کوره منحصر به فرد در تپه امامزاده قاسم استان البرز کشف شد

به گزارش مجله سرگرمی، کشف کوره منحصر به فرد با دودکش سفالی تعبیه شده بر بدنه آن، حدس فراوری سفال در این محوطه را تقویت می نماید.

کوره منحصر به فرد در تپه امامزاده قاسم استان البرز کشف شد

محمد اقبال چهری سرپرست برنامه حدس برای مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه امامزاده قاسم واقع در استان البرز اعلام کرد که در این محوطه کوره ای منحصر به فرد کشف شد که می تواند تاریخ احتمالی این محوطه را تا دوره ساسانی برساند.

محمد اقبال چهری گفت:

ابوالقاسم حاتمی در گزارش آنالیز و شناسایی آثار باستانی منطقه در سال 1380 در کنار بنای امامزاده قاسم به تپه تاریخی مجاور آن نیز اشاره داشته، اما این تپه در لیست آثار ملی کشور در سال 1390 به وسیله محمود نیکدست و سوده احمدی به ثبت رسیده و در پرونده ثبتی آن به سفال های اوایل دوره اسلامی اشاره شده است.

وی اضافه کرد که این محوطه دارای محور طولی شمالی-جنوبی است که ارتفاع آن از سطح زمین های اطراف حدود 2 متر بلندتر است.

چهری، داده های سفالی فراوان را بارزترین ویژگی تپه امامزاده قاسم دانست و گفت که در این تپه مقادیر بسیار کمتری سفال های لعاب دار و سفال های منحصر به فردی با نقوش استامپی، نقوش کنده زیگزاگی، طنابی، هندسی های متنوع و حتی نقوش پرنده به دست آمد.

ایشان در ادامه اعلام کرد:

هرچند که برای بیشتر این سفال ها و نهشته های فرهنگی آن تاریخ قرون اولیه اسلامی صحیح است، اما می تواند تاریخ احتمالی این محوطه را با وجود تعدادی از سفال های خشن با نقش طنابی تا دوره ساسانی نیز برساند.

این باستان شناس از شناسایی قطعات شیشه و بعلاوه سرباره های زیادی در سطح این محوطه و درون بعضی گمانه ها اطلاع داد و اضافه کرد که به احتمال زیاد می توان گفت احتمالاً کار فراوری سفال نیز در این محوطه انجام می گرفته است.

به گفته این باستان شناس، حدس فراوری سفال در محوطه را کشف کوره ای منحصر به فرد با دودکش سفالی تعبیه شده بر بدنه آن، تقویت کرد.

با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برنامه حدس برای مشخص عرصه و پیشنهاد حریم تپه امامزاده قاسم انجام شد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2020

به "کوره منحصر به فرد در تپه امامزاده قاسم استان البرز کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوره منحصر به فرد در تپه امامزاده قاسم استان البرز کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید