تمهیدات ایران درباره ویروس مرموز چینی

به گزارش مجله سرگرمی، گسترش آرام ویروسی شبیه به سارس در بعضی کشورهای شرق آسیا، مقامات این کشورها را نگران نموده است؛ ویروسی جدید که از ماه دسامبر 2019 در چین ردگیری شده است؛ ویروس مرموزی که کشورهای مختلف برای مقابله با گسترش آن اقداماتی انجام داده اند...

تمهیدات ایران درباره ویروس مرموز چینی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، بر اساس آخرین اظهارات مسئولان درمانی در چین، در حال حاضر ابتلای 440 نفر به این ویروس که منشاء آن فروشگاه عرضه غیرقانونی حیوانات در شهر ووهان چین بوده تایید و به مرگ 9 بیمار نیز منجر شده است.

در همین زمینه دکتر حسین عرفانی - رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص اقداماتی که وزارت بهداشت برای مقابله با ورود احتمالی این بیماری به کشور انجام داده است، گفت: طبق قوانین بین المللی سلامت یا IHR، کشورها باید هشداری از سوی سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان نگرانی بین المللی در زمینه تهدید سلامت عمومی دریافت نمایند که در خصوص این بیماری مرموز، هنوز هشداری دریافت نشده است.

وی با اشاره به مراودات میان ایران و کشورهای شرق آسیا بویژه چین، تاکید نمود: از آنجایی که تنها فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز مستقیم به کشور چین دارد، با همکاری مسئولین فرودگاه و سازمان هواپیمایی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی تهران که مسئول پایگاه بهداشت مراقبت مرزی این فرودگاه است، قرار است طبق هماهنگی های اجرا شده توصیه های بهداشتی لازم پیش از خروج از کشور به مسافرین این کشورها داده گردد.

عرفانی در خصوص افرادی که با پرواز مستقیم از چین به ایران می آیند نیز اظهار کرد: برای این افراد مراقبت بیماری های فعال در زمینه بیماری یابی انجام می گردد و آموزش های لازم را به آنها می دهیم.

وی درخصوص تمهیدات اندیشیده شده برای ورود مسافرین از سایر مبادی مرزی مانند مبادی دریایی، زمینی شامل ریلی و جاده ای و ... ادامه داد: از آنجایی که ممکن است به شکل غیرمستقیم مراوداتی از این مبادی مرزی صورت گیرد، تمهیدات لازم اندیشیده شده تا مراقبت های لازم انجام گردد تا به این ترتیب شاهد ورود بیمار و شیوع آن نباشیم که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مشکوک و مثبتی از این ویروس مرموز در کشور نداشته ایم.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص ماهیت این بیماری، گفت: این بیماری از دسته ویروس ها است. یک دسته از ویروس ها، ویروس های عامل سرماخوردگی هستند که یکی از خانواده های ویروسی که عامل سرماخودرگی هستند، خانواده کرونا ویروس های MERS هستند. این ویروس ها پیشتر جزو ویروس های معمولی سرماخوردگی به حساب می آمدند، اما در سال 2003 شاهد بروز عفونت شدید تنفسی با ویروس سارس بودیم که از چین و جنوب شرقی آسیا شروع شد.

وی با بیان اینکه ویروسی که در چین در حال اشاعه است، دارای منشاء حیوانی بوده، بیان نمود: البته احتمال آن وجود دارد که از انسان به انسان نیز منتقل گردد. این ویروس ها توانایی ایجاد عفونت حاد تنفسی داشته و با ایجاد نارسایی حاد تنفسی حال بیمار را به سمت وخامت یا مرگ سوق می دهند.

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص نشانه های بیماری، اعلام نمود: تب و علائم حاد تنفسی از نشانه های بیماری است که باتوجه به شدت بیماری می تواند با علائم دیگری مانند تنگی نفس و نارسایی تنفسی همراه باشد. در بعضی بیماران نیز علائم گوارشی مانند شکم درد، اسهال و... نیز مشاهده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 634

به "تمهیدات ایران درباره ویروس مرموز چینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمهیدات ایران درباره ویروس مرموز چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید