انجام مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر شهر زیرزمینی نوش آباد آغاز شد

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از آغاز مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر شهر زیرزمینی نوش آباد خبر داد.

انجام مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر شهر زیرزمینی نوش آباد آغاز شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان؛ فریدون الله یاری صبح امروز دوشنبه 26 شهریور 97، با اعلام گفت: در راستای تکمیل مطالعات باستان شناسی شهر زیرزمینی و اهمیت موضوع مرمت و حفاظت از این اثر شاخص ملی، تهیه نقشه های سه بعدی و مطالعات زمین شناسی (ورودی های 1 و 2) با اعتباری بالغ بر 45 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، افزود: در بخش تهیه نقشه های سه بعدی با استفاده از دستگاه لیزر اسکن پس از بررسی های زیاد و با توجه به محدودیت دستگاه های لیزر اسکن ثابت در برداشت چاه و کانال های موجود در شهر زیرزمینی، در نهایت دستگاه لیزر اسکن دستی (Geoslam-zeb-revo) انتخاب و عملیات تهیه نقشه سه بعدی با استفاده از این دستگاه صورت گرفت.

زهرا ساروخانی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد نیز در همین زمینه گفت: این دستگاه جدیدترین تکنولوژی را در این زمینه دارد که با توجه به عدم نیاز به استقرار ثابت، توانایی بالایی در برداشت تمام قسمت های شهر زیرزمینی از جمله کانال های باریک و چاه های عمیق دارد.

او افزود: در بخش مطالعات زمین شناسی نیز کلیه دیوارها و سقف بخش های کاوش شده در شهر زیرزمینی از نظر زمین شناسی بررسی و مطالعه شد. این بررسی ها شامل؛ معین جنس خاک و بستر زمین، ساخت لایه های مختلف سنگی، برداشت و اندازه گیری کلیه گسل ها، شکستگی ها و درزها است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد همچنین از نمونه برداری برای مطالعه جنس واحدهای سنگی کانال های شهر زیرزمینی به منظور تحلیل وضعیت پایداری و عوامل کنترل کننده خبر داد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 294

به "انجام مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر شهر زیرزمینی نوش آباد آغاز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر شهر زیرزمینی نوش آباد آغاز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید