کلیسای گئورگ؛ یادگار قاجار در بوشهر

به گزارش مجله سرگرمی، کلیسای گئورگ مقدس مربوط به دوره قاجار است و در بوشهر، محله شنبدی واقع شده و این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 با شماره ثبت 6514 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کلیسای گئورگ؛ یادگار قاجار در بوشهر

تاریخ کلیسای گئورگ

کلیسای گئورگ مقدس در سال 1235 خورشیدی (1819 میلادی) بوسیله خانواده آوادیان، از ارمنی های سرشناس ساکن بوشهر، و با یاری انگلیسی های ساکن بوشهر ساخته شد.

این کلیسا از زمان تأسیس تا سال 1948 میلادی فعال بود تا آنکه به دنبال فوت ملکومیان از ارمنی های سرشناس ساکن بوشهر، تمام اموال و اشیاء کلیسا به کلیسای وانک اصفهان منتقل گشت. در سال 1974 میلادی و به دنبال استقرار چند خانواده ارمنی دیگر در بوشهر هیئت ارمنی، کلیسا را تعمیر و با فرستادن اشیاء مورد احتیاج مجدداً فعال نمود ولی با گذشت چند سال باز هم فعالیت کلیسا متوقف گشت.

کلیسای گئورگ مقدس در بوشهر، محله شنبدی واقع شده است

معماری کلیسای گئورگ

کلیسا در زمینی مستطیل شکل واقع شده و ساختمان اصلی آن پلانی شبیه به یک چلیپا دارد. در دو طرف بنای کلیسا حیاطهایی قرار دارند که برای دفن مردگان اختصاص داده شده بود. بنای کلیسا به صورت قرینه در عرض طراحی شده و از بالا به صورت صلیب دیده می شود. این بنا شامل تالار اجتماعات، محراب، اتاقهایی در دو طرف محراب و دو راهرو در دو طرف تالار می باشد. کلیسا فاقد برج ناقوس بوده و دو ناقوس فلزی آن به صورت عرضی بر فراز راهروی شمالی کلیسا قرار داشتند.

هفت ستون چوبی که قسمت فوقانی آنها به شکل زیبایی با چوب تزئین شده است به استحکام سقف یاری می نمایند. مهمترین و شکیل ترین قسمت کلیسا محراب آن است که بوسیله پله هایی که به صورت قرینه در دو طرف آن قرار دارند به تالار متصل می شود. این بخش از یک مربع تشکیل شده است که سه ضلع آن طاقنما بوده و از سمت غرب (جنوب غربی) به تالار باز می باشد. قسمت فوقانی بوسیله گوشه سازی به هشت ضلعی و سپس دایره تبدیل شده و پوشش محراب به صورت گنبد بر روی آن قرار می گیرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1314

به "کلیسای گئورگ؛ یادگار قاجار در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای گئورگ؛ یادگار قاجار در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید