بلوک لیکا: معایب و مقایسه آن با هبلکس

به گزارش مجله سرگرمی، با پیشرفت تکنولوژی و صنعت، تنوع در مصالح ساختمانی، از اجزای سازنده ساختمان مانند آجرها و بلوک ها،تیرچه ها و… گرفته تا ابزارهای مورد استفاده مانند تجهیزات و ماشین آلات نیز افزایش پیدا کرد. بلوکک های ساختمانی یکی از این اجزای سازنده است که با توجه به کاربری سازه، شرایط محیطی، زمان و بودجه نوع متفاوتی از آن به وسیله مهندسین یا کارفرمایان انتخاب میشود.

بلوک لیکا: معایب و مقایسه آن با هبلکس

بلوک لیکا یکی از انواع بلوک ساختمانی است که به خاطر ویژگی های خاص خود کاربردهای فراوانی در سازه ها مختلف دارد که در ادامه به این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

لیکا ماده ای است که از گرما دادن خاک رس در حوزه های مخصوص فراوری میگردد. در طی این فرایند گازهای خروجی باعث ایجاد حباب هایی در بافت رس شده که الگویی مانند کندوی زنبور عسل را در آن ایجاد مینماید. این تخلخل باعث سبک شدن رس و در نهایت مخلوط کردن آن یا آب و سیمان به منظور فراوری بلوک سیمانی لیکا میگردد. بلوک لیکا یک نوع بلوک سیمانی سبک است. بلوک های سبک معمولا دارای حفره هایی هستند که باعث کاهش وزن بلوک و افزایش خاصیت عایق آن میگردد. رایج ترین نوع بلوک لیکا معمولا دارای دو حفره است و ضخامت اطراف حفره ها به گونه ای طراحی شده است که بتواند فشاری تا حدود 70 کیلو بر سانتی متر مربع را تحمل کند. وزن پایین بلوک لیکا باعث سهولت در حمل و نقل آن و در نهایت صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی میگردد.

گفتیم که رایج ترین نوع بلوک لیکا دو حفره دارد اما انواع دیگری از بلوک لیکا مانند دیواری توخالی سه جداره،دیواری توخالی چهار جداره، بلوک دیواری توخالی ته پر، بلوک تیغه ای توخالی ته پر سه جداره و…..همانطور که از نام آنها پیدا است، هر کدام برای بخشی از سازه مثل دیوار تیغه یا دیوار معمولی مناسب هستند.

روش اجرای بلوک لیکا

برای اجرای بلوک های بتنی از ملات ماسه و سیمان استفاده میگردد، به طوری که ابتدا سطح تراز شده و حدود دو الی سه سانتیمتر ملات ریخته میگردد. سپس ردیف اول یا همان رگ اول از بلوک ها به صورتی که جداره آنها کاملا قائم باشد چیده میگردد. معمولا برای اینکه بلوک آب ملات را جذب نکند قبل از چیدمان کمی مرطوب میگردد. باید دقت کرد که در کلیه فرآیندهای ساخت و ساز با هر مصالحی جابجایی بلوک بعد از خشک شدن ملات نباید انجام گردد و و هر گونه تغییر در چیدمان بلوک ها باید قبل از خشک شدن ملات صورت گیرد. یکی از مزیت های بلوک لیکا این است که اگر در هنگام اجرا احتیاج تغییر ابعاد آن باشد احتیاج به خرد کردن آن نیست و به راحتی میتوان آن را تراش داد تا به ابعاد دلخواه در آید. بعلاوه باید توجه داشت که دیوارهای ساخته شده با بلوک لیکا باربر نیستند و فقط وزن خود را تحمل مینمایند.

پیشنهاد ویژه

سفره و رومیزی قلمکار چهارگلی

مشاهده قیمت و خرید

سفره رومیزی قلمکار طرح بته

مشاهده قیمت و خرید

سفره و رومیزی قلمکاری اصفهان

مشاهده قیمت و خرید

ابعاد بلوک لیکا

بلوک لیکا در 22 میزان متفاوت فراوری میگردد که هرکدام در موقعیت های مختلف و با کاربری متفاوتی هستند. بلوک های لیکا در ابعاد متنوع مانند 20*5*10، 40*10*20، 50*15*20و… فراوری میشوند. این ابعاد به تعداد جداره نیز بستگی دارند که بازهم بستگی به محل کاربری(سقف، دیوار، تیغه و…) دارد.

مزایای بلوک لیکا

  • وزن پایین: قبلاً هم اشاره کردیم که این بلوک ها از سبک دانه های متهلخل ساخته میشوند و این تخلخل باعث کاهش وزن بلوک میگردد. وزن پایین سبب افزایش سرعت اجرا شده و در زمان و هزینه و نیروی انسانی نیز صرفه جویی میگردد. بعلاوه باعث کاهش بار مرده سازه میگردد .
  • تنوع در ابعاد، شکل و کاربری: تفاوت در اشکال و ابعاد بلوک لیکا سبب توسعه کاربری آن شده است. این امر منجر به ایجاد امکان استفاده از این مصالح در بخش های متنوع ساختمان میگردد.
  • کاهش اسراف در مصالح: گفتیم که شکل پذیری بلوک های لیکا، احتیاج به خرد کردن و تطبیق ابعاد را از بین می برد . چرا که به سادگی تراش خورده و به شکل مورد نظر در می آیند.
  • عایق حرارتی: فضای متخلخل در بافت لیکا نه تنها باعث کاهش وزن بلوک میگردد بلکه به عنوان عایق نیز عمل میکند. این فضای خالی در بافت لیکا و بعلاوه فضای خالی حفره ها سبب عدم ورود گرما به محیط داخلی میگردد به گونه ای که از بلوک لیکا به راحتی میتوان در دیوارهای پیرامونی استفاده کرد بدون اینکه مواد عایق دیگری به کار رود.
  • مقاومت حرارتی: یکی دیگر از مزایای بلوک لیکا مقاومت آن در برابر آتش است. مقاومت حرارتی به میزان زمانی گفته میگردد که مصالح ساختمان در برابر آتش تخریب نمیشوند. از آنجایی که خود ماده لیکا در حرارت 1200 درجه سانتی گراد فراوری میگردد ، در برابر حرارت بالا نیز عملکرد خوبی دارد.

معایب بلوک لیکا

  • احتیاج به گچ کاری: به علت بافت لیکا برای اینکه بتوان روی آن، سفیدکاریانجام داد باید لایه ای از گچ روی آن قرار گیرد. خود هزینه ای اضافی است که سایر مصالح ساختمانی آن را ندارند.
  • خاصیت کم عایق صوتی: صوت در واقع ارزش هوا است که به گوش ما می رسد. بلوک های ساختمان از طریق اصطکاک در بافت خود این لرزش را به گرما تبدیل می نمایند . بافت متخلخل بلوک لیکا باعث کاهش اصطکاک و در نهایت کاهش خاصیت عایق میگردد.
  • شنمایندگی: بلوک های لیکا معمولا نسبت به سایر مصالح معدنی شنماینده تر هستند به همین علت به هنگام تراش باید دقت عمل بالایی به کار رود.
  • هزینه عایق سازی: برای عایق سازی صوتی و گاهی اوقات حرارتی ، فضای خالی بلوک با ملات و مواد عایق در میگردد. این امر نه تنها به بار مرده ساختمان اضافه میکند بلکه باعث افزایش هزینه ها و زمان ساخت و ساز نیز میگردد.

مقایسه بلوک لیکا و هبلکس

بلوک هبلکس یا aac نیز مانند بلوک لیکا نوعی بلوک سیمانی سبک به شمار میرود و از ترکیب سیمان، پودر آهک ، سیلیس و پودر آلومینیوم ساخته میگردد. این بلوک ها بر خلاف لیکا عایق های مناسبی هستند و در واقع معمولا به منظور عایق کاری ساختمان استفاده میشوند نه مصالح اصلی ساخت وسایل ساز! ابعاد بلوک هبلکس مانند بلوک لیکا بزرگ است و این امر باعث سرعت اجرای آن میگردد. یکی دیگر از شباهت های بلوک لیکا و هبلکس وزن پایین آنها است، البته درست است که اصولاً بلوک های سیمانی سبک وزن پایین تری نسبت به سایر مصالح دازند، اما این معمولا به خاطر وجود حفره ها است ولی بلوک هبلکس معمولا حفره ای ندارد و مانند لیکا به علت بافت مواد سازنده است که دارای وزن پایینی میباشد. این وزن پایین بار مرده سازه را کاهش داده و آن را در زمان زلزله ایمن تر میکند . بعلاوه هبلکس مانند بلوک لیکا از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است که این ویژگی باعث شده تا گزینه ای مناسب برای اطراف سیم کشی . لوله کشی های ساختمان باشد.

در نهایت باید گفت بلوک لیکا باید بسته به کاربری و خواسته های کارفرما انتخاب گردد. ممکن است برای هر سازه ای مناسب نباشد اما در صورت به کار رفتن در هر ساختمانی قطعا مزایای خود را به خوبی به نمایش خواهد گذاشت.

منبع: اتاق
انتشار: 23 خرداد 1401 بروزرسانی: 23 خرداد 1401 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 2069

به "بلوک لیکا: معایب و مقایسه آن با هبلکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوک لیکا: معایب و مقایسه آن با هبلکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید