درمان بچه ها مبتلا به اسهال

به گزارش مجله سرگرمی، در صورتی که کودک مبتلا به اسهال شدید و طولانی مدت شد، حتما باید از سوی تیم مراقبت بهداشتی، تحت دارو و مایع درمانی قرار گیرد.

درمان بچه ها مبتلا به اسهال
کودکی که اسهال گرفته، باید به خوبی و به طور منظم تغذیه شود. وقتی کودک در حال خوب شدن است، باید حداقل تا دو هفته کمی بیشتر از معمول غذا بخورد. کودکی که دچار اسهال شده است، وزن از دست میدهد و لاغر می شود، بنابراین یک کودک اسهالی نیاز دارد تا همه گروههای مواد غذایی و مایعات را دریافت کند. این غذاها موجب می شود تا اسهال او رفع شود و به بهبودی سریع تر او یاری می کند.

البته طبیعی است که کودک اسهالی تمایلی به خوردن نداشته باشد یا به دلیل تهوع و استفراغ، به خوردن غذا بی میل باشد. در این صورت تغذیهی او کمی مشکل است. در صورتی که کودک شش ماهه یا بزرگ تر است، باید او را تشویق کنید هر چه قدر می خواهد بخورد. بهتر است غذاهایی را برایش درست کنید که دوست دارد. غذاهای کودک باید کم نمک باشد. غذاهای نرم یا آبکی راحت تر خورده می شوند، پس بهتر است این غذاها بیشتر به کودک داده شود.

غذاهایی که از حبوبات و غلات درست می شود، ماهی، گوشتی که خوب پخته و نرم شده، ماست و میوه برای کودک خوب است. بهتر است تنها یک تا دو قاشق چای خوری روغن به حبوبات و سبزی غذای کودک اضافه کنید. سعی کنید در روز پنج تا شش بار در وعده های کوچک به او غذا دهید. زمانی که اسهال کودک بند آمد، باید غذاهای بیشتری به کودک بدهید، چون در این زمان یعنی زمان بهبودی، کودک بیشتر از روزهای عادی به غذا نیاز دارد. کودک باید انرژی از دست رفته را دوباره باز یابد. در صورتی که وزن او به اندازه قبل از بیماری نرسید، هنوز به مراقبت و غذاهای سالم نیاز دارد. ویتامین A در بهبودی کودک بسیار موثر است. شیر مادر، جگر، ماهی، لبنیات، پرتقال و میوه های زردرنگ و سبزی های برگ سبز سرشار از ویتامین A هستند.

در صورتی که کودک مبتلا به اسهال شدید و طولانی مدت شد، حتما باید از سوی تیم مراقبت بهداشتی، تحت دارو و مایع درمانی قرار گیرد. والدین نباید سر خود به کودک دارو بدهند، چون نه تنها برایش موثر نیست، بلکه خطرناک هم هست. اسهال معمولا خود به خود بهبود می یابد. امام در صورتی که اسهال شدید و مداوم باشد، موجب از دست رفتن آب و مواد غذایی از بدن می شود. به کودکی که دچار اسهال شده، نباید هرگز و سرخود دارو بدهید. قرص ها، آنتی بیوتیک ها یا سایر داروها برای کودک مضر است، مگر اینکه از سوی پزشک برای کودک تجویز شده باشد.

برترین راه درمان اسهال، خوراندن اندازه فراوانی مایع و محلول نمکی ORS است. در صورتی که پودر ORS در دسترس بود، می توانید این محلول را برای کودک درست کنید: چهار قاشق غذاخوری شکر را با نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب کاملا تمیز و پاک مخلوط کنید. توجه داشته باشید که این مواد به همین نسبت صحیح با هم مخلوط شوند. در صورتی که شکر آن بیشتر شود، اسهال بدتر می شود. بعلاوه نمک زیاد می تواند برایسلامت کودک ضرر داشته باشد. سرخک ممکن است سبب اسهال شدید در کودک شود. اما واکسیناسیون بچه ها از این بیماری جلوگیری می کند.

شیر مادر (مادر باید بیش از مواقع عادی به کودک خود شیر بدهد) سوپ برنج کته شده چای رقیق با کمی شکر آب نارگیل آب کاملا پاک و تمیز و بهداشتی محلول ORS که می توان با نظر پزشک از داروخانه خرید یا در منزل تهیه کرد. دادن شیر و مایعات بیشتر به کودک اسهالی برای جلوگیری از دست رفتن مایعات بدن کودک، مادر می تواند دفعات بیشتری به فرزند خود شیر بدهد یا اندازه بیشتری مایع به او بدهد.

برای بچه ها زیر دو سال، یک چهارم یا نصف فنجان بزرگ برای بچه ها دو سال و بزرگ تر، یک و نیم فنجان بزرگ شیشه و فنجانی که با آن به کودک شیر و مایعات می دهیم، باید کاملا تمیز باشد، چون شیر دادن به کودک از فنجان و شیشه شیر آلوده می تواند اسهال را تشدید کند. در صورتی که کودکی استفراغ و تهوع هم داشت، 10 دقیقه صبر کنید و بعد آهسته آهسته و به اندازه کم به او مایعات بدهید. اسهال معمولا بعد از سه تا چهار روز متوقف می شود. اما در صورتی که اسهال شدید بود، حتما باید تحت نظر پزشک درمان شود.

شیر مادر سرشار از مواد مغذی و دارای انواع ویتامین هاست و بهتر از هر چیز دیگری رشد فرزند دلبند شما را تضمین می کند. کودکی که در دوران اولیه زندگی خود تغذیه مناسب داشته باشد به رشد و پرورش جسمانی کامل دست یافته، در آینده فردی تندرست و شاداب خواهد بود.

شیر مادر تا یک سالگی برای نوزاد برترین است و موجب می شود نوزاد کمتر دچار عفونت های مختلف شود. شیر مادر بدلیل دارا بودن ماده ایمنی به نام ایمونوگلوبین تا حدود زیادی اسهال و استفراغ نوزاد را کاهش می دهد و نسبت به برخی بیماریهای دیگر ایجاد مصونیت کرده و می توان گفت اولین واکسن نوزاد است. شیر مادر نه تنها کاملترین غذا برای نوزاد است بلکه عامل مهمی در پیشگیری از عفونت و ضامن سلامتی جسمی و روانی شیرخوار می شود.

شیر مادر درجه حرارت مناسب داشته، از آلودگی عاری است و اندازه ابتلا به آسم و آلرژی را در شیرخوار کاهش میدهد شیر مادر آسودگی روانی و رشد عاطفی نوزاد را تامین می کند و موجب افزایش ارتباط بین مادر و کودک می شود. تغذیه با شیر مادر مواد زاید فراوری نمی کند، استفاده از شیر خشک با زباله هایی همانند بسته بندیهای قوطی شیرخشک و بطری و اتلاف کاغذ همراه است.

شیر مادر در هر زمانی با دمای مناسب و با توجه به نیاز کودک در دسترس اوست. و برای درست کردن شیر خشک نیاز به آب و استریل کردن بطری و سرشیشه و حمل آنها است. شیر مادر نیاز به حمل ندارد و هر کجا برود آمادگی فراوری شیر وجود دارد بدون آنکه گرم یا سرد باشد.

شیر هر مادر مناسب با نیاز کودکش می باشد و حتی شیر مادر دیگر مناسب همان کودک نمی باشد. مسلما شیرخشک از این خاصیت برخوردار نیست. یعنی ترکیب شیر هر مادر فرق دارد و با توجه به نارس بودن کودک و یا خیلی موارد دیگر این ترکیب متناسب با نیاز کودک تغییر می کند.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، صص281-277، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1860

به "درمان بچه ها مبتلا به اسهال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان بچه ها مبتلا به اسهال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید