محققان ایرانی لباس خواب هوشمند ابداع کردند

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان ایرانی در دانشگاه MIT نوعی پارچه ابداع نموده اند که حاوی دستگاه هایی ساده برای رصد ضربان قلب و تنفس است. به این ترتیب افراد به زودی می توانند با لباس خواب های الکترونیکی بخوابند.

محققان ایرانی لباس خواب هوشمند ابداع کردند

علی کیاقادی و زهره همایونفر نمونه اولیه از این لباس را ابداع نموده اند که در اصل لباس خوابی معمولی مجهز به فناوری های رصد علائم حیاتی بدن است. لباس خواب مذکور هفته جاری در کنفرانسUbocomp2019 در لندن نمایش داده می گردد.

پروفسور تریشا اندروز و دیپاک گانسان بر این پروژه نظارت نموده اند. اندروز در این باره می گوید: چالش پیش روی ما دستیابی به سیگنال علائم حیاتی بدن انسان بدون تغییر در زیبایی یا جنس پارچه بود. به طور معمول مردم تصور می نمایند پارچه های هوشمند لباس های تنگی هستند که حسگرهای مختلفی در آنها تعبیه شده تا سیگنال های حیاتی بدن انسان را رصد نمایند. اما پر واضح است که چنین لباسی برای استفاده روزمره و به خصوص خواب مناسب نیست.

گانسان نیز در این باره اضافه نمود: لباس خواب باید آزاد باشد . اما بخش هایی از لباس به بدن ما فشرده می گردد مانند بالاتنه لباس در بخش قفسه سینه. هنگامیکه بازوی فرد روی تختخواب قرار می گیرد فشار آرامی از سوی لباس خواب یا پتو به آن وارد می گردد.

مشکل آنجا بود که سیگنال های علائم حیاتی به طور جداگانه و مربوط به بخش خاصی از بدن، چندان مورد اعتماد نیستند. اما اطلاعات مربوط به حسگرهای مختلف که در نقاط متفاوت بدن قرار گرفته اند به طور هوشمندانه اطلاعات ترکیبی دقیق تری ارائه می نماید. به همین دلیل محققان این گروه یک حسگر پارچه ای جدید طراحی کردند و آن را با حسگرهای الکتریسیته تماسی(triboelectric) ترکیب کردند. این حسگرها در صورت تماس با بدن انسان فعال می شوند.

با ترکیب این دو حسگر محققان توانستند لباس خوابی راحت ابداع نمایند. آنها همچنین روشی برای تحلیل اطلاعات ابداع کردند تا سیگنال های به دست آمده از نقاط مختلف بدن را با یکدیگر ترکیب نمایند. آنها با یاری این روش توانستند سیگنال های فیزیولوژیکی بدن انسان در وضعیت های مختلف را آنالیز نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 363

به "محققان ایرانی لباس خواب هوشمند ابداع کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان ایرانی لباس خواب هوشمند ابداع کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید