معرفی کتاب: بازاریابی حسی

کتاب بازاریابی حسی نوشته شاز اسمیلانکی یک راهنمای کاربردی تجربه تعاملی برند می باشد که توسط پرویز درگی و محمد سالاری ترجمه شده است.

معرفی کتاب: بازاریابی حسی
  • بازاریابی حسی که در حوزه ارتباطات بازاریابی مورد توجه محافل مرتبط قرار می گیرد از دل این چالش ها سر بر آورده است و پاسخی به احتیاج بازاریاب ها برای برقراری ارتباطی دو طرفه، هماهنگ با زندگی عادی مخاطب و بدون ایجاد مزاحمت، است تا با بهره گیری از حواس پنجگانه مشتری به نحوی مثبت به ماندگاری برند در حافظه وی منجر شود.
  • بازاریابی حسی برای مشتری خاطره ای به یاد ماندنی و جذاب ایجاد می نماید که طی آن مشتری با لمس کردن، چشیدن، بوئیدن، شنیدن و دیدن محصول، (غوطه وری در برند)، فرصت تجربه برند را داشته باشد.
  • بازاریابی حسی با استفاده از ذهن هیجانی مشتری در جستجوی مدیریت تجربه مشتری (CEM) به منظور تبدیل حامیان برند به مروجین و مبلغین برند است.
  • بازاریابی حسی با طراحی و اجرای تجربه زنده برند برای مشتریان، در پی به زندگی آوردن برند است تا سطح قابل قبولی از برنداشتغالی را در زندگی مشتری ایجاد کند.
  • بازاریابی حسی طی سالهای اخیر توانسته است سهم رو به رشدی از بودجه های بازاریابی را به خود اختصاص دهد و جای خود را در بین کانالهای ارتباطی بازاریابی مستحکم کند.

کتاب بازاریابی حسی (راهنمای کاربردی برای تجربه تعاملی برند) در سال 2009 در انگلستان و سپس در آمریکا به چاپ رسید است. این کتاب ضمن آنالیز پشتوانه ها و وزن علمی این متدولوژی، به صورت گام به گام روش طراحی و اجرای کمپین های بازاریابی حسی را مورد کنکاش قرار داده است.

مصرف نمایندگان به طور مداوم در معرض سیل آسای پیامهای سنتی و مکرر تبلیغاتی قرار دارند. پیامهائی که آنان را به صورت روزمره بمباران و دیدن برنامه های تلویزیونی آنان را قطع می نماید یا در فعالیتهای روزانه بر سر راه آنان قرار می گیرد. این حقیقت را نمی توان نادیده گرفت که اگر یک آگهی تبلیغاتی را به دفعات کافی ببینید، احتمال بیاد آمدن آن جائی و زمانی در هنگام خرید، زیاد است. این بدانمعنی نیست که مصرف نمایندگان خرید می نمایند زیرا دارای یک ارتباط هیجانی واقعی با این برند هستند؛ بلکه معمولاً فقط به این علت می خرند چون توجه آنها به برندی جلب شده که بلندتر فریاد زده است. این رویکردی قدیمی به ارتباطات بازاریابی است که با سرعت در حال مردن می باشد.

برندها می آموزند که جهت کسب ارزش مادام العمر از مشتریان خود به وسیله وفاداری مشتری، بایستی بهای آن را نیز بپردازند. ارتباطات بین برندها و مشتریان هدف آنها در حال دگرگونی شدید است. عصر جدید بازاریابی، یعنی عصر بازاریابی حسی، بر ارائه یک تجربه افسانه ای مرتبط با برند برای مشتری هدف است تا در زندگی آنها به ارزشی افزوده بیانجامد و نهایتاً به یادآوری بازاریابی برند توسط مصرف نماینده منجر شود - آنهم نه به این علت که بلندتر فریاد زده، بلکه به دلیل آنکه تجربه ای فراموش نشدنی را برای او فراهم نموده است.

مردم هر روزه در خصوص تجربه های خود با یکدیگر مصاحبه می نمایند زیرا زندگی بالاخره ترکیبی از تجربه های روزمره است. تجربه ها واقعی هستند. آنها واقعیت زندگی می باشند. اگر فردی مطابق معمول به فعالیت روزانه خود مشغول باشد و در این روال طبیعی به تجربه ای مثبت از یک برند روبرو شود، آنگاه احتمال مصاحبه و اشاره به آن با دیگر افرادی که طی روز ویا حتی هفته ملاقات می نماید، بسیار خواهد بود. شما با ارائه تجربه ای مثبت به افرادی که پول با کوشش حاصل شده خود را صرف خرید کالاها و خدمات شما می نمایند، به تقویت و ایجاد یک رابطه واقعی بین مشتریان و برندهای تان اقدام نموده اید.

بازاریابی حسی یک متدولوژی خاص است که به شدت و سرعت در حال دگرگون ساختن چهره بازاریابی (آنگونه که تا کنون می شناخته ایم)، می باشد. این کتاب یک راهنمای عملی برای بازاریابی حسی است. خوانندگان این کتاب با بکاربستن متدولوژی بازاریابی حسی در ارتباطات بازاریابی خود متوجه خواهند شد که مصرف نمایندگان کالا و خدمات آنان به حامیان، هواداران و حتی توصیه نمایندگان برند شان تبدیل شده که شخصاً این برندها را به دیگران توصیه نموده و نهایتاً مهمترین فعالیت بازاریابی را از جانب آنان به اجراء در می آورند. این کتاب کوشش نموده است تا نشان دهد چگونه بازاریابی حسی در شرایط جاری بازاریابی، مفید واقع می شود و چگونه آن را برنامه ریزی، اجراء و ارزیابی کنیم تا به بهترین نتایج نائل آئیم. مثالهای ارائه شده (موردی و کلی)، بر تعاملات با مشتریان متمرکز است و نشان می دهد بازاریابی میدانی چگونه می تواند در هر بخش و در خصوص هر مشتری هدف، بکارگرفته شود و بهترین نتیجه را از هر کانال ارتباطی بازاریابی حاصل کند. این کتاب به بسیاری افسانه ها و نقدها در خصوص هزینه، دسترسی و ظرفیت های اندازه گیری بازاریابی حسی اشاره می نماید و بین عبارات بازاریابی حسی و تجربه زنده از برند تمایز قائل می شود.

تجربه زنده از برند که یک ارتباط دو جانبه مرتبط با برند بین مصرف نمایندگان و برندها است، می تواند به صورت چهره به چهره یا از راه دور به اجراء در آید. این تجربه های زنده که برای به صحنه زندگی آوردن آنها و ارائه ارزش بیشتر به مصرف نمایندگان طراحی شده است، در مرکز رویکرد بازاریابی حسی واقع شده است که در این کتاب به طور مشروح در خصوص آن صحبت به میان آمده است. فلسفه آن ساده است. بنابراین دیگر کانالهای ارتباطات بازاریابی غیر زنده(سنتی و نوآورانه)، از این تجربه زنده از برند الهام می گیرند و پیرامون آن برای افزایش تأثیر این ایده بزرگ یکپارچه می شوند.

محتوای این کتاب در خصوص مدل های برنامه ریزی و اجراء خلاقانه سعی و آزمون شده ای است که بهترین عملکرد را تسهیل نموده و به کمپین های پیروز بازاریابی حسی منجر می شود. این کتاب که مناسب خوانندگانی از شرکتهای کارفرمای صاحب کالا و خدمات، شرکتهای مجری بازاریابی حسی و ...می باشد، در نظر دارد چارچوب فلسفی و برنامه ریزی خاصی را ارائه کند که بتواند برای هر مصرف نماینده در نقطه تماس و در خصوص تمامی ارتباطات بازاریابی بکارگرفته شود.

این کتاب که توسط انشارات بازاریابی منتشر شده است کوشش دارد تا به عنوان یک دستورالعمل کاری برای بازاریاب های عصر جدید یعنی بازاریاب های حسی، مورد استفاده قرار گیرد.

علاقه مندان برای اطلاع بیشتر و خرید کتاب می توانند با شماره تلفن 71 و 66408251 تماس بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 8 مهر 1398 شناسه مطلب: 308

به "معرفی کتاب: بازاریابی حسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب: بازاریابی حسی"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید