حوزه مشاوره یک فرصت برای حل چالش های تعلیم و تربیت است

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: حوزه مشاوره باید به عنوان یک فرصت مهم تلقی شود تا بتوانیم چالش های تعلیم و تربیت را حل کنیم.

حوزه مشاوره یک فرصت برای حل چالش های تعلیم و تربیت است

به گزارش گروه علمی خبرنگاران از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در هجدهمین همایش انجمن مشاوره ایران با عنوان مشاوره و حوزه سلامت که صبح امروز (دوشنبه) در دانشکده روانشناسی و امور تربیتی دانشگاه تهران برگزار گشت، با بیان اینکه مجموعه امور تربیتی در چهار دهه فعالیت، رویکردهای مختلفی داشته است، گفت: امروزه اولویت برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی، تقویت حوزه مشاوره و فعالیت های مشاوره ای در سطوح بهداشت و روان و طراحی جهت شغلی دانش آموزان است زیرا این دو به هم وابسته است.

وی اضافه نمود: امروز فضای تعلیم و تربیت بسیار پیچیده شده است به گونه ای که شاید همه پدران و مادران نیز در تربیت فرزندانشان درمانده اند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت فرایندی است که موانع رشد را برمی دارد و مقتضیات تعالی ایجاد می کند، تاکید کرد: اولین گام برای شکل گیری تربیت، مبانی آن است.

کاظمی با اشاره به اینکه گام اول تحقق تربیت، ضرورت توجه به حوزه مشاوره است، ادامه داد: آسیب های اجتماعی یک از مباحث مهمی است که امروزه در تمامی سطوح به اندازه ای فراگیر شده که به یکی از اولویت های اول نظام جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه زمانی تعلیم و تربیت را می توان آغاز کرد که سلامت روان دانش آموزان آمادگی پذیرش رشد در این دو عرصه را داشته باشد، شرح داد: از آنجا که سلامت روان از سلامت جسم مهم تر است آموزش و پرورش در این دوره با رویکرد ارتقای توانمندی های مهارتی و سلامت روان دانش آموزان به عنوان یک نگرش جدید، فعالیت ها را طرح ریزی می کند.

کاظمی یادآور شد: امروز آموزش و پرورش نقشه خطرپذیری دانش آموزان را در حوزه سلامت روان در دست دارد و اطلس آسیب روانی را ترسیم کرده است.

وی با بیان اینکه طرح نماد به عنوان یک طرح ملی با کمک 14دستگاه در آموزش و پرورش اجرا می شود تا از برخی آسیب ها جلوگیری کنیم، ادامه داد: توانمندسازی اجتماعی دانش آموزان از طرح های دیگری است که منطبق با نقشه خطرپذیری آماده شده و توانمندسازی معلمان را نیز در دست اقدام داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شرح داد: برای توانمندسازی معلمان و مربیان به کمک انجمن مشاوره نیاز داریم و همچنین طرح همیار مشاور یک ظرفیت مناسب است تا از دانش آموزان برای رصد آسیب ها کمک گرفته و از بروز آنها پیشگیری کنیم.

کاظمی با بیان اینکه طراحی نظام راهنمای تحصیلی نیاز به بسترسازی فرهنگی دارد زیرا تعیین جهت شغلی دانش آموزان را در پی خواهد داشت، گفت: همچنین طراحی نظام مشاوره در دست اجرا است و آخرین مراحل تدوین و تصویب خود را می گذراند.

وی اضافه نمود: آموزش و پرورش بستر توسعه کشور است و آینده امیدبخش جامعه را می سازد به همین خاطر معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش این آمادگی را دارد تا تفاهم نامه ای را با انجمن مشاوره امضا و از ظرفیت های علمی این انجمن استفاده کند.

علمی**9294**1883

منبع: ایرنا
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 166

به "حوزه مشاوره یک فرصت برای حل چالش های تعلیم و تربیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوزه مشاوره یک فرصت برای حل چالش های تعلیم و تربیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید