بانک مرکزی، تأکید رئیس کل بانک مرکزی بر کنترل تورم

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - دکتر عبدالناصر همتی در یادداشت امروز خود بر کنترل تورم تاکید کرد.

بانک مرکزی، تأکید رئیس کل بانک مرکزی بر کنترل تورم

با ما همراه باشید و درباره jamalseyyedi بیشتر بدانید.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل این بانک در یادداشت اینستاگرامی خود با عنوان اهداف و ابزار بانک مرکزى نوشت: در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزى تحت فشار فزاینده اى بوده است که دلیل اصلى آن، شدت دریافت تحریم ها و شوک منفى عرضه، آن هم درشرایطی که نیروى انباشته شده نقدینگى هم در حال تخلیه شدن روى قیمت ها بود. مسائل دیگر، از جمله کرونا و کسرى بودجه نیز به تشدید اجتناب ناپذیر رشدنقدینگى منجر شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار اضافه کرد: سیاستگذاری پولى براى مقابله با شوک منفى عرضه حتى در شرایط معمول هم سخت است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهى از مسائل ساختارى نیز روبرو است. وظیفه اساسى بانک مرکزى ثبات قیمت ها و پس از آن جلوگیرى از رکود و کاهش تولید است. واضح است، مطابق نظریه اقتصادى، امکان دستیابى به هدف های زیاد با تعداد محدودى ابزار وجودندارد.

همتی یادآور شد: نظر به خطرى که تشدید نگران کننده تورم به صورت آسیب های جدی به دهک هاى متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت هاى تولیدى دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد.

وی تأکید کرد: با وجود درد و رنجى که ملت ما از تحریم ها دیده است، اقتصاد ایران، آن طور که آمریکا تصور می کرد دچار فروپاشى نشده و نشانه هاى فاصله دریافت از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزى بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم شرایط روبه بهبود بخش حقیقى باشد.

عالی ترین مقام بانک مرکزی در پایان مطرح کرد: بانک مرکزی به خوبی واقف است که، باتوجه به وجودشوک منفی عرضه، ناترازی بانکها و نیاز مالی دولت، امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و برهمین اساس به دنبال روش های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارهاست. البته با ابزارهای در اختیار، فرایند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 1292

به "بانک مرکزی، تأکید رئیس کل بانک مرکزی بر کنترل تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک مرکزی، تأکید رئیس کل بانک مرکزی بر کنترل تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید