علت کاهش وزن در دوران بارداری

به گزارش مجله سرگرمی، کاهش وزن غیرعمد به خصوص کاهش وزن ناگهانی نگران کننده است و باید در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی انجام گردد. بعضی از علل کاهش وزن در دوران بارداری عبارت است از: تیروئید کنترل نشده، دیابت تشخیص داده نشده، بیماری دستگاه گوارش، سرطان، اختلالات روانپزشکی، عدم تعادل غدد درون ریز، ناهنجاری های عصبی، عفونت، اختلالات خودایمنی و سایر بیماریهای مزمن.

علت کاهش وزن در دوران بارداری

به گزارش خبرنگاران به نقل از نی نی سایت ، کاهش وزن در دوران بارداری ممکن است برای تازه مادرانی که میدانند هر نیم کیلوگرم اضافه برای تامین سلامت و رشد جنین مهم است، نگران نماینده باشد. اما کاهش وزن در اوایل بارداری در واقع بسیار طبیعی است. به خصوص اگر دچار تهوع صبحگاهی باشید. در اینجا باید بدانید که در صورت بروز چنین اتفاقی در خصوص کاهش وزن در طول بارداری چه باید بکنید.

چرا وزنتان کاهش پیدا می نماید؟

به نظر می رسد از دست دادن وزن در سه ماهه اول بارداری شوک باشد اما باید بدانید که این مسئله در میان زنان بسیار شایع است زیرا زنان در این مدت دچار ویار صبحگاهی می شوند. با این وجود تهوع صبحگاهی می تواند به شرایط جدی تری تبدیل گردد که به عنوان HG شناخته می گردد. اگر دچار استفراغ مداوم همراه با کاهش وزن بیش از 5 درصد از وزن بدن قبل از بارداری باشد، احتمالا مبتلا به HG هستید.

HG چیست؟

HG معمولا در هفته های 4 تا 6 بارداری ظاهر می گردد و می تواند در حدود هفته 9 تا 13 بارداری به اوج برسد. بیشتر خانم ها در حدود هفته های 14 تا 20 بارداری از این شرایط خارج می شوند. با این حال بعضی زنان در تمام دوران بارداری خود به مراقبت احتیاج دارند. هیچ راهی برای جلوگیری از این بیماری وجود ندارد اما روش های بسیاری برای درمان وجود دارد. مداخلات پزشکی ممکن است شامل داروهایی باشد که پزشک تجویز می نماید و همچنین تزریق مایعات داخل وریدی برای جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته صورت می گیرد.

سایر موارد پزشکی کاهش وزن شدید در بارداری

کاهش وزن غیرعمد به خصوص کاهش وزن ناگهانی نگران نماینده است و باید در اسرع وقت توسط پزشک ارزیابی انجام گردد. بعضی از علل کاهش وزن در دوران بارداری عبارت است از: تیروئید کنترل نشده، دیابت تشخیص داده نشده، بیماری دستگاه گوارش، سرطان، اختلالات روانپزشکی، عدم تعادل غدد درون ریز، ناهنجاری های عصبی، عفونت، اختلالات خودایمنی و سایر بیماریهای مزمن.

چه مقدار کاهش وزن خطرناک است؟

توصیه های فعلی آموزشگاه ملی پزشکی درباره تنظیم افزایش وزن براساس شاخص توده بدنی قبل از بارداری عبارت است از:

شاخص توده بدنی کمتر از 18.5 باید 14 تا 20 کیلوگرم اضافه نمایند.

شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9 باید 12.5 تا 17.5 کیلوگرم اضافه نمایند.

شاخص توده بدنی بین 25 تا 29.9 بین 7.5 تا 12.5 کیلوگرم اضافه نمایند.

شاخص توده بدنی بیشتر از 30 باید 5.5 تا 10 کیلوگرم اضافه نمایند.

کاهش وزن در سه ماهه اول بارداری

حدود 80 درصد مادران به نوعی حالت تهوع دوران بارداری را تجربه می نمایند که حتی ممکن است خوردن بعضی غذاهای اصلی را به چالش بکشد. اما مطمئن باشید از دست دادن چند کیلو در این مرحله تاثیری در رشد جنین شما نخواهد داشت و قرار نیست شما اضافه وزن قابل توجهی در این سه ماهه داشته باشید. زنان با وزن معمولی در کل سه ماهه اول بیش از یک تا 3 کیلوگرم اضافه وزن ندارند. در هفته 14 بارداری کم کم تهوع یا ویار صبحگاهی فروکش می نماید و اشتهای شما بازگشته و می توانید کم کم غذا بخورید. در این مرحله بیشتر زنانی که زودهنگام وزن خود را از دست داده اند سریعا آن را بازیابی می نمایند.

کاهش وزن در این دوره تنها زمانی مهم است که بیش از 10 درصد وزن کلی بدن شما کاهش پیدا کند. مثلا یک خانمی که 74 کیلوگرم است اگر به وزن 67 کیلوگرم برسد، باید به پزشک مراجعه کند. اگر این اتفاق بیفتد پزشک احتمال برای سهولت در تهوع صبحگاهی دارو تجویز می نماید تا بتوانید غذا بخورید و افزایش وزن داشته باشید.

کاهش وزن در هفته چهلم بارداری

احتیاجی به لباس جدید برای زایمان نیست. نگران نباشید زنانی که اضافه وزن دارند شاید به اندازه زنان با وزن طبیعی نتوانند اضافه وزن داشته باشند اما همانطور که گفته شد بهتر است نگران نباشید و بدانید که این موضوع بر رشد جنین تاثیر نخواهد گذاشت. دیده شده که زنان با اضافه وزن فقط 3 کیلوگرم اضافه وزن در ماه آخر بارداری دارند. دلیل آن این است:

در دوران بارداری مقدار بسیار کمی از وزن شما به رشد کودک مربوط است و بیشتر آن برای ساخت چربی به منظور داشتن انرژی کافی اختصاص پیدا می نماید. اگر در حال حاضر به اندازه کافی ذخیره چربی داشته باشید، به اندازه کسانی که احتیاج به چربی دارند، وزن اضافه نمی کنید.

چطور میتوان از کاهش وزن جلوگیری کرد؟

خوردن مواد مغذی، وعده های غذایی مکرر کوچک، می تواند به برطرف احتیاجهای کالری، کاهش تهوع و جلوگیری از کاهش وزن یاری کند. وقتی احساس خوبی ندارد، غذای آماده بخورید. در صورت ادامه پیدا کردن کاهش وزن بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا برنامه غذایی فردی براساس علایق غذایی تان به شما بدهد. درمان بیماری های زمینه ای مانند تیروئید و افسردگی نیز می تواند در افزایش وزن موثر باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1336

به "علت کاهش وزن در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت کاهش وزن در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید