رقابتی نزدیک بین بلندترین پل های جهان

به گزارش مجله سرگرمی، ساختارهای مهندسی عمران و معماری به چالشی رقابتی در میان صنعتی ترین کشورها بدل شده است و هر یک در تلاش هستند با ثبت اسم خود رد لیست ترین های گینس نامشان را به همه دنیا معرفی کنند، در این میان ساخت پل های طویل به خاطر سختی و بالا بودن فناوری بسیار مورد توجه کشورها واقع شده است.

رقابتی نزدیک بین بلندترین پل های جهان

اگر به فهرست طولانی‌ترین پل‌های جهان نگاه کنید، جایگاه‌های بالاتر این فهرست را در اختیار کشورهای آسیایی، به خصوص چین، می‌بینید، اما یکی از این پل‌ها در آمریکا قرار دارد.

کشور چین حدود 60 درصد سیمان جهان را تولید و مصرف می‌کند. برای درک بهتر این مطلب، بهتر است آمارها را مقایسه کنیم. بین سال‌های 2011 و 2013 میزان مصرف سیمان در چین 50 درصد بیشتر از ایالات متحده‌ آمریکا در تمام قرن بیستم است.

در چند سال اخیر، کشور چین مرزهای ساخت و ساز پل‌ها را با ساخت پل‌های رکوردشکن، جابه‌جا کرده و رقیبان خارجی را پشت سر گذاشته است. به عنوان مثال، طولانی‌ترین پل جهان در استان جیانگسوی (Jiangsu) چین واقع شده است و 164 کیلومتر طول دارد.

در میان ده جایگاه اول فهرست طولانی‌ترین پل‌های جهان، تنها دو مورد خارج از آسیا قرار دارند. این دو پل متعلق به آمریکا هستند، کشوری که به خاطر مهندسی و امکانات فنی‌اش در تمام دنیا شناخته شده است.

یکی از این پل‌ها، پل میان‌گذر دریاچه‌ پونچاترین (pontchartrain) است که از میان دریاچه عبور کرده و در جنوب شرقی لوئیزیانا قرار دارد.

میان‌گذر دریاچه‌ پونچاترین از دو پل موازی تشکیل شده که هر کدام بیش از 38 کیلومتر طول دارند. یکی از آنها در سال 1956 تکمیل شده و دیگری که کمی عریض‌تر است، در سال 1969 به پایان رسیده است. از آن سال، این پل لقب طولانی‌ترین پل روی آب جهان را یدک می‌کشد. در سال 2011 پل جدیدی روی خلیج جیاوژو (Jiaozhou) در چین ساخته شد و این عنوان را تصاحب کرد.

ساخت پل میان‌گذر دریاچه‌ پونچاترین، نه فقط به خاطر طولانی بودنش، بلکه به دلیل استفاده از تکنیک‌های خلاقانه در ساخت آن دستاورد بزرگی در مهندسی راه و ساختمان به شمار می‌رفت.

تا پیش از ساخت این پل، استاندارد ساخت پل استفاده از ستون‌های بتنی توخالی یا دایره‌ای با قطر 24 اینچ یا کمتر بود. این میان‌گذر اولین پلی است که با شمع‌های پیش‌ساخته‌ بتنی ستونی با قطر 54 اینچ ساخته شده است. ستون‌هایی که بزرگ‌تر و مستحکم‌تر از حالت عادی بودند. چنین استحکامی باعث استفاده از تعداد کمتری از آنها و در نتیجه کاهش هزینه‌های ساخت پل شد.

شیوه‌ ساخت پل نیز در زمان خود منحصر به‌ فرد بود. در ساخت این پل میان‌گذر برای اولین بار از تکنیک‌های خط مونتاژ و تولید انبوه در ساخت و مونتاژ پل استفاده شده است. اجزاء تشکیل‌دهنده‌ پل در یک کارخانه‌ مدرن تولید بتن در ساحل این دریاچه در شهر مندویل (Mandeville) ساخته و سپس با کمک شناورهایی به محل ساخت پل منتقل شدند. تا پیش از این، اجزای ساخت پل‌ها در محل ساخت، قالب‌ریزی می‌شدند.

با به چالش کشیده شدن رکورد این پل از طرف یک پل در کشوری دیگر، سازندگان آن درصدد بررسی ادعای سازندگان پل جدید در چین برآمدند و به نتیجه‌ مهمی رسیدند.

پل 3.2 میلیارد دلاری خلیج جیاوژو در شهر چینگ‌دائو (Qingdao) حدود 41.5 کیلومتر طول دارد که سه کیلومتر بیشتر از پل میان‌گذر است، اما سازندگان میان‌گذر معتقدند مقداری از این طول به خاطر حالت قوسی پل چینی است و مسافت این پل روی آب تنها 25 کیلومتر است.

رکوردهای جهانی گینس که جایگاه دوم را به پل میان‌گذر داده بود به این نتیجه رسید که در این شرایط بهترین کار ایجاد دسته‌بندی جدیدی برای پل‌ها است. اکنون پل دریاچه‌ پونچاترین طولانی‌ترین پل پیوسته‌ جهان و پل خلیج جیاوژو طولانی‌ترین پل منحنی جهان است.

سازندگان پل میان‌گذر پس از بازگشت به جایگاه سابق خود کمی خیالشان راحت شد، اما باز هم ناراضی بودند. کارلتون دوفرچ (Carlton Dufrechou)، مدیر این پروژه، اعلام کرد که این پل باز هم می‌تواند مسافت مجموع پل جیاوژو را به چالش بکشد.

دوفرچ برای گینس این‌گونه توضیح می‌دهد:

پل جیاوژو خمیده است و سه راه ورود و خروج دارد. مجموع این سه شاخه‌ پل در محاسبه‌ مجموع طول آن در نظر گرفته شده و به 26.4 مایل رسیده است. پل میان‌گذر از دو پل 24 مایلی تشکیل شده و در نهایت 48 مایل است. بلندترین فاصله‌ مستقیم از یک نقطه به نقطه‌ دیگر در پل جیاوژو 16 مایل است، در صورتی که در مورد پل میان‌گذر این مقدار به 24 مایل می‌رسد.

بلندترین و مرتفع‌ترین پل شیشه‌ای جهان در چین

با این وجود، عنوان طولانی‌ترین پل جهان تنها تا چند سال آینده به پل میان‌گذر تعلق خواهد داشت. پل جیاوژو نیز پس از افتتاح پل هنگ‌کنک- جوهای- ماکائو (Hong Kong–Zhuhai–Macau)، احتمالا در سال 2017 یا نهایتا تا سال 2020، عنوان خود را از دست خواهد داد. پل جدید که هنگ کنگ، ماکائو و جوهای را به هم متصل می‌کند در مجموع 50 کیلومتر طول خواهد داشت. البته عنوان طولانی‌ترین پل جهان در اختیار کشور چین باقی خواهد ماند.

انتشار: 21 تیر 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: fixfun.ir شناسه مطلب: 3

به "رقابتی نزدیک بین بلندترین پل های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابتی نزدیک بین بلندترین پل های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید