ایران در دوران پساتحریم راه چین، کره جنوبی و ژاپن را برود

به گزارش مجله سرگرمی، استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا با هشدار نسبت به آثار تورمی آزاد شدن منابع بلوکه شده بر اقتصاد ایران معتقد است ما باید روی تحقیق و توسعه و اقتصاد دانش بنیان تمرکز کنیم و از مسیری که چین و قبل از آن کره جنوبی و ژاپن پیموده اند یاد بگیریم.

ایران در دوران پساتحریم راه چین، کره جنوبی و ژاپن را برود

با تور چین اسفند 99 سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، حمید مهتدی، استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین است. وی که دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه میشیگان و فوق لیسانس فیزیک کاربردی از دانشگاه کلمبیا است معتقد است که باید در جریان آزاد سازی منابع بلوکه شده، مراقب تزریق این حجم بالای نقدینگی و آثار فشارهای تورمی آن بود.

وی که به عنوان استاد اقتصاد کاربردی که سابقه تدریس در دانشگاه مینه سوتا را در کارنامه کاری اش دارد پیشنهاد می نماید بر اقتصاد دانش بنیان متمرکز شد و راه چین و کره و ژاپن را در دوران جدید مالی ایران رفت

مهتدی که دارای تالیف کتاب و مقالات متعدد در خصوص اقتصاد کلان از جمله مالیات، توسعه مالی و سیاستگذاری عمومی است، دارای پیشنهادهای مختلفی به دولت روحانی در دوران پسا تحریم است که مشروح نظرات وی را در گفت وگو با خبرنگار مالی خبرنگاران در ادامه می خوانید.

روحانی مراقب آثار تورمی آزادسازی منابع بلوکه شده باشد

خبرنگاران: اگر جای روحانی بودید اولین اقدام مالیتان پس از برطرف تحریمها چه بود؟

مهتدی: در گام اول باید اطمینان حاصل گردد که تزریق این مقدار زیاد از نقدینگی به اقتصاد به صورت یکباره، مشابه آنچه اقتصاددانان از آن تحت عنوان بیماری هلندی یاد می نمایند، موجب ایجاد فشارهای تورمی نمی گردد.

یک اقتصاد وابسته درست نکنیم

سرمایه گذاریها در حوزه های اساسی تحقیق و توسعه صنایع سنگین، زیرساختها و محصولات دانش بنیان باشد

خبرنگاران: به نظر شما این شرایط چه فرصتها و تهدیدهای مالی پیش روی ایران باز می نماید؟ چه منافع مالی را در پی دارد؟

مهتدی: ما باید اطمینان حاصل کنیم که سرمایه گذاری های جدید از سوی غرب صرفا در کالاهای مصرفی صورت نمی گیرد. بلکه باید در حوزه های اساسی تحقیق و توسعه صنایع سنگین، زیرساخت ها و محصولات دانش بنیان سرمایه گذاری گردد. من ترجیح می دهم شاهد سرمایه گذاری زیمنس در ایران باشم تا سرمایه گذاری مرسدس. ما نمی خواهیم اشتباهات رژیم سابق را تکرار کنیم و یک اقتصاد وابسته درست کنیم که مملو از صنایع مونتاژ با ارزش افزوده ناچیز باشد.

لزوم تمرکز ایران بر اقتصاد دانش بنیان

خبرنگاران: بزرگترین نقطه قوت و ضعف اقتصاد ایران در شرایط فعلی چیست که باید روی آنها تمرکز کرد؟

مهتدی: ما باید روی تحقیق و توسعه و اقتصاد دانش بنیان تمرکز کنیم. ما باید از مسیری که چین و قبل از آن کره جنوبی و ژاپن پیموده اند یاد بگیریم.

قدرت مالی یعنی همه چیز

خبرنگاران: مهمترین و اصلی ترین پیشنهاد مالی شما به دولت روحانی چیست؟

مهتدی: ایران باید به این موضوع پی ببرد که قدرت مالی یعنی همه چیز. قدرت مالی تاثیرگذاری، احترام و رفاه به دنبال می آورد. دشمنان ما در منطقه منتظر اشتباه ما هستند و ما نباید این اجازه را به آنها بدهیم. اقدام 2 هفته قبل سعودی ها موجب شد تا آنها در چشم جهانیان بسیار بد به نظر برسند و به رغم اقدامات غیرضروری اولیه، خویشتن داری ما برای ما احترام به ارمغان آورد.

دیپلماسی راه حرکت به جلو است

خبرنگاران: اگر توصیه خاصی به دولت روحانی دارید بفرمایید.

مهتدی: دیپلماسی راه حرکت به جلو است. اما یک اقتصاد قوی، مولد وپویا، نیروی کار تحصیلکرده و دولتی که به حقوق مردم خود احترام می گذارد دیگر مولفه های لازم هستند. چنین جامعه ای هرگز تحت انقیاد دیگران در نخواهد آمد.

گفت وگو از: مریم سلیمی

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 679

به "ایران در دوران پساتحریم راه چین، کره جنوبی و ژاپن را برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در دوران پساتحریم راه چین، کره جنوبی و ژاپن را برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید