اپل برای حذف ناچ آیفون سنسور تشخیص چهره را زیر نمایشگر مخفی خواهد کرد

به گزارش مجله سرگرمی، اینطور که به نظر می رسد، زمانی که اپل بتواند گوشی های آیفون خود را بدون ناچ و به صورت تمام صفحه تولید کند، احتمالا باز هم حسگر تشخیص چهره را هم درون آن ها قرار خواهد داد منتها در زیر نمایشگر.

اپل برای حذف ناچ آیفون سنسور تشخیص چهره را زیر نمایشگر مخفی خواهد کرد

تلاش شرکت ها برای تولید گوشی هایی تمام صفحه از سال هایی که اولین گوشی هوشمند وارد بازار شد تا الان ادامه داشته است. اگر دقت کنید، می بینید که هر سال با معرفی گوشی های تازه، بیشتر شرکت ها تلاش می کردند از حواشی دور نمایشگر تا آن جایی که فناوری و علم اجازه می داد بکاهند. این فرایند آنقدری ادامه پیدا کرد تا به اینجایی رسید که اکنون در سال 2021 ایستاده ایم؛ یعنی زمانی که حتی اولین گوشی تمام صفحه، بدون اینکه دوربین سلفی را به شکل مکاهمم پاپ آپ درون آن ببینیم راهی بازار شد (ZTE Axon 20).

برخی از شرکت ها نظیر وان پلاس، شیائومی، سامسونگ و هواوی، گوشی های خود را برای اینکه تمام صفحه به نظر برسند، با دوربین سلفی پاپ آپ راهی بازار کردند. اما خب این طراحی نبود که انتظار داشتیم ببینیم. در واقع آنچه که مد نظر بود، طراحی یک گوشی با دوربین سلفی بود که در زیر نمایشگر پنهان شود و نه روی فریم که هم باعث از بین رفتن خاصیت ضد آبی آن شود، هم گوشی را ضخیم و سنگین کند.

در نتیجه تلاش ها برای ساخت محصولاتی مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر آغاز شد و همانطور هم که در بالا به آن اشاره کردیم، ZTE اولین شرکتی بود که Axon 20 را با فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر راهی بازار کرد. اگرچه عملکرد این دوربین به خاطر محل قرارگیری اصلا جالب نبود اما باید تلاش و جسارت شرکت چینی را در زمینه تولید چنین محصولی تحسین کنیم؛ چرا که باعث شد شرکت های دیگر هم کار خود را در این زمینه با جدیت بیشتری دنبال کنند.

در این بین اما هنوز هیچ شرکت دیگری به صورت رسمی از محصولی با این فناوری رونمایی نکرد اما زمزمه شده سامسونگ برای گلکسی زد فولد 3 از این فناوری استفاده می کند. در این بین تمام شرکت های اندرویدی که حداقل پیروز به تعبیه دوربین زیر نمایشگر نشده اند، حداقل تلاش خود را برای کاهش حواشی بالا، پایین و کناره های نمایشگر انجام داده اند، اما اپل به نظر می رسد اصلا علاقه ای به این موضوع ندارد و جالب تر اینکه کاربران گوشی های این شرکت هم خیلی از این بابت ناراحت نیستند.

اپل از سال 2017 تصمیم گرفت حواشی بالا و پایین گوشی های خود را با حذف تاچ آیدی و اضافه کردن فیس آی دی کاهش داده و یک ناچ بزرگ را روی نمایشگر قرار دهد. درون این ناچ سنسورهای تشخیص چهره و مجاورت و دوربین سلفی قرار گرفتند تا بدین ترتیب آیفون ها به نمایشگری با بریدگی نسبتا بزرگ روی آن راهی بازار شوند. در شرایطی که شرکت های تولیدکننده گوشی های اندرویدی نظیر سامسونگ که اصلی ترین رقیب اپل هم به تعداد میرود توانستند با کاهش حواشی، از مرز 90 درصد نسبت نمایشگر به بدنه عبور کنند، اپل با گوشی های تازه خود هنوز به 90 درصد هم نرسیده است.

از سال 2017 که شرکت ها تلاش کردند حواشی گوشی ها را کاهش دهند، کاری که اپل انجام داد تماشا کردن بود. هیچ اتفاق خاص دیگری رخ نداد. این شرکت بدون هیچ علت خاصی تصمیم گرفت به جای استفاده از حسگر اثرانگشت درون صفحه، از حسگر تشخیص چهره به نام راه حل بازگشایی قفل درون گوشی هایش استفاده کند تا بدین ترتیب چهار نسل آیفون ها بدون هیچ نوآوری خاصی در طراحی نمایشگر و با یک ناچ نسبتا بزرگ روی آن راهی بازار شوند.

از طرفی با شیوع بیماری کرونا، کاربران آیفون به این نتیجه رسیدند که با پوشیدن ماسک که اجباری هم بود، نمی توانند گوشی را از طریق تشخیص چهره قفل گشایی کنند و باید حتما هر بار برای این کار ماسک خود را بر می داشتند. در حالی که با حسگر اثر انگشت این اتفاق بدون هیچ دردسری رخ می داد. با این حال شرکت مجبور شد با عرضه یک آپدیت، نحوه قفل گشایی را تغییر داده و زمانی که شخصی با ماسک قصد باز کردن قفل گوشی را داشت، مستقیما به صفحه وارد کردن رمز عبور هدایت می شد. یعنی در واقع آیفون ها در دوران کرونا یک گوشی کاملا معمولی بودند.

اپل هیچگاه به این قضیه اعتراف نکرده اما به نظر می رسد بالاخره کوتاه آمده و قصد دارد همان راستای را در پیش بگیرد که شرکت های اندرویدی سال هاست در آن حضور دارند. برای اثبات این موضوع باید به این نکته اشاره کنیم که اخیرا پتنتی از سوی اپل به ثبت رسیده که نشان می دهد این شرکت آمریکایی می خواهد هم فیس آیدی و هم تاچ آیدی را زیر نمایشگری با پنل OLED پنهان کرده و از هر دو حسگر در گوشی های آینده خود استفاده کند.

البته هیچ اشاره مستقیمی به این که در گوشی های آینده اپل از هر دوی این فناوری ها به صورت همزمان استفاده خواهد شد یا خیر نشده است اما با توجه به توضیحاتی که در پتنت آمده وب سایت Appleinsider هم متوجه آن شده، متوجه شدیم که اپل می خواهد قطعاتی را در زیر نمایشگر گوشی هایش تعبیه کند. بدین ترتیب شرکت می تواند به هدف خود که نمایشگر تمام صفحه هست دست پیدا کند تا بدین ترتیب دیگر کاربران گوشی های این شرکت مجبور نباشند برای چنین طراحی انتظار کشیده و مورد تمسخر دارندگان گوشی های اندرویدی قرار بگیرند.

نه تنها این، بلکه اپل توضیحاتی را در رابطه با روشی ارائه داد که از طریق آن می شود نزدیکی یک جسم به دستگاهی را که از نمایشگر ساطع نور بهره می برد متوجه شد. در این روش احتمالا نور از طریق یک دیافراگم شفاف روی سطح نمایشگر ساطع نور دریافت شده و سپس هم راستا و چگال شده و به سمت یک دریافت کننده نوری فرستاده می شود… این توضیحات که ادامه دار هم هستند، به شکل خیلی واضحی به حسگر تشخیص چهره ای اشاره دارند که اکنون روی نمایشگر قرار گرفته است اما قرار است طی سال های آینده در زیر نمایشگر تعبیه شود. اما کدام سال؟

با توجه به خبرهای اخیر، شنیده ایم که اپل قصد ندارد سری آیفون 13 را با فناوری حسگر تشخیص چهره، اثر انگشت و دوربین سلفی زیر نمایشگر راهی بازار کند. در نهایت شاید از اندازه ناچ روی صفحه کاسته شود اما خبری از نوآوری هیجان انگیز نخواهد بود. بنابراین باید حداقل منتظر آیفون 14 باشیم که گفته می شود آن هم قرار نیست از چنین فناوری بهره ببرد و در بهترین حالت فقط حسگر اثر انگشت درون نمایشگر خواهد داشت.

آیفون 15 اولین آیفون بدون ناچ خواهد بود

اینطور که به نظر می رسد، نه آیفون 13 و نه آیفون 14 قرار نیست با نوآوری خاصی راهی بازار شوند اما خب این احتمال وجود دارد که در همین گوشی ها شرکت آمریکایی بخواهد با قرار دادن یک سری قطعات در زیر نمایشگر، ناچ را کوچک تر از آنچیزی که اکنون شاهد هستیم کند. گفته می شود آیفون 14 از هر دو روش بازگشایی قفل صفحه یعنی اثر انگشت و تشخیص چهره پشتیبانی می کند که ظاهرا حسگر اثر انگشت در زیر صفحه تعبیه خواهد شد.

اما آیفون بدون ناچ به احتمال بسیار فراوان آیفون 15 خواهد بود؛ محصولی که می تواند رویای اپل را در راستای تولید یک گوشی تمام صفحه، به حقیقت تبدیل کند. گفته می شود در این گوشی تمام آنچه را که این روزها روی نمایشگر شاهد هستیم نظیر دوربین سلفی، حسگر تشخیص چهره، سنسور مجاورت و …، به زیر نمایشگر خواهد رفت و اپل هم زمان کافی برای محقق کردن این فناوری در اختیار دارد.

البته خبر خاصی در رابطه با اینکه آیفون 15، اولین آیفون بدون ناچ خواهد بود منتشر نشده بلکه امیدواریم در واقع که این اتفاق رخ دهد. این پیش بینی تحلیلگر معروف، مینگ چی کو هم بوده چون قطعا تا آن زمان، سامسونگ و سایر شرکت های اندرویدی یکی دو سالی هست که فناوری دوربین سلفی زیر نمایشگر را در گوشی های خود پیاده کرده اند. البته اگر این موضوع را در نظر نگیریم که همین حالا هم از لحاظ استفاده از حسگر اثر انگشت درون صفحه، دو سال از اپل جلو هستند.

اما یک نکته بسیار عجیب در این بین وجود دارد. در بین شرکت های اندروید، اگر شرکتی نتواند از لحاظ فناوری پا به پای نیازهای روز حرکت کند، محکوم به نابودی است. اما می بینیم اپل هر سال فروش فوق العاده ای را با آیفون های تازه تجربه کرده و سود هنگفتی به جیب می زند. جالب تر اینکه کاربران این شرکت تا زمانی که یک فناوری به شکل کاملا پخته و ارزان قیمت درون گوشی های آیفون به کار گرفته نشود به آن اهمیت خاصی نشان نمی دهند.

البته نمی توان پخته را کلمه مناسبی دانست، چرا که نمایشگر OLED، رفرش ریت 120 هرتز یا فناوری 5G، نمایشگر تمام صفحه و مواردی از این دست اصلا چیزی نیستند که در ابتدای راستا وجود داشته باشند و فناوری نابالغ شناخته شوند. مشکل اینجاست که اپل ظاهرا نمی خواهد تمام قابلیت های خوب ممکن را درون گوشی های خود مورد استفاده قرار دهد تا بتواند از این طریق مدل های آینده را با تنوع بیشتری راهی بازار کند. برخی از کاربران آیفون هم مادامی که یک فناوری درون گوشی های خود اپل مورد استفاده نگیرد، به آن علاقه ای نشان نمی دهند. به همین علت اپل به اندازه کافی فرصت خواهد داشت تا موارد یاد شده را درون گوشی هایش پیاده کند، منتها به نظر نمی رسد به این زودی ها این اتفاق رخ دهد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ چرا تقریبا چهار سال است که اپل تقریبا هیچگونه نوآوری خاصی درون طراحی گوشی های خود نداشته است؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1750

به "اپل برای حذف ناچ آیفون سنسور تشخیص چهره را زیر نمایشگر مخفی خواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل برای حذف ناچ آیفون سنسور تشخیص چهره را زیر نمایشگر مخفی خواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید