غنچه هزار درمان، وقتی پای گلبرگ های گل محمدی به صنعت سرکه سازی باز می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، استحصال سرکه از گل محمدی ظرفیتی بکر است که درصورت توجه و حمایت از آن می توان آن را از مرحله آزمایشگاهی به فراوری انبوه رساند.

غنچه هزار درمان، وقتی پای گلبرگ های گل محمدی به صنعت سرکه سازی باز می گردد

به گزارش خبرنگار از ، اواخر فروردین و ابتدای اردیبهشت ماه موسم گل و گلاب در سرزمین کویری خراسان جنوبی است.

شمیم خوش گل های معطر محمدی در گوشه گوشه خاک این خطه پیچیده می گردد و گلبرگ های لطیف و صورتی رنگ آن چشم هر بیننده ای را مسحور می نماید.

معجزه ای در دل کویر خراسان، محصولی کم آب بر، مقاوم در برابر خشکی و تنش های محیطی با خواصی فوق العاده، اما کم تر شناخته شده.

در خراسان جنوبی مانند سایر نقاط کشور کوشش موفقیت آمیزی برای فرآوری این گونه بکر صورت نگرفته است و تمامی فعالیت ها به عرق گیری و گلاب گیری از آن محدود شده است.

ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: یکی از محور های اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام فروشی و تولید فرآورده و ایجاد افزایش ارزش اضافه نموده از محصولات کشاورزی است.

او اضافه کرد: راهنمایی به سمت تولید محصولات با ارزش اضافه نموده بیشتر و بهره گیری از فناوری روز جهان از احتیاج های حال حاضر بخش کشاورزی است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: ظرفیت فوق العاده ای در تولید گل محمدی داریم، 18.99 هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی رفته و پیش بینی می گردد 503 تن گل محمدی از مزارع برداشت گردد.

او اظهار کرد: محصولات حاصل از گل محمدی، عمدتا گلاب، اسانس و گلبرگ خشک است که از آن ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فرآورده های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می گردد.

اما حالا به همت پژوهشگران مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی خراسان جنوبی از دل گلبرگ های نرم و لطیف آن سرکه ای گوارا استخراج می گردد، سرکه ای به گفته پژوهشگران از خواص بی نظیری برخوردار است و در صورت استحصال و فرآوری عایدی خوبی را عاید کشاورزان می نماید.

طرح تولید سرکه فرآسودمند گل محمدی در سال 1399 و هم زمان با آغاز برداشت گل محمدی از مزرعه گل محمدی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و در گروه پژوهشی تولید و تولید گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی و با کوشش محققین این مرکز به پایان رسید.

مطالعات اخیر نشان داده مصرف سرکه گل محمدی مانع از رشد بعضی سلول های سرطانی در داخل بدن می گردد.

سرکه گل محمدی از جمله فرآورده هایی است که مصرف خوراکی و دارویی داشته و علاوه بر اینکه به اسم یک ماده غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، کاربرد های درمانی بسیاری دارد.

سرکه گل محمدی یک طعم دهنده سنتی تخمیر شده است که بیش از 5 هزار سال در بیشتر کشور های آسیایی و اروپایی به اسم یک محصول تجاری تولید و فروخته و از متداول ترین و محبوب ترین فرآورده هایی است که در رژیم غذایی انسان استفاده می گردد.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این سرکه دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می نماید و ابتلای افراد به بیماری های مزمن را کاهش می دهد و دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد عفونی و آنتی اکسیدانی بوده و قادر است قند خون را کنترل، متابولیسم چربی را تنظیم و وزن را کاهش دهد.

او اضافه کرد: سرکه گل محمدی به اسم تسکین دهنده سیستم عصبی ، بوی بد دهان را از بین برده و باعث استحکام بافت لثه و کاهش خونریزی لثه می گردد.

ابراهیمی بیان نمود: استفاده از این سرکه برای پوست و مو باعث می گردد مو نرم گردد و از ریزش آن جلوگیری گردد بعلاوه pH پوست سر را متعادل می نماید و شوره سر را از بین می برد ، مرطوب کننده پوست و کاهش لکه های پوستی و کاهش التهاب هم استفاده می گردد.

ابراهیمی مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی اسم کرد: به دلیل نبود صنایع فرآوری گل محمدی، اغلب گل ها را خشک و بعد به فروش می رسانند.

او اضافه کرد : 50 درصد این گل های خشک شده به صورت فله ای به خارج از استان و غنچه این گل ها هم به کشور های همسایه صادر می گردد.

ابراهیمی گفت : خام فروشی گل محمدی باعث خروج ارزش اضافه نموده این گیاه از استان خراسان جنوبی می گردد، اما ایجاد واحد های فرآوری این محصول موجب ایجاد ارزش اضافه نموده و در نتیجه اشتغال و پویایی اقتصاد استان خواهد شد.

تولید محصولات فرآسودمندی مانند سرکه گل محمدی از خام فروشی محصولات کشاورزی جلوگیری نموده و علاوه بر ایجاد ارزش اضافه نموده و ایجاد اشتغال در استان به سلامت جامعه یاری شایان توجهی می نماید.

با توجه به ارزش اضافه نموده بالای گل محمدی و تولید سرکه و سایر مواد موثره از آن یکی از مناسب ترین گزینه ها برای اجرای سیاست های رونق تولید است و تحقق این امر به ایجاد صنایع فرآوری و تجاری سازی این محصول وابسته است.

راهنمایی به سمت تولید محصولات با ارزش اضافه نموده بیشتر و بهره گیری از فناوری روز جهان از احتیاج های حال حاضر بخش کشاورزی به ویژه حوزه استحصال محصولات نو از گل محمدی است.

اما متاسفانه حلقه مفقود مانده این زنجیره، فرآوری است؛ استحصال سرکه از گل محمدی یک فرآوری به روز و لاکچری در جهانست، اما پا گرفتن این قبیل فرآوری ها بایستی به سراغ ایجاد صنایع فرآوری برویم تا در کنار سودآوری اشتغال زا هم باشد.

گزارش از فاطمه آریان پور

ک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1782

به "غنچه هزار درمان، وقتی پای گلبرگ های گل محمدی به صنعت سرکه سازی باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غنچه هزار درمان، وقتی پای گلبرگ های گل محمدی به صنعت سرکه سازی باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید