دست های پرتوان دانش بنیانی، سامانه 4030 را توسعه دادند

به گزارش مجله سرگرمی، یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه فناوری های مخابراتی پیروز به تولید سوئیچ های تلفنی شده است که مخابرات ایران از آن برای راه اندازی سامانه پاسخگویی و غربالگری کشوری استفاده می کند.

دست های پرتوان دانش بنیانی، سامانه 4030 را توسعه دادند

گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، در ابتدای شیوع کرونا در کشور سامانه تلفنی 4030 برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص بیماری ناشی از ویروس کووید-19 راه اندازی شد. مخابرات ایران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سامانه 4030 برای غربالگری خانواده های ایرانی نیز استفاده کردند. شاید جالب باشد که بدانید سوئیچ های مخابراتی مورد احتیاج برای راه اندازی این سامانه توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی و تولید شده است.

این شرکت دانش بنیان فعالیت اولیه خود را در سال 1379 در قالب یک هسته تحقیقاتی شروع کرد، در سال 1385 شرکت به صورت رسمی تأسیس شد و از آن زمان تا به امروز در زمینه طراحی و تولید سوئیچ های مخابراتی نسل جدید با ظرفیت بالا فعالیت می کند. حدود 100 نفر در این مجموعه که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مستقر است، فعالیت می کنند.

سوئیچ مخابراتی چیست؟

سوئیچ دستگاهی است که عملیات پردازش، محاسبه شارژینگ، اطلاعات تماس، قطع و وصل کردن شماره تلفن ها، ارتباط بین مراکز و ... را کنترل می کند. درواقع سوئیچ دیجیتال قلب و مرکز کلیه ارتباطات تلفتی به شمار می رود. سوئیچ های قدیمی بسیار بزرگ بودند اما با پیشرفت تکنولوژی نمونه های جدیدی به بازار آمد که علاوه بر اشغال فضای کمتر، سریع تر نیز کار می کردند.

انوشیروان مرآت، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان می گوید؛ سوئیچ ها در زیرساخت های ارتباطات مخابراتی و تلفنی کاربرد دارند. چند نوع سوئیچ وجود دارد؛ سوئیچ های پرظرفیتی که در شبکه عمومی مخابرات کاربرد دارند و اپراتورها از آنها برای سرویس دهی تلفنی به عموم مردم استفاده می کنند. سازمان های بزرگ نیز از سوئیچ ها برای ارتباطات مخابراتی و تلفنی داخل سازمانی استفاده می کنند.

مزیت های سوئیچ های نسل جدید

سوئیچ های نسل جدیدی که این شرکت تولید می کند، ظرفیت چند صد هزار و میلیون شماره را دارند. همچنین سوئیچ های نسل جدید در مقایسه با سوئیچ های مخابراتی نسل های قدیمی مزیت های بسکمک دارد که می توان به اشغال فضای کمتر، سهولت و سرعت در نصب، راه اندازی، بهره برداری و نگهداری اشاره کرد. این سوئیچ ها نه تنها هزینه نگهداری را به شدت کاهش می دهند، بلکه امکان راه اندازی سریع تر، آسان تر و کم هزینه تر را برای سازمان ها فراهم می کنند.

لازمه های موفقیت یک محصول جدید در بازار

به گفته مرآت؛ این محصول یک فناوری زیرساختی است و هزینه بالایی دارد. یکی از مشکلاتی که هر شرکت و کسب وکار نوپایی با آن روبرو می شود این است که مشتری یک محصول جدید را به دشواری می پذیرد. بنابراین محصول باید ثابت کند که تمام احتیاجهای مشتری را پوشش می دهد و قادر به رقابت با نمونه های خارجی است. معمولا کمپانی های بزرگ و بین المللی در حوزه مخابراتی کار می کنند و بسکمک ترجیح می دهند به جای محصولات داخلی از نمونه های چینی و اروپایی استفاده کنند.

وی می گوید؛ بنابراین محصول داخلی و جدید برای موفقیت در بازار احتیاج به شناخته شدن دارد. خوشبختانه این اتفاق در سال های اخیر برای محصول ما افتاده و مشتریان از محصولات ما استفاده می کنند. تجاری سازی سوئیچ مخابراتی مخصوص حوزه سازمانی (با ظرفیت متوسط) هشت سال پیش و سوئیچ مخصوص شبکه مخابرات عمومی با ظرفیت چند میلیونی چهار سال قبل رخ داد.

حمایت ها زمینه ساز رقابت است

مرآت می گوید؛ حمایت هایی که از شرکت های فناور، دانش بنیان و تولیدی انجام می شود، حمایت های موثری است که به رقابت پذیری این شرکت ها کمک می کند. این امر بدین معناست که یک شرکت نوپا قادر خواهد بود محصولی تولید کند که قابلیت رقابت با شرکت های بزرگ و بین المللی را دارد.

سال ها قبل، برای راه اندازی یک مرکز مخابراتی 20 هزار شماره ای به ساختمانی بزرگ و تعداد زیادی پرسنل برای نگهداری از تسهیلات آن احتیاج بود. همچنین به سیم کشی های بسیار و هزینه تأسیساتی بالا احتیاج داشت و نگهداری از آن پیچیدگی و هزینه زیادی در برداشت. بنابراین افتتاح چنین مرکزی چند سال زمان می برد اما با فناوری های نسل جدید این رویداد طی چند روز، با هزینه بسیار کمتر و تعداد نفرات کمتر انجام می شود.

ارائه خدمات بهتر و سریع تر به مشتری با سوئیچ های نسل جدید

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان فعال در حوزه سوئیچ های مخابراتی؛ فناوری جدید نسبت به نسل گذشته بهبودهای بسکمک یافته است که این امر امکان ارائه خدمات سریع تر و با قیمت کمتر را به مشتریان می دهد. برای مثال صنعت خودرو را در نظر بگیرید، کارکرد پایه ای آن از ابتدا تا به امروز رساندن مسافر از مبدا به مقصد بوده است. با این حال خودروهای امروزی تفاوت بسکمک با خودروهای 50 سال قبل دارند و بهبود یافته هستند. هر کدام از این بهبودها با انجام حجم زیادی کار علمی، تحقیقاتی و پژوهشی میسر شده است. این اصلاحات سال ها و دهه ها طول کشیده و هر کدام ارزش افزوده خاصی را به محصول اضافه کرده است.

وی می گوید؛ در حوزه سوئیچ نیز فرایند پیشرفت به همین شکل است. سوئیچ های قدیمی هزینه های بسکمک روی دست مشتری می گذاشتند، فضای زیادی می گرفت و راه اندازی آنها فرایند بسیار زمان بری بود. در فناوری جدید یک سوئیچ 100 هزار شماره در یک فضای یک متر مربع قرار می گیرد. این امر بدین معناست که امکانات بهتر و سریع تری در اختیار مشتری قرار گرفته، فرایند توسعه کارها سریع تر شده و هزینه ها نیز کمتر شده است.

4021/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1033

به "دست های پرتوان دانش بنیانی، سامانه 4030 را توسعه دادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست های پرتوان دانش بنیانی، سامانه 4030 را توسعه دادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید