انتشار تحلیل گفتمانی تاریخ در نشر لوگوس

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، اخیراً نشر لوگوس کتاب تحلیل گفتمانی تاریخ، نوشته فاطمه رستمی، را که هشتمین کتاب از مجموعه گفتمان شناسی نشر لوگوس است به بازار کتاب عرضه نموده است.

انتشار تحلیل گفتمانی تاریخ در نشر لوگوس

در تحلیل گفتمانی تاریخ نویسنده کوشش نموده است رویکرد روش شناختی جدیدی را که مبتنی بر گفتمان شناسی انتقادی به روایت پروفسور ون لیوون است بر منازعات معنایی میان وزرا، نماینده گفتمان تدبیر، و امرا، نماینده گفتمان جنگ، در تاریخ میانه ایران پیاده کند.

در حقیقت، تحلیل گفتمانی تاریخ کوششی است در ساحت مطالعات تاریخی از منظر بینارشته ای. تبیین ساختار دو نهاد امارت و وزارت در حاکمیت ایران، از ورود ترکان به ایران تا سرانجام حکومت تیموریان، و بازتاب آن در متون تاریخی و بافت اجتماعی از جمله اهداف نویسنده از نگارش این اثر است.

تحلیل گفتمانی تاریخ با بهره گیری از رویکرد تحلیل گفتمانی ون لیوون چارچوب نظری ویژه ای برای مطالعۀ متون تاریخی ارائه داده است تا از آن طریق بتواند فراز و فرودهای دو نهاد امارت و وزارت را در قالب دو گفتمان جنگ و تدبیر در تاریخ میانه ایران تحلیل کند.

در این اثر، مبانی و روش تحلیل گفتمان انتقادی ون لیوون به گونه ای دقیق معرفی شده و بین این رویکرد و تحلیل متون تاریخی پیوندی منطقی برقرار شده است.

در نهایت، از آنجا که این کتاب کوششی مصرانه در جهت پیوند تاریخ با مباحث بینارشته ای دارد، می تواند راهگشای محققان و دانش پژوهان رشته تاریخ در نگریستن به مباحث تاریخی از منظری نو شود و الگویی مناسب جهت دوری جستن از تکرار نقل گرایانه و کلیشه ای روایت های تاریخی باشد.

نشر لوگوس این کتاب را در 234 صفحه در قطع رقعی و به قیمت 30000 تومان منتشر نموده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 دی 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 43

به "انتشار تحلیل گفتمانی تاریخ در نشر لوگوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تحلیل گفتمانی تاریخ در نشر لوگوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید