10 نکته فیلمنامه نویسی و کارگردانی از رابرت اگرز؛ سازنده مرد شمالی و فانوس دریایی

به گزارش مجله سرگرمی، در تاریخ سینما، نویسنده/کارگردان هایی مثل رابرت اگرز نمونه های کمی دارند. فیلم های او ترکیبی خارق العاده از تاریخ، ترس و سورئالیسم هستند. او را بیشتر به خاطر فیلم های تحسین شده ای چون جادوگر (2015) و فانوس دریایی (2019) می شناسیم. شمالی هم آخرین فیلم اوست که سال جاری اکران شده است.

10 نکته فیلمنامه نویسی و کارگردانی از رابرت اگرز؛ سازنده مرد شمالی و فانوس دریایی

اگرز در میان فیلمسازان و فیلمنامه نویسان جوان هم محبوبیت زیادی دارد و هرجا فرصتی فراهم می گردد، نکات فیلمسازی مهمی ارائه می دهد. به نظر می رسد او پیوسته در پی پیشرفت خودش و سینما و رسیدن به راه هایی تازه برای قصه گویی است.

در این مطلب، او نکاتی درباره فیلمسازی و فیلمنامه نویسی ارائه می دهد. قطعا نکات آموزنده کارگردان و فیلمنامه نویسی که به قله فیلمسازی در هالیوود رسیده، نکات قابل توجه زیادی در خود دارد.

1. پذیرای آن خود خاص تان باشید

کارگردانی و نوشتن درباره چیزی که از آن خودتان نباشد، ارزشی ندارد. تنها زمانی به رسمیت شناخته می شوید و کوشش هایتان به نتیجه می رسد که حقیقتا خودتان باشید. برخی ها کوشش می نمایند با توجه به جریان روز بنویسند، یا درباره چیزهایی بنویسند که الان محبوب هستند. ولی در اصل با این کار دارید خودتان را مقرون به صرفه می فروشید. چیزی که دوست دارید و به آن باور دارید، از هر چیز دیگری باارزش تر است.

2. در هنگام نوشتن، بین تضادهای خود یک تعادل هماهنگ پیدا کنید. فیلمنامه شما باید جنبه های دیونیسی و آپولونی را در خود داشته باشد

(هنر آپولونی و هنر دیونیسی نخستین بار در قرن نوزده در بحث زایش تراژدی به وسیله نیچه مطرح شد. او از آپولون برای ترسیم و ارائه نمادین مفاهیمی چون هماهنگی، توازن، نظم، قانون گرایی، صورت کامل، وضوح، روشنی، تفرد و از اسطوره دیونیزوس نیز برای نشان دادن نیروهای حیاتی مفرط، پویایی، سرزندگی، تغییر و تحول، آفرینش و انهدام، تحرک، جنبش، ریتم، نشئگی و یگانگی استفاده می نماید.)

چطور می توانید چیزی خلق کنید که هم قوی و ساختارمند و روشن (آپولونی) باشد، و هم دارای رمز و راز و فضا (دیونیسی)؟ و بتوانید بین آن ها تعادلی برقرار کنید؟

بحث این است که چطور می توانید بین عناصر متضاد داستان خود یک تعادل برقرار کنید و همچنان مخاطب را در تعلیق نگه دارید؟ کار راحتی نیست. از نظر من، نکته اصلی این است که آن قدر خود را درگیر قهرمان بازی های شخصیت اصلی نکنید که وارد یک جهت غیرمعمول شوید. آن قدر غیرمعمول نشوید که با هالیوود به یک بیگانگی برسید.

3. برای این که در سد نویسندگی گیر نیافتید، درباره چیزهایی که دوست دارید تحقیق کنید و پیوسته مشغول تحقیق و نوشتن باشید

درست است، شما می توانید کلی تحقیق کنید. ولی از نظر من یک روش موثر برای فرار از هراس همیشگی نویسندگان وجود دارد. سعی کنید جزئیاتی پیدا کنید که می توانند به شما در تکمیل یک صحنه یا نقطه داستانی یاری نمایند. از آن ها برای توسعه روایت داستان خود بهره ببرید و ببینید فکر کردن در خصوص یک نکته می تواند یک نکته دیگر را پیش چشم شما بگشاید؟

4. نوشتن را با یک پیغام یا نیت در فکر آغاز نکنید. به جای آن، به جهانی که می خواهید درباره اش بنویسید، وفادار بمانید

مضمون خود را بعدا پیدا کنید. بعدا همواره فرصت است که فکر کنید داستان تان درباره چیست. فعلا، اجازه بدهید داستان شکل بگیرد. بگذارید تمام احساسا ت تان وارد بازی شوند. در بازنویسی های بعدی، می توانید حاشیه ها را حذف نموده و روی چیزی که واقعا می خواهید، تمرکز کنید.

5. این که فکر کنید پیروی درست از ساختار سنتی شما را به یک قصه گوی خوب تبدیل می نماید، تصور مضحکی است

شکستن سنت ها ایرادی ندارد. قصه گویی فرمول نویسی نیست. هدف، برقراری ارتباط با مخاطب است. پس همواره روی این تمرکز کنید که چطور می خواهید با مخاطب تعامل داشته باشید و به چه روش هایی می توانید او را جذب داستان خود کنید. ساختار هم در ادامه شکل می گیرد، ولی لزوما همواره مهم ترین بخش نیست.

6. هرجا و هرزمان داستان تان شکل گرفت، به سراغ دیالوگ ها، استدلال ها، و دیگر عناصر جهانی بروید که داستان شما را برای دنیای امروز آشنا و ملموس می نمایند

خود اگرز به این مشهور است که زمان ها و مکان های متفاوتی را برای داستان خود انتخاب می نماید. با این حال، تمام آن ها می توانند احساسات عمیق ما آدم های دنیای امروز را برانگیزند. این را در نظر داشته باشید که شما کار خود را به وسیله فیلم هایتان پیش می برید. چرا الان باید این حرف را بزنید؟ چرا مردم باید به شما توجه نمایند؟

7. در خصوص نوشته های خود بسیار وسواسی باشید

شاید این سخت ترین بخش کار باشد. ما عاشق نوشتن هستیم. عاشق ایده گرفتن و سروکله زدن با آن ها. ولی وسواسی بودن صبر زیادی می خواهد.

نسبت به ایده تان شکیبا باشید. سریع آن را به پایان نرسانید. عاشقش باشید. واژه هایتان را با دقت انتخاب کنید. در مرحله اصلاح، یک چشم به حذف موارد اضافی داشته باشید، و یک چشم به پرداخت متفاوت صحنه ها.

8. دقت تاریخی در فیلمسازی اهمیت ندارد. می توانید بدون این که دقیق باشید، یک داستان تاریخی عالی روایت کنید

دقت موضوعی است که بیش از حد جدی گرفته شده است. فقط سعی کنید محصول گیرایی خلق کنید. فقط زمانی باید دقت داشته باشید که به سراغ یک داستان زندگی نامه ای رفته اید، در غیر این صورت خیلی راحت می توانید یک دوره زمانی انتخاب کنید و هرجایش را که دوست دارید، تغییر دهید. اگر ابزارها یا فناوری های اشتباهی را وارد آن موقع کردید، نگرانی نداشته باشید. مهم این است که داستان تان مجذوب کننده و بی نقص باشد.

9. برای این که بتوانید اولین فیلم بلندتان را فراوری کنید، یک فیلم کوتاه متقاعد نماینده با همان عناصر موجود در فیلم بلند مدنظرتان، خلق کنید

همه عاشق فیلم های کوتاهی هستند که با هدف اثبات ساخته می شوند. اگر منابع و زمان لازم را دارید، همین که بینش خود را به نمایش بگذارید، نیمی از نبرد را برده اید. علاوه بر این، همواره کلی جشنواره و رقابت وجود دارد که می توانید در آن ها شرکت کنید و منابع اقتصادی یا سرمایه گذارهای مورد احتیاج برای کارتان را به دست آورید.

10. موقع فیلمنامه نویسی، به این فکر نکنید که چطور می خواهید این صحنه ها را جلوی دوربین ببرید. چشمان تان را روی واقعیت های فیلمبرداری ببندید، بعدا به آن ها فکر می کنید

هیچ وقت نگران آینده نباشید. نویسندگی یعنی آزمودن همه چیز و پیدا کردن برترین راه. اگر مجبورید بعدا ویرایش کنید یا تغییر دهید، ایرادی ندارد. فعلا، بگذارید خیال پردازی تان سرکش باشد. بعدا به ممکن بودن کارها فکر کنید. خود را درگیر این نکنید که از الان به روش های انجام آن ها فکر کنید. فعلا به فکر این باشید که یک داستان گیرا و هیجان انگیز تعریف کنید.

منبع: No Film School

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2095

به "10 نکته فیلمنامه نویسی و کارگردانی از رابرت اگرز؛ سازنده مرد شمالی و فانوس دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته فیلمنامه نویسی و کارگردانی از رابرت اگرز؛ سازنده مرد شمالی و فانوس دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید