رمزگشایی از نمادها، چهره ها و پیغام های روی دلار

به گزارش مجله سرگرمی، امروز چنده؟! چقدر رفته بالا؟! میگن تا زمستون تا فلان قدر میاد بالا! اینها سوالاتی است که حالا دیگر تبدیل به بخشی از مکالمات روزمره ما گردیده است. همه اش هم به خاطر یک مشت دلار. بالا و پایین رفتن های قیمت واحد پول یک کشور در آن سوی کره خاکی دارد روی زندگی بعضی از ساکنان این طرف کره خاکی تاثیر می گذارد و زندگی شان را قبض و بسط می دهد.

رمزگشایی از نمادها، چهره ها و پیغام های روی دلار

به گزارش خبرنگاران، جام جم آنلاین در ادامه نوشت: انگار که همین الان ایده بازار آزاد اقتصاددان های لیبرال محقق گردیده و یک عده از علمای اقتصادِ هموطن هم زیرش دارند سینه می زنند. بازار آزاد چیست؟! عرض می کنیم. اینکه قیمت کالاها و خدمات بر مبنای عرضه و تقاضای صرف مشخص گردد و هیچ دخالتی در تنظیم قیمت ها صورت نگیرد، ایده اتوپیایی بازار آزاد است. همان چیزی که امروز سازمان هایی مثل تجارت جهانی و خیلی از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی مدعایش را دارند و مدام هم دارند برای حذف تعرفه هایی که بعضی کشورها روی واردات اعمال می نمایند فشار می آورند.

حقیقت ماجرا این است بعضی کشورها چون صنایع جوان داخلی شان توانایی رقابت با کمپانی های باقدمت و ریشه دار و سرمایه دار خارجی را ندارد برای حمایت از آنها روی کالاهای وارداتی، مالیات های مختلف می بندند تا به مرور و خریدن زمان، فرصت را برای رشد صنایع داخلی فراهم نمایند تا رقابت در شرایط عادلانه تری صورت گیرد. چیزی که به مذاق بسیاری از کشورهای پرچمدار اقتصاد آزاد خوش نمی آید. در راس این ها هم ایالات متحده است. همین چند وقت قبل هم روابط اروپایی ها و آمریکایی ها سر همین قضیه شکرآب گردیده بود. حالا این موضوع چه ارتباطی با گروه فرهنگی روزنامه دارد؟ این را هم عرض می کنیم. ما در گروه فرهنگی رفتیم سراغ بعضی از طرح ها و تصاویری که روی دلار چاپ گردیده و اینها را دیرینه شناسی کردیم. به نتایج جالبی هم رسیدیم. اگر می خواهید مشروح ماجرا را بدانید با ما همراه شوید.

همه برای آمریکا

حالا درست است که پیدا کردن دلار الان به رویا تبدیل گردیده و بردن اسم 100 دلاری هم فیوز آدم را می پراند اما حالا در نظر بگیرید که 100 دلاری یکی از باارزش ترین اسکناس های تاریخ بشر است و تصویر بنیامین فرانکلین رویش منقوش گردیده (ما هم 100 دلاری را از نزدیک ندیده ایم و تصویرش را توی گوگل سرچ کردیم!).

بنیامین فرانکلین را از معماران و بنیانگذاران آمریکای نوین می دانند که هرچند رئیس جمهور نبوده، اما از سیاستمداران و بزرگان ایالات متحده محسوب می گردد. فرانکلین درست برخلاف ادعاهای امروز اقتصاددانان لیبرال بازار آزاد بر افزایش تعرفه های گمرکی تاکید داشت. جالب است بدانید که او استدلال می کرد تا تولیدی های آمریکایی باید در رقابتی برابر با صنایع غیرآمریکایی محافظت شوند و اگر این رقابت نابرابر صنایع غیرآمریکایی با آمریکایی ادامه پیدا نمایند از تولیدی های آمریکایی جز نامی در تاریخ باقی نخواهد ماند. صاحب تصویر باارزش ترین اسکناس تاریخ بشر هیچ اعتقادی به حذف تعرفه های گمرکی و تجارت آزاد نداشت مگر این که صنایع داخلی کشور متبوعش بعد از حمایت های دولتی به حدی از رشد برسند که بتوانند با صنایع خارجی رقابت نمایند.

تجارت جهانی؟! 200 سال دیگر

آبراهام لینکلن از دیگر سیاستمداران و روسای جمهوری آمریکاست که بین ما فارسی زبان ها هم بیشتر شناخته می گردد از بس که جملات عجیب و غریب و شاخداری به ناف آن مرحوم بسته اند. از این جهت جناب لینکلن شباهت زیادی با پروفسور سمیعی و دکتر شریعتی دارد! تصویر جناب لینکلن روی اسکناس های 5 دلاری نقش بسته است. او هم از کسانی بود که طبق ادعای پروفسور چنگ در دوران جنگ داخلی آمریکا، تعرفه های گمرکی کالاهای وارداتی را به بیشترین حد خود افزایش داد و به سقف رساند. اولیس گرانت دیگر رئیس جمهور آمریکا که تصویرش روی اسکناس های 50 دلاری خودنمایی می نماید از کسانی بود که در برابر فشارهای انگلیسی ها به آمریکا برای پذیرش قوانین تجارت آزاد گفته بود: 200 سال دیگر که آمریکا حداکثر بهره ممکن را از حمایت های دولتی برد [صنایع داخلی اش به رشد کافی رسیدند] آن وقت آمریکا هم تجارت آزاد را خواهد پذیرفت!

همان طور هم شد. سازمان تجارت جهانی به عنوان یکی از بازوهای اصلی تجارت جهانی در سال 1995 تاسیس شد و ایالات متحده آمریکا یکی از اصلی ترین بنیانگذاران آن بود. پیش بینی گرانت 65 سال زودتر محقق شد و آمریکا قبل از 200 سال به نقطه ای رسید که بتواند روی پای خودش بایستد و وارد بازی جهانی تجارت گردد.

تعصب به جنس ساخت آمریکا

خب قدری از برج عاج خودمان بیاییم پایین تر. احتمالا نام جورج واشنگتن به گوشتان خورده. استاد اولین رئیس جمهور ایالات متحده بوده و تصویرش هم رفته روی اسکناس های یک دلاری. جالب است بدانید که جناب واشنگتن برخلاف منویات امروزی سیاستمداران آمریکایی که مدافع نعل به نعل بازار آزاد هستند در مراسم شروع ریاست جمهوری اش با دهن کجی به پارچه های باکیفیت انگلیسی به جایش از پارچه های ساخت وطن استفاده کرد. احتمالا اگر واشنگتن امروز بود، سازمان تجارت جهانی او را به دلیل نقض ضوابط جهانی تجارت آزاد متهم می کرد و گوشش را می پیچاند. حالا احتمالا برایتان جالب تر می گردد که بدانید این جناب واشنگتن همان کسی است که همیلتون متعصب و آنتی بازارآزادی را به وزارت خزانه داری منصوب کرد تا راه را برای سرمایه گذاری های دولتی باز کند.

دار زدن وزیر خزانه داری

اسکناس 10 دلاری را احتمالا دیده اید، تصویر جناب الکساندر همیلتون روی این دلار منقوش گردیده جناب همیلتون به مانند دیگر روسای جمهور آمریکا فرد شاخی نبوده. در سوابقش وزارت خزانه داری ایالات متحده به چشم می خورد. همین وزارتخانه ای که در سال های اخیر هر جا پایش به میان آمده، راه را برای فعالان اقتصادی ما تنگ نموده. جناب همیلتون طبق اعلام پروفسور هاجون چونگ استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج از معماران اقتصادی آمریکا بوده است. جالب است بدانید که جناب معمار در 33 سالگی وزیر خزانه داری آمریکا گردیده. راهبرد اصلی اش هم حمایت و زیر پر و بال دریافت صنایع تولیدی آمریکایی در برابر واردات و صنایع خارجی بود. طبق چیزی که پروفسور جون چونگ در کتاب 23 نکته مکتوم سرمایه داری می گوید، همیلتون اگر الان زنده بود و برخلاف تقدیرش، وزیر دارایی کشوری غیر از ایالات متحده بود احتمالا بانک جهانی و صندوق جهانی پول و سازمان تجارت جهانی او را به دلیل عقاید انحرافی اش در مخالفت با بازار آزاد و حمایت از سرمایه گذاری دولتی از صنایع برای رشد و پرورش شان او را از چوبه دار آویزان می کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 58

به "رمزگشایی از نمادها، چهره ها و پیغام های روی دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمزگشایی از نمادها، چهره ها و پیغام های روی دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید