گزارش، تاثیر مخرب کرونا بر درآمد رسانه های ترکیه

به گزارش مجله سرگرمی، درآمد روزنامه ها و مجلات کاغذی و همچنین شبکه های رادیویی و تلویزیونی محلی و بخش خصوصی ترکیه، به شدت تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا قرار گرفته است.

گزارش، تاثیر مخرب کرونا بر درآمد رسانه های ترکیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ویروس کرونا در روزهای اخیر در کشور ترکیه نیز با شیوع گسترده روبرو شده و در حال حاضر شمار افرادی که در داخل کشور ترکیه به خاطر این ویروس جان خود را از دست داده اند از 80 نفر گذشته و علاوه بر این، معاون وزارت امور خارجه ترکیه اعلام نموده که 50 نفر از ترکهای مقیم 8 کشور دنیا نیز به خاطر کرونا درگذشتهاند.

همچنین شمار مبتلایان ترکیه در 81 استان این کشور به مرز 4 هزار نفر نزدیک می گردد و پیش بینی شده که در روزهای آینده به شکل تصاعدی، ارقام مزبور افزایش پیدا کند.

ضرر مالی از گردشگری تا رسانه

بدون شک بخش توریسم و صنعت گردشگری ترکیه با درآمد 32 میلیارد دلاری در سال، مهم ترین بخش مالی این کشور است که قربانی ویروس کرونا شده است.

اما حالا تعیین شده که علاوه بر آسیبهای مالی در بخش گردشگری، رسانه های این کشور نیز به خاطر کرونا، با مسائل مالی عظیمی روبرو شده اند.

کارشناسان اعلام نموده اند که درآمد روزنامهها و مجلات کاغذی و همچنین شبکه های رادیویی و تلویزیونی محلی و بخش خصوصی ترکیه، به شدت تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا قرار گرفته است.

فتحی گورَر، یکی از نمایندگان مجلس ترکیه و از اعضای حزب جمهوری خلق در این مورد گفته است: شرایط کار و فعالیت برای رسانه ها بسیار سخت شده و در حال حاضر علاوه بر مطبوعات، شبکه های تلویزیونی و رادیویی بخش خصوصی و به ویژه رسانه های محلی، برای تامین هزینه پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل جدی روبرو شده اند.

اگر شرایط روزهای آینده، به همین روال ادامه پیدا کند، بعید نیست در آینده ای نزدیک، شاهد توقف فعالیت بسیاری از این گروه های رسانه ای باشیم.

ضربه جدی به تیراژ روزنامهها و مجلات

ترکیه را باید کشور روزنامه ها و مجلات نامید. چرا که بعضی از روزنامه های قدیمی این کشور بیش از یکصد سال قدمت دارند و بعضی مجلات نیز از دوران عثمانی تا به امروز به فعالیت خود ادامه داده و هر کدام از احزاب سیاسی و اقشار اجتماعی به فراخور ویژگی های فکری و ایدئولوژیک خود، یک یا چند روزنامه و مجله را به شکل ثابت و مداوم می خرند و به همین خاطر روزنامه ها و مجلات در اقتصاد رسانه های ترکیه درآمد بالا و نقش مهمی داشتند.

اما در 10 سال اخیر با گسترده شدن امکانات فناوری دیجیتالی، مردم ترکیه نیز به شدت به فضای مجازی روی آوردهاند و بر اساس گزارشهای رسمی، تنها در عرض 10 سال اخیر، 50 درصد از شمارگان یا تیراژ روزنامهها پایین آمده و در حال حاضر به شکل روزانه در ترکیه بین یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 500 هزار نسخه روزنامه محلی و سراسری به فروش می رسد.

در سال 2018 میلادی مجموع روزنامه ها و مجلات فروش رفته در کل ترکیه به زحمت به عدد 2 میلیون نسخه رسید اما در سال 2008 این میزان از 2 میلیون و 600 هزار نسخه عبور نموده بود.

حالا ترس از کرونا، موجب آن شده که فروش روزنامه، باز هم پایین بیاید و تعداد نسخه های مرجوعی یا برگشتی بیشتر و بیشتر گردد.

اگرچه بعضی از روزنامههای پرفروش ترکیه برای مقابله با کرونا ابتکاراتی همچون قراردادن روزنامه در بستههای مخصوص پلاستیکی را امتحان کردند اما شواهد نشان می دهد که این اقدامات نوآورانه هم جواب نداده و آینده روزنامه ها و مجلات در این کشور در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

شبکه های تلویزیونی و رادیویی چه می گویند؟

در ترکیه تعداد شبکه های تلویزیونی و رادیویی دولتی بسیار محدود و کم شمار است. اما نزدیک به 200 شبکه تلویزیونی سراسری و محلی در حال فعالیت هستند و شمار شبکه های رادیویی نیز از 300 شبکه فراتر رفته است.

شبکههای تلویزیونی و رادیویی بخش خصوصی ترکیه عمدتاً در اختیار هلدینگ ها و گروههای مالی و تجاری عظیمی هستند که صاحب میلیاردها دلار سرمایه و هزاران نفر پرسنل هستند و در شکل گیری ذائقه سیاسی و مالی مردم ترکیه نقش مهمی ایفا می نمایند.

با این حال صاحبان این گروههای مالی عظیم هیچگاه از محل سرمایه های شرکت، پولی به شبکه های تلویزیونی خود اختصاص نمی دهند و مدیران این رسانه ها را وادار می نمایند تا مصارف و نیازهای این شبکه ها را از محل درآمدهای تبلیغاتی بازرگانی تامین نمایند.

درآمدهای تبلیغاتی بازرگانی در شبکه های تلویزیونی ترکیه، تنها شامل تبلیغات ساده و کلاسیک نیست و در عین حال شامل کالاها و محصولاتی است که در مجموعه سریالهای تلویزیونی تبلیغ می شوند.

در این تجارت عظیم، صحبت از جابجایی صدها میلیون لیره پول در میان است که درآمدهای کلانی را نصیب آژانسهای تبلیغاتی، شبکههای تلویزیونی، سریال سازها و بازیگران مشهور می نماید.

اما حالا ویروس کرونا موجب آن شده که اغلب بانک ها، گروه های تجاری، هلدینگ ها و آژانس های گردشگری و دیگر حوزه های خدماتی، به خاطر محدودیت هایی که در رفت و آمد مردم به وجود آمده، بودجه چندانی به تبلیغ تلویزیونی اختصاص ندهند.

در سرانجام باید گفت به خاطر شیوع گسترده ویروس کرونا، رسانه های ترکیه دچار آسیب مالی فراوانی شدهاند. اما این موضوع فقط محدود به رسانه های این کشور نیست.

پروفسور رامسوس کلیس نیلسن، مشاور هیئت مدیره رویترز، در مقاله ای به این اشاره نموده که در هفته های اخیر، در بریتانیا دست کم 50 درصد از درآمد تبلیغاتی مطبوعات کاهش پیدا نموده و پیش بینی ها حول این اجرا شده که در آینده بخش عمده درآمدهای تبلیغاتی به سمت فضای مجازی برود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 925

به "گزارش، تاثیر مخرب کرونا بر درآمد رسانه های ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، تاثیر مخرب کرونا بر درآمد رسانه های ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید