موافقت شورای امنیت به یاری های انسانی به سوریه

به گزارش مجله سرگرمی، شورای امنیت سازمان ملل شنبه شب پس از 4 بار ناکامی در نهایت با قطعنامه تمدید مکانیسم ارسال یاری های انسانی به سوریه تنها از یک گذرگاه یعنی گذرگاه باب الهوی در مرز با ترکیه موافقت کرد.

موافقت شورای امنیت به یاری های انسانی به سوریه

به نقل از اسکای نیوز، پیش از این شورای امنیت چهار بار در تصویب قطعنامه ای برای تمدید مکانیسم یاری رسانی به سوریه به وسیله مرزها شکست خورده بود.

دوره فعالیت مکانیسم یاری رسانی به سوریه به وسیله مرزها روز آدینه به انتها رسید اما شورای امنیت در دو نشست جداگانه که طی همان روز برای تصویب قطعنامه ای با هدف تمدید این مکانیسم برگزار کرد، به نتیجه نرسید.

مساله تمدید دوره فعالیت مکانیسم ارسال یاری های انسانی به سوریه به وسیله مرزها به موضوع اختلاف در شورای امنیت تبدیل شده بود. از یک طرف چین و روسیه با کاهش شمار گذرگاه های مرزی از دو گذرگاه به یک گذرگاه باب الهوی و تمدید این مکانیسم به مدت یک سال موافق بودند و از طرف دیگر کشورهای غربی بر ارسال یاری ها به وسیله دو گذرگاه مرزی باب السلام و باب الهوی و تمدید دوره آن به شش ماه تاکید داشتند.

طبق توافقی که روز شنبه حاصل شد تنها از یک گذرگاه برای ارسال این یاری ها استفاده خواهد شد.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در پی رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی بلژیک و آلمان که تا پیش از این با وتوی چین و روسیه ناکام مانده بود، گفت: روسیه همیشه ارسال یاری های انسانی به سوریه با رعایت اصل احترام به حاکمیت این کشور و تمامیت ارضی آن و هماهنگی با دولت مشروعش را تایید می نماید. نباید قضیه را سیاسی کرد.

این قطعنامه با 12 رای موافق و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

رای گیری روز شنبه پس از دوبار شکست قطعنامه پیشنهادی روسیه و همچنین شکست قطعنامه مشترک آلمان و بلژیک صورت گرفت.

آلمان و بلژیک پس از انتها رای گیری در بیانیه ای مشترک اعلام کردند گرچه یک گذرگاه برای ارسال یاری ها کافی نیست اما نبود هیچ گذرگاهی برای ارسال این یاری ها هم سرنوشت همه منطقه را تهدید می نماید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1131

به "موافقت شورای امنیت به یاری های انسانی به سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت شورای امنیت به یاری های انسانی به سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید