مورد عجیب شاهین و تارا در کارخانه و بازار

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران- قیمت شاهین در کارخانه 425 میلیون است و تارا دنده ای 394 میلیون ارزش دارد. اما در بازار آزاد قیمت شاهین به 585 میلیون تومان می رسد و تارا دنده ای که به موتور TU5 پلاس مجهز شده، درحال حاضر معادل 710 میلیون تومان دست به دست می گردد.

مورد عجیب شاهین و تارا در کارخانه و بازار

به گزارش خبرنگاران؛ شاهین و تارا دوتا از محصولات داخلی نسبتا نو هستند که از نیمه ابتدایی سال 1400 پا به بازار گذاشتند. نسبت به آن موقع قیمت شاهین در کارخانه 45 درصد افزایش پیدا نموده و در بازار آزاد رسما دوبرابر شده است. آن طرف 35 درصد به قیمت کارخانه تارا اضافه شده و ارزش آن درمقایسه با دو سال قبل در بازار آزاد 60 درصد افزایش پیدا نموده است.

قیمت تارا و شاهین صفرکیلومتر

شاهین گران ترین سواری داخلی در خط فراوری سایپاست و تارا دنده ای بعد مدل هایی مثل 207 اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک، تارا اتوماتیک و ... بین گران ترین محصولات فعلی ایرانخودرو در جایگاه ششم قرار می گیرد. در نو ترین لیست محصولات سایپا روبروی نام شاهین رقم 425 میلیون تومان دیده می گردد و آن طرف ایرانخودرو بابت نسخه های دنده ای تارا 394 میلیون تومان دریافت می نماید. به این ترتیب خرید تارا دنده ای از کارخانه نسبت به شاهین، 31 میلیون تومان کمتر تمام می گردد. در بازار آزاد، اما داستان کاملا فرق دارد.

قیمت شاهین در بازار آزاد درحال حاضر به 585 میلیون تومان رسیده و فروشنده های تارا دنده ای رقمی نزدیک 710 میلیون تومان را به خریداران پیشنهاد می دهند. یعنی باوجود اینکه شاهین در کارخانه قیمت بیشتری از تارا دنده ای دارد، اما محصول ایرانخودرو در بازار با قیمت بیشتری فروخته می گردد. با این اوصاف تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار معادل 37 درصد محاسبه می گردد، ولی گپ قیمت تارا دند ه ای در این دو بازار به 80 درصد می رسد.

شاهین در بدو ورود به بازار یعنی زمانی که قیمت آن در کارخانه قریب 291 میلیون تومان بود، حدود 380 میلیون تومان دست به دست می شد. همان موقع اولین نسخه های تارا دنده ای در بازار آزاد 440 میلیون تومان خریدوفروش می شدند.

قیمت شاهین یک سال بعد یعنی در نیمه ابتدایی سال 1401 در مسیر نزولی نهاده شد و به حدود 345 میلیون تومان رسید و همزمان تارا دنده ای ارزشش را حفظ کرد و همچنان نزدیک 440 میلیون تومان معامله می شد. بعد تقریبا یک سال قیمت شاهین در بازار آزاد با رشد 145 میلیونی که به معنی جهش قیمت 32 درصدی است، 585 میلیون تومان فروخته می گردد و قیمت 710 میلیون تومانی تارا دنده ای از رشد قیمت تقریبا 60 درصدی آن طرف یک سال گذشته حکایت دارد.

شاهین و تارا دنده ای تقریبا همزمان باهم یعنی در نیمه ابتدایی سال 1400 پا به بازار گذاشتند و از آن موقع تا الان قیمت آن ها در کارخانه به ترتیب 45 و 35 درصد افزایش پیدا نموده است. چون اولین پیش فروش های شاهین با قیمت تقریبی 291 میلیون تومان انجام شد و از آن طرف اولین خریداران تارا دنده ای نزدیک 290 میلیون تومان به حساب ایرانخودرو واریز کردند.

قیمت تارا و شاهین دست دوم

قیمت شاهین دست دوم حدود 10 درصد کمتر از مدل های صفرکیلومتر است و تارا دنده ای کارنموده را 12 درصد زیر قیمت مدل های نو معامله می نمایند. اولین نسخه های شاهین سال 1400 به دست مشتریان رسید و الان قیمت منصفانه همان مدل ها با فرض 20 هزار کیلومتر کارکرد و شرایط فنی و بدنه سالم، حدود 532 میلیون تومان تخمین زده می گردد. یعنی می گردد با حدود 50 میلیون تومان کمتر از قیمت شاهین صفرکیلومتر سراغ نسخه های دست دوم آن رفت.

تارا دنده ای صفرکیلومتر هم درحال حاضر حول وحوش 710 میلیون تومان ارزش دارد، اما در بازار مدل های دست دوم قیمت کارشناسی شده تارا دنده ای مدل 1400 نزدیک 623 میلیون تومان محاسبه می گردد که این عدد 87 میلیون تومان کمتر از قیمت تارا دنده ای صفرکیلومتر است.

قیمت تارا دنده ای مدل 1400 با رنگ نقره ای به وسیله فروشنده ای در تهران 620 میلیون تومان اعلام شده است. اندازه کارکرد این تارا در دو سال گذشته 24 هزار کیلومتر بوده و در آگهی به سالم بودن بدنه و شرایط فنی آن اشاره شده است. یک نفر دیگر تارا دنده ای مدل 1400 را با کارکرد 15 هزار کیلومتری 630 میلیون تومان می فروشد و در همین بازه قیمت فروشنده های زیادی تارا دنده ای مدل 1400 را برای فروش گذاشتند.

قیمت شاهین مدل 1400 با رنگ مشکی در یک آگهی دیگر 520 میلیون تومان مشخص شده است. ظرف دو سال گذشته حدود 36 هزار کیلومتر از این شاهین کار کشیدند، اما آنطور که فروشنده مدعی است، بدون ایراد فنی و بدنه فروخته می گردد. فروشنده دیگری شاهین 1400 سفید را با 39 هزار کیلومتر کارکرد 510 میلیون تومان می فروشد و در همین بازه منصفانه ای که گفتیم، می گردد گزینه های زیادی را زیرنظر داشت. حالا که حرف از مدل های دست دوم شاهین شد، بدنیست بدانید یک سال قبل یعنی تیرماه 1401 شاهین دست دوم حدود 330 میلیون تومان ارزش داشته است و همان موقع تارا دنده ای دست دوم را تقریبا 405 میلیون تومان دست به دست می کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2271

به "مورد عجیب شاهین و تارا در کارخانه و بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مورد عجیب شاهین و تارا در کارخانه و بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید