شتاب واکسیناسیون عمومی

به گزارش مجله سرگرمی، تهران (پانا) - مطابق آخرین آمارهای وزارت بهداشت در روزهای منتهی به هفته گذشته، تنها یک میلیون و 300 هزار نفر در انتظار نوبت دوم واکسن هستند و با ورود محموله اخیر یک میلیون دوزی حتی بیشتر از نیاز کشور برای تزریق دوز دوم واکسن در اختیار شبکه های بهداشت سراسر کشور قرار می گیرد.

شتاب واکسیناسیون عمومی

به گزارش ایران، گزارش میدانی ما از تسریع تزریق دوز اول سالمندان بالای 70 سال و تزریق دوز دوم در مراکز تجمیعی حکایت دارد. در همین زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته به کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده اند و معطل دوز دوم شان هستند این اطمینان خاطر را داد که به مقدار کافی واکسن برای تزریق دوز دوم در دسترس قرار گرفته و توزیع هم شده است. او در جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که تعدادی از واکسن ها را مجدداً توزیع کردیم برای کسانی که دوز دوم شان را دریافت نکرده اند. بر این اساس در افراد 70 سال به بالا کسانی که هنوز دوز دوم را تزریق نکرده اند، قطعاً همه را واکسینه می کنیم و افراد جا مانده از گروه 70 ساله به بالا هم واکسینه می شوند. رئیسی درباره نگرانی مردم در زمینه تأخیر در تزریق واکسن هم نام کرد واکسن هایی که در کشور تزریق شده مانند آسترازنکا و اسپوتنیک تا 12 هفته فاصله اشکالی ایجاد نمی کند، واکسن سینوفارم هم تا هشت هفته موردی ندارد، ضمن اینکه ما دوز دوم را [پیش از موعد مقرر] قطعاً خواهیم زد.

این روزها در پی واردات واکسن های کرونا و دریافت مجوز اضطراری واکسن ایرانی کووبرکت، مراکز تجمیعی واکسیناسیون علیه کووید19 در تهران با نصب بنر، نسبت به واکسیناسیون اطلاع رسانی می کنند: در این مرکز واکسیناسیون دوز اول و دوم انجام می شود و زمان آن با پیامک اطلاع رسانی می شود. با این همه اما آخرین گزارش میدانی ما از مراکز تجمیعی نشان می دهد مردم همچنان برای تزریق واکسن تجمع می کنند بدون آنکه منتظر دریافت پیامک باشند. عده ای از افراد زیر 70 سال هم که هنوز گروه سنی شان اعلام نشده است از راه های دور خودشان را به مراکز مربوطه می رسانند تا دوز اول واکسن را بگیرند، این در حالی است که تزریق واکسن گروه های سنی بالای 65 سال باید از سوی مسئولین وزارت بهداشت اعلام رسمی شود. برخی هم بدون آنکه پیامکی دریافت کرده باشند و منتظر نوبت شان بمانند برای تزریق واکسن مراجعه می کنند که البته در بسیاری از مواقع پس از چند ساعت ایستادن در صف، واکسن برای شان تزریق می شود. از همین رو همچنان صف ها در برخی مراکز تجمیعی و پایگاه های بهداشت در سطح شهر پابرجاست و سالمندان بدون آنکه منتظر دریافت پیامک باشند برای گرفتن دوز دوم ساعت ها معطل می مانند. شرایط در تهران به علت جمعیت بالای سالمندی در آن متفاوت با سایر شهرهاست.

صف های طولانی حاصل مراجعه بدون دریافت پیامک است

ساعت حدود 12 ظهر پنجشنبه، سالمندان زیادی روی پله های ساختمان حسینیه ارشاد و جدول های کنار خیابان شریعتی نشسته اند. ساعت 12 ظهر است و از 260 نفری که از 6 صبح ثبت نام کرده اند، تازه نوبت شماره 230 رسیده است. اینجا ورود برای دریافت واکسن دو مرحله دارد. جلوی در ساختمان حسینیه ارشاد ثبت نام می کنند و بعد از ساعت ها انتظار به داخل ساختمان هدایت می شوند. نگرانی از تمام شدن واکسن دغدغه همه پیرزن ها و پیرمردهایی است که زیر گرمای آفتاب ساعت ها به انتظار نشسته اند. برخی ها عصا به دست منتظر ند نگهبان نام شان را از روی لیست ثبت نام بخواند؛ اینها افرادی هستند که یا برایشان پیامک زده شده یا اینکه دوز اول واکسن شان را در همین مرکز یا یکی از مراکز بهداشت شمال تهران تزریق کرده اند. برخی دیگر از سالمندان که البته تعدادشان هم کم نیست و از شرایط ناراضی اند دو دسته اند. گروه اول افراد بالای 65 سالی هستند که به یکی از بیماری های زمینه ای بویژه دیابت یا پارکینسون مبتلا هستند و بدون هرگونه اطلاعیه رسمی مبنی بر اعلام گروه سنی نو یا داشتن بیماری های زمینه ای به مراکز بهداشت مراجعه می کنند؛ مانند خانم کاظمی 68 ساله که همزمان به بیماری دیابت و پوکی استخوان دچار است: از در و همسایه ها شنیدم دیابتی ها را واکسن می زنند، آمدم اینجا رفتم نامم را هم نوشتم اما از صبح خبری نشده است. می گویند سهمیه واکسن برای 280 نفر است، نمی دانم واکسن به من هم می رسد یا نه؟ فعلاً اینجا هستم. گروه دوم هم سالمندانی هستند که نوبت اول واکسیناسیون را در مراکز تجمیعی و بهداشتی تحت پوشش دانشگاه دیگری انجام داده اند و بر حسب گفته ها و شنیده ها که فلان جا واکسن می زنند از نقاط مختلف شهر راه افتاده اند و خودشان را به حسینیه ارشاد رسانده اند. آقای پیرمرادی جزو همین گروه است. او ساکن محله یوسف آباد تهران هست و دوز اول واکسنش را در خانه بهداشت منطقه شان تزریق کرده است: هفته پیش رفتیم همان جایی که واکسن نوبت اولم را زده بودم گفتن واکسن نداریم. راه افتادیم اینور و اونور تا واکسن گیرمان بیاید، همکار سابقم گفت حسینیه ارشاد واکسن دارد. اینجا کارت واکسنم را نشان دادم، گفتند به من تعلق نمی گیرد بروم همان مرکز بهداشتی که نوبت اول را تزریق کرده ام؛ میگن که این هفته دولت واکسن وارد کرده و مراکز کمبود ندارند.

سالمندان زیادی برای گرفتن نوبت تزریق واکسن مقابل ساختمان حسینیه ارشاد تجمع کرده اند اما نگهبان از بلندگو اسامی سالمندان را به ترتیب لیست می خواند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها داخل ساختمان هدایت می شوند. درحالی که روی بنرهای آبی رنگ نوشته شده شهفرایندان گرامی تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون دوز اول و دوم در این مرکز انجام می شود و زمان واکسیناسیون متقابل از طریق پیامک اعلام خواهد شد. با وجود این بیشتر سالمندان براساس اعلام کلی مسئولان وزارت بهداشت مبنی بر از سر گیری تزریق واکسن کرونا به این مرکز واکسیناسیون آمده اند. آقای درویشی که بازنشسته اداره برق هست، می گوید: اوایل هفته اعلام شد که از شنبه دوز دوم واکسیناسیون افراد بالای 70 سال و همچنین افراد بالای 70 سالی که جا مانده بودند را تکمیل خواهیم کرد ما هم بر همین اساس مراجعه کردیم، نمی دانیم فرایند کارشان چگونه است؛ گفته اند پیامک می زنیم اما خیلی ها که اینجا واکسن زدند پیامکی برایشان ارسال نشده بود. پیرمرد جماعت منتظر پیامک که نمی ماند، به نظرم هر کسی خبر را شنیده خودش را به مرکز بهداشت رسانده برای همین آنقدر شلوغ شده است.

مرد 74 ساله ای که برای تزریق دوز اول واکسن مراجعه کرده و طبق گفته خودش از ساعت 8 صبح اینجا نشسته، می گوید: یک ماه پیش پسرم از ژاپن نامم را در سایت وزارت بهداشت ثبت نام کرد، از آن موقع هر روز گوش به زنگ بودم که نوبتم برسد. در اخبار می شنیدم برخی ها که بدون نوبت هم مراجعه می کنند واکسن شان را می زنند اما نمی خواستم گرفتار صف و شلوغی بشم می ترسیدم کرونا بگیرم. دیروز برایم پیامک آمد که به این مرکز تزریق واکسیناسیون مراجعه کنم اما برخلاف تصورم، هم صف ها طولانی است هم برخی ها ناراضی اند که چرا واکسن نمی توانند بزنند.

طبق دستور وزارت بهداشت، واکسن های وارداتی که یک میلیون دوز آن روز پنجشنبه تحویل وزارت بهداشت شد و یک میلیون دوز دیگر 10 روز پیش در مراکز بهداشتی سراسر کشور توزیع شده بود تنها برای سالمندان بالای 70 سال که متقاضی واکسن بودند و از چرخه واکسیناسیون جا مانده اند و همچنین آنهایی که منتظر دوز دوم تزریق واکسن هستند، تزریق می شود. با این حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران جزئیات بیشتری از نحوه تزریق واکسیناسیون در فاز دوم بیان می کند: اولاً که علت ازدحام در مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه بدون نوبت است. در یک هفته اخیر بارها از طریق رسانه ها تأکید کرده ایم بیشتر واکسن هایی که به تازگی وارد کشور شدند برای افرادی است که یا از چرخه واکسیناسیون طبق گروه سنی که اعلام شده جا مانده اند یا وقت تزریق نوبت دوم شان است. ما به مردم توصیه می کنیم تا زمانی که پیامک برایشان ارسال نشده از مراجعه به مراکز بهداشت اجتناب کنند. اینکه برخی افراد دوز اولی خارج از نوبت دهی و ارسال پیامک به مراکز تجمیعی مراجعه می کنند موجب ایجاد ازدحام و نارضایتی می شود، هر چند که در مراکز نام نویسی انجام می شود و در بسیاری مواقع واکسن شان را هم تزریق می کنند اما حاصل مراجعه بدون دریافت پیامک معطلی های طولانی مدت در مراکز تجمیعی است.

65 ساله ها در نوبتند

جلیل کوهپایه زاده با تأکید بر اینکه هنوز گروه سنی 65 سال برای تزریق واکسن اعلام نشده است، می افزاید: ما در مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها سالمندانی را پذیرش می کنیم که دوز اول واکسن شان را در مجموعه خدمات بهداشتی تحت پوشش دانشگاه ایران تزریق کرده اند. افراد برای تزریق دوز دوم حتماً به مشخصاتی که روی کارت واکسن شان نوشته شده توجه و به مراکز تجمیعی و پایگاه های بهداشتی تحت پوشش همان دانشگاه مراجعه کنند چون هر دانشگاهی به اطلاعات مراجعین خودش دسترسی دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تزریق فقط برای کسانی انجام می شود که به آنها از طریق پیامک یا تماس تلفنی اطلاع داده باشیم، اما صف های شلوغ سالمندان در ساختمان حسینیه ارشاد چیز دیگری می گوید؛ برخی از آنها بدون آنکه پیامکی دریافت کرده باشند نام و فامیل شان را به کارکنان مرکز می دهند و آنها هم به ترتیب نام نویسی افراد را برای تزریق صدا می زنند. یکی از اعضای تیم واکسیناتور در این باره می گوید: اینها کسانی هستند که نوبت اول واکسن را در همین مرکز تزریق کرده اند و اطلاعات شان در سیستم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ثبت است هرچند که پیامکی هم برایشان ارسال نشده است اما ما از روی مشخصات روی کارت واکسن، نوبت دوم تزریق را انجام می دهیم. با وجود این کاغذی که روی دیوار ساختمان چسبانده شده مراجعه کنندگان را گمراه کرده است. روی کاغذ نوشته شدهبرای دریافت نوبت دوم واکسیناسون کرونا از ساعت 6 به نگهبانی مراجعه کنید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1744

به "شتاب واکسیناسیون عمومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب واکسیناسیون عمومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید