تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسیده است

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، ابراهیم صبور گفت: برنامه کنترل بروز بیماری بتاتالاسمی ماژور از سال 76 با ادغام در شبکه های بهداشتی درمانی و با هدف کاهش بروز این بیماری با غربالگری کلیه داوطلبین ازدواج و شناسایی زوجین ناقل تالاسمی همزمان با کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه شروع شد.

تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسیده است

وی اضافه نمود: در استان کرمانشاه قبل از سال 76 سالیانه شاهد تولد حدود 25 بیمار بتاتالاسمی ماژور بودیم که به محض ادغام برنامه پیشگیری و شناسایی زوجین ناقل و پرخطر تالاسمی و برگزاری جلسات آموزشی، مشاوره، مراقبت و خدمات تشخیص پیش از تولد و سقط درمانی جنین مبتلا به بیماری ، پس از 3 سال از اجرای برنامه (طی سالهای 79تا 89) بروز بیماری به متوسط 3 تولد در سال کاهش یافت که بیانگر موفقیت بسیار چشمگیر برنامه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان نمود: از ابتدای اجرای برنامه تاکنون حداقل از تولد حدود 450 بیمار تالاسمی ماژور پیشگیری بعمل آمده که با توجه به درد رنج بیماران و آسیب های روحی خانواده های درگیر بیماری اقدامی بسیار ارزنده و انسانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تولد هر بیمار تالاسمی حدود 100هزار دلار خسارت به سرمایه های ملی وارد می نماید گفت: به احتساب پیشگیری های موفق برنامه فوق حدود 45 میلیون دلار صرفه جویی ارزی به دنبال داشته است.

صبور با بیان اینکه از ویژگی های برنامه تالاسمی حساسیت و مراقبت ویژه زوجین از بدو شناسایی تا انتها سن باروری می باشد که هر ماهه بطور فعال تحت مراقبت و مشاوره کارشناسان و پزشکان مشاور سیستم قرار می گیرند گفت: با احتساب حدود 1200 زوج ناقل در استان سالیانه شاهد حدود 36 هزار مراقبت و مشاوره فعال در سیستم شبکه های بهداشتی درمانی هستیم که بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 114

به "تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد نوزاد تالاسمی ماژور در کرمانشاه به صفر رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید