پیوند دیروز باشکوه با فردایی شکوهمندتر

به گزارش مجله سرگرمی، اخیرا موزه ملی ایران میزبان جمع فرهیخته باستان شناسان ایران و 9 کشور دنیا بود تا نتایج و دستاوردهای پژوهش های خود را در مورد کاوش ها و مطالعات این حوزه ارایه نمایند. شانزدهمین گردهمایی سالانه باستان شناسان انگیزه ای برای قدردانی از اندیشمندان و فرهنگ پژوهانی بود که در سایه همت و کوشش ارزنده شان، دیروز شکوهمند این دیار کهن به فردایی روشن تر و شکوهمندتر پیوند می خورد و دستاوردهای شگرف کاوش ها و پژوهش های نغزشان دستمایه صیانت بهتر از داشته ها و گنجینه های تاریخی و فرهنگی و موجب غنابخشی، بالندگی و پویایی افزونتر این عرصه می گردد.

پیوند دیروز باشکوه با فردایی شکوهمندتر

در واقع گردهمایی های سالانۀ باستان شناسی، هم برای باستان شناسان و هم برای جملگی اهل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، حکم بهار و نوروز را دارد و حکم استقبال از نوشدن و نوشدگی، طراوت و تازگی.

و به راستی چه رازی است در گردش ایام و نوشدن های پیاپی و سالانه؟ آدمیزادگان در جستجوی چیستند که هریک چندی نوشدنشان باید است؟ و در باستان شناسی، که خود ذاتاً حرفه ای است بس حرفه ای، در تکاپوی شناختن هرآنچه کهن است و نشان از کهنگی دارد، چرا باید در انتظار نو شدن ها بود؟ این نکته شاید در نخستین گام متناقض بنماید و البته غریب! اینکه جستجوگران گذشته های دور و فراموش شدۀ غبار روزگاران را نیز نوشدن احتیاج است.

بی تردید گوهر و جوهر آدمی را از ازل با پویایی سرشته اند، با جستجو، با یک آن از تلاش و تلاش دست برنداشتن؛ آری انسان و فرهنگ انسانی را با ایستایی سروکار نیست، انسان و فرهنگ او نمی ایستد و نمی ایستند، چه آنکه ایستادن همانا جمود است و خمود است و رکود. و فرهنگ نه جامد است، نه خموده و نه راکد؛ که اگر اینگونه باشد فرهنگ نیست، که اگر بدین سان باشد مُرده است.

و مگر نگفته اند که باستان شناسی همانا فرهنگ پژوهی است و باستان شناس، همانا فرهنگ پژوه. پس چگونه ممکن است باستان شناس در بند کهنگی ها بماند و به نوشدن ها نیندیشد؟ روز و روزگار ایستایی نمی گیرد و دائم در تکاپوی تغییر است و باستان شناسی نیز همین گونه است و خواهد بود. باستان شناس حکیمی است که هم گذشته و کهنگی ها را نیک می شناسد، و هم راه و رسم نوشدن ها را می داند؛ چه آنکه گفته اند: گذشته چراغ راه آینده است.

ایران امروز هم ایرانی در تکاپوی نوشدن است، در تکاپوی به و بهتر شدن؛ ایران امروز ایرانی است دائماً در حال تغییر، پر تحرک، عاری و بَری از جمود و خمود و رکود؛ ایرانی زنده، پویا و مانا. سرزمین ما برای دست یافتن به همۀ امکانات و مقتضیات نوشدن و نوشدن ها، گذشتۀ خویش را فراموش نمی کند، و نیز فرهنگ، کیش و آیین خویش را.

ایران امروز، ایران اسلامی مدرن، ایران اسلامی بروز شده، ایران اسلامی نوشده است و می خواهد که باشد، با تمسک، تکیه و تأکید بر فرهنگ و آیین دیرینه و گران سنگ خویش.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ساحت پژوهشی آن در این میان، یار و یاور نظام، حکومت، دولت و مردم است برای دست یابی آگاهانه، فرهنگمندانه و فرهنگ شناسانه به مبانی نوشدن، مدرنیته و روزآمدی، با اتکا به گذشته ای درخشان و میراثی ماندگار.

در این نوروز باستان شناسی و در آستانۀ سال نو، بار دیگر بر اهمیت صندلی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در جهت تبیین سیاست های راهبردی امروز، برای مواجهه و مقابله با تندبادهای دنیا نو و دنیا آینده تأکید می کنم و امیدوارم سال آینده سال رابطۀ تنگاتنگ و پرثمر و هدفمند مدیریت و بدنۀ کارشناسی سازمان با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری باشد؛ و انشاءالله سال آینده سالی آکنده از هماهنگی، همکاری و همراهی میان معاونتهای سازمان با پژوهشکده های ذیربط در پژوهشگاه خواهد بود، به ویژه آنکه با عنایت به مفاد قانون برنامه ششم مبنی بر پیوست تخصصی میراث فرهنگی برای طرح های مهم و توسعه ای، وظیفه پژوهشگاه در مطالعات حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس خطیرتر شده و لذا دقت بیشتر در اجرای طرح ها برای جلوگیری از تخریب و امحاء آثار تاریخی- فرهنگی، مورد انتظار است.

در سرانجام تاکید می کنم مدیران و مجموعۀ اعضای هیئت علمی و کارشناسان پژوهشی و دیگر همکاران پژوهشگاه با اشراف به وظیفه و مسئولیت سنگینی که بر دوش دارند، باید بیش از پیش، سازمان را در جهت نیل به اهداف عالیۀ نظام اسلامی در قلمرو فرهنگ و حوزۀ صیانت از گنجینه ها و داشته های فرهنگی و تاریخی ایران عزیز کمک رسانند. از آحاد مردم فرهنگ دوست کشورمان نیز انتظار می رود با همراهی و همگامی بیشتر در صیانت از آثار تاریخی- فرهنگی کشور، سهم ارزنده خود را در این زمینه ایفا کرده و همچون همواره از میراث گرانقدر ایران اسلامی پاسداری نمایند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 169

به "پیوند دیروز باشکوه با فردایی شکوهمندتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیوند دیروز باشکوه با فردایی شکوهمندتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید