توافق پناهندگان برگ برنده ای در دستان ترکیه، خشم مقامات اروپایی از اخاذی های آنکارا

به گزارش مجله سرگرمی، توافق پناهندگان با اروپا گویا همچون برگ برنده ای در دست ترکیه است که کوشش می نماید با تکیه بر آن امتیازات ویژه ای را از بروکسل دریافت کند و البته چنین رویکردی خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است.

توافق پناهندگان برگ برنده ای در دستان ترکیه، خشم مقامات اروپایی از اخاذی های آنکارا

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعد از کودتای نظامی نافرجام در ترکیه در 15 جولای ظاهرا روابط بین آنکارا و بروکسل در سایه سیاست های اردوغان و واکنش های سختگیرانه وی به این کودتا روز به روز تیره و تار تر می گردد تا جایی که این تحولات بحران پناهندگان در اتحادیه اروپا را هم تحت الشعاع قرار داده و بسیاری کارشناسان توافق پناهندگان بین ترکیه و اتحادیه اروپا را در معرض خطر ارزیابی می نمایند.

اخیرا وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی به اتحادیه اروپا اولتیماتوم داده و تهدید نموده است که اگر تا ماه اکتبر شرط لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک اجرایی نگردد ترکیه دیگر توافق پناهندگان با اروپا را به رسمیت نخواهد شناخت.

این اظهار نظر وزیر امور خارجه ترکیه به تنشهای بین آنکارا- بروکسل دامن زده و خشم و انتقاد بسیاری مقامات اروپایی را به دنبال داشته است.

این در حالی است که چندی پیش مقامات اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به ترکیه هشدار داده بودند که اگر در برخورد با مظنونین کودتا به قوانین و دموکراسی پایبند نباشد مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا در معرض خطر قرار می گیرد.

به این ترتیب ظاهرا لحن بین مقامات اروپایی و ترک روز به روز تند تر شده و این مسئله روابط بین دو کشور را در معرض خطر قرار داده است.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه راینیشن پست آلمان از مناسبات سخت با ترکیه سخن گفته و تهدید اخیر همتای ترک خود را مضحک خوانده و گفت: واقعیت این است که شروطی برای آزادی ویزا برای شهروندان ترک وجود دارد که همه طرف ها به آن واقفند. ترکیه خود را متعهد به انجام اقدامات لازم برای برآورده کردن این شرایط نموده است. اما در حال حاضر این اتفاق نیفتاده است و ترکیه هنوز کارهای زیادی در پیش رو دارد.

اشتاین مایر گفت: کمیسیون اتحادیه اروپا دقیقا این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهد که آیا و چه موقع ترکیه این شروط را برآورده می نماید. واضح است که این هم به نفع اتحادیه اروپا و هم ترکیه است که ما در اینجا به راه چاره مشترکی دست یابیم.

وی همچنین تاکید نمود که نمی خواهد در حدس و گمان ها درباره سناریوهای بعد از شکست توافق پناهندگان با ترکیه شرکت کند. ما باید به آنچه که توافق شده است پایبند باشیم.

اشتاین مایر همچنین اجرای مجدد مجازات اعدام را عاملی برای تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دانسته و در عین حال قطع ارتباط را بدترین ابزار سیاست ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه اتریش هم اظهارات همتای ترک خود را رد نموده و تاکید نمود که اتحادیه اروپا نباید در مسئله پناهندگان بعه ترکیه وابسته گردد و باید به صورت مستقل از مرزهای خارجی خود محافظت کند.

بسیاری از سیاستمداران بلند پایه حزب دموکرات مسیحی آلمان هم به اظهارات تهدید آمیز ترکیه برای خروج از توافق پناهندگان انتقاد وارد نموده اند.

توماس اشتروبل، معاون رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان در این باره گفت: اخاذی ابزار سیاست نیست. کشورها این گونه با هم برخورد نمی نمایند.

رئیس کمیسیون اروپا در مجلس آلمان هم به دولت ترکیه درباره عواقب این گونه رفتارها هشدار داده و گفت: ترکیه با چنین تهدیداتی به مراتب چیزهای بیشتری از توافق پناهندگان را در معرض خطر قرار می دهد. اتحادیه اروپا همچنان برای آزادی صدور ویزا برای شهروندان ترک آماده است اگر شرایط برای این منظور برآورده گردد. در این راستا بخصوص قانون مبارزه با تروریسم در ترکیه که به طور فزاینده ای برای آزار و اذیت مردم منفور و مخالف با دولت ترکیه مورد سوء استفاده قرار می گیرد باید اصلاح گردد.

رئیس سبزهای آلمان هم بر لزوم برآورده شدن شرایط لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک از طرف دولت ترکیه تاکید نموده است.

الکساندر گراف، معاون رئیس مجلس اروپا هم دولت آلمان را به یک ابتکار عمل دیپلماتیک فراخوانده و گفت: ترکیه دقیقا می داند که وظایف و تکایف خانگی خود را هنوز انجام نداده است.

منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم اروپا نیز در واکنش به اظهارات تهدید آمیز وزیر امور خارجه ترکیه تاکید نمود که حالا از طرف ترکیه باید چیزهایی ارائه گردد نه از طرف اروپا. اساس مجوز برای آزادی ویزا برای شهروندان ترک برآورده کردن 72 شرط است. قوانین در این باره نمی تواند خودسرانه تغییر کند.

وبر از دولت ترکیه خواست که به بحث های واقعی بازگردد.

معاون صدر اعظم آلمان هم در اظهار نظری در واکنش به تهدید ترکیه با تاکید بر اینکه اروپا و آلمان اجازه نمی دهند مورد اخاذی قرار گیرند تاکید نمود که این به ترکیه بستگی دارد که آیا لغو صدور ویزا برای شهروندان ترک می تواند اجرایی گردد یا نه.

المار بروک، رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اروپا نیز تاکید نمود که تهدیدات اخیر وزیر امور خارجه ترکیه هیچ تغییری در این مسئله ایجاد نمی نماید که آنکارا باید قوانین مبارزه با تروریسم خود را تغییر دهد. این طور نمی گردد که قوانین مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه ای برای زندانی کردن انسان ها مورد استفاده قرار گیرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا روابط بین آنکارا و بروکسل تا جایی پیش می رود که طرفین از بسیاری امتیازات این مناسبات از جمله توافق پناهندگان صرف نظر نمایند؟ آیا اتحادیه اروپا در برابر خواسته های ترکیه که به زعم بسیاری مقامات اروپایی اخاذی محسوب می گردد سر خم می نماید؟

بهر حال توافق پناهندگان با اروپا همچنان برگ برنده ای است که آنکارا در دست دارد و می تواند از آن برای رام کردم بروکسل در برابر خواسته هایش استفاده کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 745

به "توافق پناهندگان برگ برنده ای در دستان ترکیه، خشم مقامات اروپایی از اخاذی های آنکارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق پناهندگان برگ برنده ای در دستان ترکیه، خشم مقامات اروپایی از اخاذی های آنکارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید