پدیدار می شوند، اما کمبود ویتامین C نیز می تواند یکی از دلایل بوجود آمدن این شکل از ناخن ها در انگشتان گردد.

یکی دیگر از نشانه های کمبود این ویتامین حیاتی در ناخن ها بوجود آمدن لکه های قرمز یا خطوط عمودی در ناخن هاست. این لکه های قرمز به خونریزی اسپلینتر (splinter) معروف هستند، و در اثر کمبود ویتامین C به دلیل ضعیف شدن و آسیب پذیر شدن رگ های خونی که به راحتی دچارپارگی می شوند، بوجود می آید گردد.

بعلاوه باید بدانید که اگرچه شکل ظاهر ناخن های دست و پاها تا حدودی می تواند به تشخیص کمبود احتمالی ویتامین C در بدن شما یاری کند، اما باید توجه داشته باشید که بوجود آمدن این علائم به منزلهٔ قطعی وجود کمبود ویتامین C در بدن به حساب نمی آیند.

خلاصه: بروز کمبود ویتامین C در بدن ممکن است با بوجود آمدن علائمی روی ناخن ها از جمله بوجود آمدن ناخن های قاشقی شکل (سطح ناخون های گود و فرو رفته) و ایجاد خطوط افقی در راستای خط رشد ناخن ها و بعلاوه و بوجود آمدن لکه های قرمز رنگ روی ناخن ها، همراه باشد.

5.پوست خشک و آسیب دیده

می دانیم که یک پوست سالم دارای مقادیر بسیار زیادی ویتامین C درخود است. باید اشاره نمود که میزان زیادی از این ویتامین C موجود در پوست در لاییه بیرونی پوست که به نام اپیدرم مشهور است قرار می گیرند.

وجود ویتامین C در لایه های مختلف پوست به خصوص در لایهٔ بیرونی آن می تواند در برابر بسیاری از عوامل آسیب زننده و خطر ناک محیطی از جمله آسیب اکسید نمایندهٔ ناشی از تابش اشعه های بسیار مضر خورشید و یا قرار گرفتن در معرض مواد آلاینده و مضر محیطی مانند قرار گرفتن پوست در معرض دود سیگار یا ازن، از سلامت پوست محافظت کند و آن را تا حدود زیادی سالم نگه می دارد.

بعلاوه باعث فراوری کلاژن می گردد که ظاهر پوست را تا حد امکان به صورت زیبا و جوان نگه می دارد.

مصرف میزان زیاد از این ویتامین حیاتی و مهم تا حدود زیادی باعث بهتر شدن کیفیت پوست خواهد شد، در حالی که مصرف میزان کم تر از میزان توصیه شده مصرف روزانه باعث افزایش 10 درصدی احتمال خطر بوجود آمدن خشکی و چروکیدگی سطح پوست می گردد.

در حالی که بوجود آمدن خشکی و آسیب دیدگی سطح پوست می تواند احتمالاً از نشانه های بوجود آمدن کمبود ویتامین C باشد، این قضیه می تواند به وسیله بسیاری از عامل های دیگر نیز در پوست ایجاد گردد، بنابراین این علائم به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین C در بدن، کافی نیست.

خلاصه: کمبود میزان ویتامین C در بدن می تواند علائمی از جمله بوجود آمدن خشکی و چروکیدگی در سطح پوست ایجاد کند، اما این علائم بعلاوه ممکن است تا حدودی به وسیله عامل های دیگری نیز در سطح پوست ایجاد گردد.

6.کبود شدن آسان پوست

یکی دیگر از علائم آشکار بوجود آمدن کمبود ویتامین C در بدن این است که پوست به راحتی کبود می گردد. کبودی سطح پوست به دلیل پارگی رگ های خونی در زیر پوست رخ می دهد که این امر باعث می گردد میزانی خون از این رگ های آسیب دیده به منطقه ها زیر سطح پوست نشت کند و این منطقه ها به دلیل وجود این خون تغییر رنگ دهند و به اصطلاح کبودی ایجاد گردد.

کبودی آسان پوست یکی از علائم رایج از کمبود ویتامین C است که فراوری نماینده. یکی از عملکردهای ویتامین C در فراوری کلاژن است. با کمبود این ویتامین در بدن فراوری کلاژن در پوست مختل می گردد و این امر باعث می گردد که تا حدودی عروق خونی و رگ های ضعیف و شنماینده گردد و به آسانی در آن ها پارگی اتفاق بیافتد در نتیجه بسیار آسان تر از حالت عادی کبودی در پوست اتفاق بیافتد.

این کبودی های خاص مربوط به کمبود ویتامین C در بدن ممکن است شامل نواحی زیاد و لکه های خیلی بزرگ باشد و منطقه ها بزرگی از بدن را پوشش دهد و یا اینکه شامل لکه ها و نقاط کوچکی با تغییر رنگ و کمی تیرگی در سطح پوست باشد که این به میزان کمبود ویتامین C در بدن بستگی دارد.

کبودی آسان یکی از اولین نشانه های بوجود آمدن کمبود ویتامین C در بدن است و بهتر است در آینده حتماً پیگیری گردد و با انجام آزمایش و مراجعه به مشاوره یا پزشک میزان ویتامین C بدن میزان گیری گردد تا در صورت وجود کمبود این ویتامین در بدن به سرعت آغاز به درمان و اصلاح این مشکل در افراد بگردد.

خلاصه: کمبود ویتامین C می توان تا حدود زیادی باعث اختلال در کلاژن سازی و در نتیجه ضعف رگ های خونی در سطح پوست گردد، که این به نوبه خود یکی از عامل های اصلی ایجاد آسان کبودی سطح پوست است. و این علامت یکی از اولین نشانه های بوجود آمدن کمبود این ویتامین در بدن است.

7.کاهش سرعت بهبود یافتن زخم ها

می دانیم که وجود میزان کافی از ویتامین C در ساختن کلاژن در بدن تا حدود زیادی ضروری است. از آنجا که این کمبود ویتامین C در بدن باعث بوجود آمدن اختلال در فراوری کلاژن در بدن می گردد بوجود آمدن کمبود ویتامین C در بدن می تواند باعث کند شدن سرعت ترمیم زخم ها و آسیب دیدگی ها در سطح پوست گردد.

نتایج به دست آمده از آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده در همین زمینه نشان داده است که در افراد مبتلا به زخم پای مزمن هستند که بسیار دیر خوب می شوند، نسبت به افرادی که زخم پای مزمن ندارند، به میزان قابل توجهی احتمال وجود کمبود ویتامین C بیشتر است.

در مواردی که کمبود ویتامین C در بدن شدید باشد، حتی ممکن است زخم های قدیمی که تا حدودی درمان شده اند و شفا یافته اند نیز دوباره باز شوند و باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت شوند.

آهسته شدن فرایند بهبود زخم ها و جراحت ها یکی از علائم پیشرفته کمبود ویتامین C در بدن افراد است و به طور معمول تا زمانی که کسی برای ماه ها به کمبود این ویتامین اساسی و حیاتی مبتلا نبوده باشد در بدن قابل مشاهده نیست.

خلاصه: کمبود ویتامین C تا حدودی در ساخت بافت پوستی تازه اختلال ایجاد می نماید که این امر باعث بوجود آمدن اختلال و مشکل در ترمیم زخم ها و جراحات سطح پوست شده و موجب می گردد تا حدودی سرعت فرایند ترمیم پوست، کند گردد. این یک علامت پیشرفته کمبود ویتامین C در بدن محسوب می گردد، بنابراین ممکن است علائم دیگرقبل از آن ظاهر شوند.

8.تورم و دردناک شدن مفاصل

می دانیم که بافت ها همبند در بدن سرشار از میزان زیادی کلاژن هستند. بنابرین کمبود ویتامین C که یکی از عامل هایی است که می تواند در کلاژن سازی مشکل و اختلال ایجاد کند و مفاصل و اتصالات دارای بافت های همبند هستند بنابراین کمبود این ویتامین مهم می تواند تا حدود زیادی سلامت مفاصل را تحت تأثیر خود قرار دهد.

طبق آنالیز های اجرا شده در این زمینه تا کنون موارد بسیاری از شکایت افراد به خاطر بروز دردهای مفاصل به خاطر ابتلای فرد به کمبود ویتامین C گزارش شده است، که اغلب آنقدر شدید بوده اند که باعث لنگ زدن یا بروز مشکل در راه رفتن و اختلالات حرکتی می گردد.

بعلاوه مشکل دیگری که کمبود ویتامین C ممکن است برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین حیاتی می شوند بوجود آورد، تورم در ناحیهٔ مفاصل است. در واقع کمبود ویتامین C در برخی موارد می تواند تا حدودی دلیل ایجاد خونریزی در ناحیهٔ مفاصل بدن گردد، که این خود عامل بوجود آمدن تورم در ناحیهٔ مفاصل بدن افرادی است که مبتلا به کمبود ویتامین C هستند.

با این حال، خبر خوب این است که هر دوی این علائم منفی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین C معمولاً با گذشت یک تا دو هفته از آغاز درمان شخص با مکمل های حاوی ویتامین C به صورت روزانه، تا حدود بسیار زیادی از بین می فرایند.

خلاصه: کمبود ویتامین C معمولی می تواند باعث بوجود آمدن درد شدید در ناحیهٔ مفاصل فرد مبتلا گردد. در موارد شدیدتر، ممکن است خونریزی در مفاصل بدن رخ دهد که این خود می تواند باعث ایجاد تورم و درد در این نواحی از بدن گردد.

9. ضعیف شدن استخوان ها

باید دانست که کمبود ویتامین C بعلاوه می تواند بر سلامت استخوان تا حدود زیادی تأثیر بگذارد. در حقیقت، مصرف این ویتامین به میزان نا کافی و کمتر از میزان توصیه شدهٔ روزانه مصرف آن، برای افراد می تواند باعث افزایش خطر شکستگی استخوان و بعلاوه پوکی استخوان های بدن گردد.

نتایج بدست آمده از مطالع ها و آزمایش ها در همین زمینه نشان داده است که ویتامین C در تشکیل و ساخت بافت های استخوان نقش اساسی و بسیار مهم دارد، بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می تواند تا حدودی باعث مبتلا شدن افراد به بیماری پوکی استخوان گردد.

اسکلت بچه ها نیز ممکن است به ویژه نسبت به کمبود ویتامین C تا حدود زیادی حساس و آسیب پذیر باشد، زیرا آن ها هنوز در حال رشد و توسعه و ساخت بافت های تازه هستند.

خلاصه: وجود میزان کافی و مورد احتیاج ویتامین C برای شکل گیری و ایجاد بافت استخوانی بدن تا حدود زیادی حیاتی است و کمبود این ویتامین در سنین بزرگسالان و بخصوص بچه ها در حال رشد می تواند باعث بوجود آمدن بیماری هایی مانند نرمی استخوان گردد و بعلاوه مسبب ضعف استخوان ها و شنماینده بودن بافت استخوانی بدن گردد. خونریزی لثه ها و ریختن دندان ها.

همانطور که قبلاً گفته شد کمبود ویتامین C در بدن می تواند علائم ظاهری فراوانی داشته باشد که از جمله واضح ترین و قابل شناسایی ترین آن ها می تواند به قرمزی و تورم لثه ها اشاره نمود که حتی گاهی فرد را دچار خونریزی از ناحیهٔ لثه و ریشهٔ دندان هم می نماید.

وقتی ویتامین C بدن از کمتر از میزان کافی و مورد احتیاج برای انجام فعالیت های حیاتی بدن باشد، بافت لثه ضعیف شده و ملتهب می گردد و همچینین رگ های خونی راحت تر آسیب می بینند و به آسانی خونریزی می نمایند.

در مراحل پیشرفته کمبود ویتامین C، لثه ها حتی ممکن است تا حدودی بنفش رنگ به نظر بیایند و حالت پوسیدگی به خود بگیرند.

سرانجام، دندان ها ممکن است به دلیل ضعیف و ناسالم شدن لثه های و و از بین رفتن بافت عاجی دندان ها که یک لایه داخلی و مهم تشکیل دهندهٔ دندان است.

خلاصه: لثه های خونریزی علامت شایع کمبود ویتامین C است و کمبود شدید آن حتی می تواند منجر به ریزش دندان گردد.

10.ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

نتایج بسیاری از آزمایش ها و مطالعه های اجرا شده، نشان می دهد که ویتامین C داخل انواع مختلف سلول های ایمنی بدن تجمع می نماید تا به آن ها در مشاخصه با عفونت و از بین بردن عامل های بیماری زا یاری نمایند.

بعلاوه معلوم شده است که کمبود این ویتامین حیاتی در بدن می تواند تا حدود زیادی باعث بوجود آمدن ضعف سیستم ایمنی گردد و این خود می تواند باعث بیشتر شدن ابتلا به عفونت ها و ابتلای افراد به بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های جدی مانند ذات الریه گردد.

در حقیقت، بسیاری از افراد مبتلا به اسکوربوت (بیماری که به دلیل وجود کمبود ویتامین C در بدن بوجود می آید)، سرانجام به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی خود در اثر عفونت می میرند.

خلاصه: ویتامین C یک ماده غذایی بسیار مهم برای سیستم ایمنی بدن است. کمبود ویتامین C با افزایش خطر مبتلا شدن به عفونت در ارتباط است، در حالی که کمبود شدید می تواند منجر به مرگ در اثر بیماری های عفونی گردد.

11.کم خونی طولانی مدت ناشی از فقر آهن

طبق نتایج به دست آمده از آنالیز های اجرا شده در این زمینه، معمولاً کم خونی ناشی از کمبود و فقر آهن در بدن با کمبود میزان ویتامین C همراه است و بیشتر اوقات با هم اتفاق می افتند.

از علائم که در هنگام بوجود آمدن کم خونی مربوط به فقر آهن ممکن است در بدن آشکار گردد می توان به رنگ پریدگی صورت، بوجود آمدن خستگی، بوجود آمدن مسائل و اختلالات در تنفس افراد در هنگام ورزش کردن، خشکی پوست و مو، سردرد و ایجاد شدن ناخن های قاشقی شکل در دستان و پا ها اشاره نمود.

نا کافی بودن مقادیر ویتامین C بدن ممکن است با کاهش جذب آهن از غذاهایی با منبع گیاهی همراه گردد و بعلاوه تأثیر منفی بر متابولیسم آهن بدن فرد مبتلا به کمبود این ویتامین گردد که این خود به بروز کم خونی ناشی از فقر آهن یاری فراوان می نماید.

کمبود ویتامین C بعلاوه می تواند خطر خونریزی های بیش از حد را تا حدود زیادی افزایش دهد، که این خود می تواند باعث بوجود آمدن کم خونی یاری کند.

اگر کم خونی که به دلیل فقر آهن بوجود آمده است برای مدت طولانی بدون هیچ دلیل واضحی ادامه یابد، ممکن است این کار عاقلانه ای باشد که شما با مراجعه به پزشک یا مشاور سلامتی خود میزان ویتامین C بدن خود را ارزیابی کنید.

خلاصه: کمبود ویتامین C می تواند تا حدودی باعث کاهش میزان جذب آهن به وسیله بدن و افزایش احتمال خونریزی می تواند خطر کم خونی فقر آهن را تا حدود زیادی افزایش دهد.

12.خستگی و حالت ضعیف

طبق نتایج بدست آمده از آنالیز ها و مطالعه های اجرا شده در این زمینه، بوجود آمدن علائمی مانند خستگی عمومی و ضعیف شدن روحیه و بروز اختلالات احساسی دو مورد از اولین نشانه های ناشی از بروز کمبود ویتامین C در بدن هستند.

طبق این گفته، این علائم می تواند خود را حتی مدت ها قبل از بوجود آمدن کمبود شدید ویتامین C در بدن، در فرد مبتلا به این کمبود نشان دهد.

در حالی که بوجود آمدن خستگی و تحریک پذیری و اختلالات و مسائل خلقی و احساسی ممکن است برخی از اولین علائم به نظر برسد، این علائم معمولاً می توانند تنها پس از گذشت چند روز از مصرف کافی یا حتی گاهی در طی 24 ساعت پس از مصرف مکمل های ویتامین C با میزان بالا رفع شوند.

خلاصه: علائم خستگی و ضعیف شدن روحیه و اختلالات و مسائل احساسی و خلقی که از اولین علائم بوجود آمدن کمبود ویتامین C در افراد هستند ممکن است حتی زمانی که سطح ویتامین C در بدن کمی پایین تر از حد نرمال باشد اتفاق بیافتد، اما این علائم به سرعت با مصرف میزان کافی از ویتامین C بر طرف می شوند.

13.افزایش بی دلیل وزن

ویتامین C با تنظیم ترشح و آزاد سازی چربی از سلولهای چربی، کاهش میزان آزاد سازی و ترشح هورمونهای مربوط به استرس و بعلاوه کاهش بروز التهاب ها در بدن، می تواند فرد را تا حدود زیادی در برابر چاق شدن محافظت کند.

تا به امروز نتایج بدست آمده از مطالعه ها و تحقیقات اجرا شده در این زمینه تا حدود زیاد رابطه بین مصرف ناکافی ویتامین C و بوجود آمدن چربی های اضاف در بدن را تأیید می نماید، اما هنوز آزمایش ها و مطالعه های بیشتری ضروری است تا به صورت شفاف درک گردد که آیا کمبود این ویتامین مهم، می تواند دلیل اصلی افزایش میزان چربی های اضافی در بدن باشد یا خیر

جالب است بدانید، حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند کم بودن سطح ویتامین C در خون باعث بوجود آمدن تجمع میزان بیشتری از چربی ها در ناحیهٔ شکم می گردد.

با این حال به یاد داشته باشید در حالی که وجود چربی های اضافی در بدن به تنهایی برای نشان دادن کمبود ویتامین C کافی نیستند، ممکن است احتیاج باشد پس از آنالیز سایر عوامل چاقی در فرد، این عامل هم آنالیز گردد.

خلاصه: مصرف ویتامین C به میزان ناکافی و پایین بودن میزان این ویتامین در بدن می تواند به افزایش چربی های اضافه در بدن انسان مربوط است، اما ممکن است فاکتورهای دیگری ازجمله کیفیت رژیم غذایی هم در چاقی مؤثر باشند.

14.بروز التهاب های مزمن

می دانیم که ویتامین C یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های قدرتمند بدن است که قابلیت حل شدن در آب را دارد.

این ویتامین مفید قادر است با خنثی کردن اثرات منفی مربوط به مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد، از آسیب تماشا سلول ها تا حدود زیادی جلوگیری کند. رادیکال های آزاد ملکول هایی هستند که می توانند باعث بوجود آمدن آسیب های اکسید نمایندگی و ایجاد التهاب ها در بدن شوند.

آسیب های اکسید نمایندگی و بوجود آمدن التهاب ها در بدن از شایع ترین دلیل های مبتلا شدن به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت است، بنابراین کاهش میزان این اثرات بیماری زا در بدن احتمالاً برای حفظ سلامت شما بسیار سودمند است.

مصرف کم تر از میزان توصیه شدهٔ ویتامین C به دلیل اکسید شدگی بیشتر می تواند باعث بیشتر شدن التهاب ها و آسیب دیدگی ها و بعلاوه افزایش خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی در افراد گردد.

نتایج به دست آمده از یک مطالعه و آزمایش نشان داد که بزرگسالانی که دارای کمترین میزان ویتامین C درخون خود هستند، نسبت به افرادی که بالاترین میزان این ویتامین مفید را در خون خود دارند، در طی 15 سال تقریباً 40٪ بیشتر احتمال مبتلا شدن به نارسایی ها و بیماری های قلبی را دارند،، حتی اگر آن ها به کمبود ویتامین C نباشند.

خلاصه: مصرف میزان فراوان از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C باعث فواید زیادی برای حفظ سلامت بدن می گردد، در حالی که مصرف کم این ویتامین مهم، ممکن است خطر بوجود آمدن التهاب ها و آسیب های اکسید شدگی را افزایش دهد.

برترین منابع غذایی ویتامین C کدامند؟

مصرف روزانه توصیه شده (RDI) ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم و برای خانم ها 75 میلی گرم است.

به افرادی که عادت به مصرف سیگار و دخانیات دارند توصیه می گردد روزانه 35 میلی گرم بیشتر از این میزان توصیه شده ویتامین C مصرف نمایند، زیرا مصرف سیگار و دخانیات باعث می گردد تا حدود زیادی جذب ویتامین C در بدن کمتر گردد و میزان احتیاج بدن به مصرف این ماده مغذی را افزایش می دهد.

ویتامین C بسیار کمی برای جلوگیری از اسکوربیا مورد احتیاج است. فقط 10 میلی گرم در روز کافی است، یعنی تقریباً میزان موجود در یک قاشق غذاخوری فلفل دلمه ای تازه یا آب نصف یک لیمو برخی از برترین منابع غذایی ویتامین C (در هر پیمانه) شامل می شوند:

اسرولا (میوه ای شبیه گیلاس): 2,740 ٪ از RDI

گواوا (نوعی میوه): 628٪ از RDI

انگور فرنگی سیاه (Blackcurrants): 338 ٪ از RDI

فلفل قرمز شیرین: 317 ٪ از RDI

کیوی: 273 ٪ از RDI

لیچی: 226 ٪ از RDI

لیمو: 187 ٪ از RDI

نارنگی: 160٪ از RDI

توت فرنگی: 149 ٪ از RDI

پاپایا: 144 ٪ از RDI

کلم بروکلی: 135 ٪ از RDI

جعفری: 133 ٪ از RDI

نتایج به دست آمده از برخی تحقیقات و مطالعه ها نشان می دهد که ویتامین C هنگام قرار گرفتن در معرض حرارت به سرعت تجزیه می گردد و از بین می رود، بنابراین میوه و سبزیجات خام از حالت پخته شدهٔ آن ها برای تأمین این ویتامین برای بدن بسیار غنی تر و بهتر هستند.

از آنجا که بدن مقادیر زیادی ویتامین C را ذخیره نمی نماید، بنابراین توصیه می گردد هر روز میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

دریافت مقادیر زیاد مکمل های حاوی ویتامین C به نظر نمی رسد موجب مسمومیت گردد، اما مصرف بیش از 2،000 میلی گرم از این ویتامین مغذی در روز ممکن است باعث بروز دردهای ناحیهٔ شکم، اسهال و حالت تهوع گردد، بعلاوه خطر ابتلا به سنگ کلیه در مردان را افزایش می دهد.

علاوه بر این، مصرف مکمل های دارای میزانهای بیش از 250 میلی گرم در روز ممکن است با آزمایشاتی که برای تشخیص خون در معده یا مدفوع طراحی شده اند اختلال ایجاد کند و دقت نتایج این آزمایش ها را کم کند و باید دو هفته قبل از آزمایش مصرف این مکمل ها قطع گردد.

خلاصه: میوه ها و سبزیجات از منابع عالی و بسیار غنی ویتامین C هستند و باید در صورت امکان به طور روزانه و در میزان مناسب مصرف گردد تا از بوجود آمدن کمبود آن در بدن جلوگیری گردد. مکمل ویتامین C باعث بوجود آمدن مسمومیت نمی گردد اما ممکن است در میزانهای بالا باعث بوجود آمدن عوارض جانبی ناخوشایند برای افراد گردد.

چکیده مقاله

کمبود ویتامین C در کشورهای پیشرفته و پیشرفته نسبتاً نادر است اما هنوز هم از هر 20 نفر 1 نفر به آن دچار است.

از آنجا که بدن انسان نمی تواند ویتامین C را در خود فراوری کند یا آن را به میزان زیادی ذخیره کند، برای جلوگیری از بوجود آمدن کمبود این ویتامین مفید در بدن، باید به طور روزانه، با مصرف رژیم غذایی مناسب و متنوع که شامل غذاهای تازه ازجمله میوه ها و سبزیجات تازه، برای بدن تأمین گردد.

علائم و نشانه های زیادی برای تشخیص کمبود این ویتامین در بدن وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به اختلالات و مسائل در فراوری کلاژن یا عدم دریافت آنتی اکسیدان کافی در بدن است.

برخی از اولین علائم کمبود آن عبارتند از خستگی، قرمزی لثه ها، کبودی آسان پوست و خونریزی، درد مفاصل و زبری پوست است.

با طولانی شدن و زیاد شدن شدت کمبود ویتامین C در بدن، استخوان ها ممکن است شنماینده شوند، ناهنجاری هایی در ظاهر ناخن و مو ایجاد می گردد، بهبودی زخم ها ممکن است بسیار بیشتر از حالت عادی طول بکشد و سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف گردد.

بوجود آمدن التهاب هایی در بدن، کم خونی به دلیل فقر آهن و افزایش وزن که بدون هیچ دلیل بوجود می آید ممکن است علائم دیگری برای تشخیص کمبود ویتامین C در بدن باشند.

خوشبختانه، پس از افزایش میزان ویتامین C در بدن و رساندن آن به میزان نرمال و کافی و مورد احتیاج بدن، علائم کمبود این ویتامین معمولاً رفع می گردد.

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1907

به "15 نشانه کمبود ویتامین C" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "15 نشانه کمبود ویتامین C"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید